Dünya Havacılığında Uçak Mühendisi Krizi

Havacılık endüstrisi, kritik bir mühendis açığıyla karşı karşıya. Sektörün iki devi Boeing ve Airbus, artan talebe ayak uydurmak için önümüzdeki 20 yıl içinde 600.000’den fazla mühendise ihtiyaç duyulacağını öngörüyor.

Mühendis sayısının yetersiz olması, potansiyel olarak uçak ve sunulacak koltuk arzının azalmasına ve dolayısıyla uçak bileti fiyatlarının yükselmesine neden olabilir. İşe alım firması AeroProfessional, mühendislerin dörtte birinden fazlasının, önümüzdeki on yılda emekli olmasının beklendiğini bildirdi.

AeroProfessional genel müdürü Sam Sprules, “Uçak mühendislerinin eksikliği, üretimi zaten etkiliyor ve bu durumun daha da kötüleşmesi bekleniyor” şeklinde konuştu. Bu probleme katkıda bulunan faktörler arasında, benzer sektörlere kıyasla daha düşük ücretler verilmesi ve yedi yıla kadar uzayabilen uzun bir eğitim süresine sahip olması gösteriliyor.

Brexit’in ardından Birleşik Krallık bu konuyla ilgili çok daha büyük bir zorluklarla karşı karşıya. Birleşik Krallık makamları tarafından verilen uçak mühendisi lisansları artık Kıta Avrupası’nda tanınmıyor. Bu da Birleşik Krallık merkezli havacılık şirketleri için, mühendis istihdamı konusunda sıkıntılara yol açıyor.

Giderek daha da eskiyen küresel uçak filoları, daha fazla bakım ve servis hizmeti ihtiyacına sahip oluyor. AeroProfessional, küresel filodaki yoğun bakım gerektiren uçakların sayısında, 2040’a kadar ciddi bir azalma görülmeyeceğini öngörüyor.

Avrupalı imalatçı Airbus, dünya genelinde yıllık yolcu sayısının, 2041 yılına kadar, ikiye katlanarak 9 milyara ulaşacağını tahmin ediyor. Bu artış, yaklaşık 680 bini mühendis olmak üzere, 2 milyon yeni havacılık personeli ihtiyacını doğuracak. Öte yandan ABD’li imalatçı Boeing de 610 bin ekstra uçak bakım teknisyenine ihtiyaç duyulacağını öngörüyor.

Boeing’in 2022’de açıkladığı sektörün geleceğine dair projeksiyonların aktarıldığı raporda, “Teknisyenler operasyonel emniyet için çok önemlidir ve endüstrinin toparlanmasını destekler. Önümüzdeki 5 ila 10 yıl içinde mevcut işgücü yaşlandıkça ve sektöre yeni girenlerin hızı yavaşladıkça emekliliklerin sayısının da artacağı” vurgulandı.

AeroProfessional’a göre, havacılık ve uçak mühendisliği sektöründeki cinsiyet dengesizliğini ele almak, önümüzdeki 20 yıl içinde işgücü açığını azaltabilir. Aviation International’a ait bir rapor, kadınların, dünya genelindeki uçak mühendislerinin yalnızca %2,6’sının oluşturduğunu gösteriyor.

AeroProfessional, 2017 tarihli Microsoft çalışmasında yer alan “Kızların STEM alanında kariyer yapmamayı seçmelerinin ana nedenlerinden biri, kadın rol modellerinin olmamasıdır.” ifadesine atıfta bulunuyor.


İlgili Haber | Türkiye’de Uçak Mühendisliği Eğitimi ile İlgili Bilmeniz Gerekenler

adbanner