Uçak tasarımları konusunda radikal değişimlere pek alışkın değiliz. Ticari yolcu uçakların dış görünüşü, son birkaç on yılda neredeyse hiç değişmedi. Ancak, sektör genelinde karbon emisyonlarını azaltmaya yönelik girişimler sürerken, çılgın bir jumbo jet uçak konsepti ezberlerimizi bozmaya hazırlanıyor.
SE Aeronautic şirketinin geliştirdiği yeni SE200 modeli çok büyük iddialar ile kamuoyuna duyuruldu. 264 yolcu kapasitesine sahip olacak uçak, geleneksel ticari yolcu uçaklarına göre yüzde 70 yakıt tasarrufu ile birlikte, yüksek taşıma kuvveti oluşturan üçlü kanat konfigürasyonu ile kısa pistlerde kalkış ve iniş kolaylığı sağlıyor. Kilometre başına karbondioksit emisyonunu da yüzde 80 azaltıyor.
SE200’ün prototipi, ultra geniş gövdeli uçakların tasarım ve performans özelliklerine çok farklı bir bakış açısı getiriyor. V şeklinde konumlanmış çift dikey kuyruğa ve gövdenin arkasına yerleştirilmiş 64.000 lb. itiş gücüne sahip iki motorlu uçağın tasarımı, birbirine paralel üç kanat ile zenginleştirilmiş.
Ses hızının yüzde 90’ına ulaşabilecek uçağın menzilinin yaklaşık 17 bin km olması hedefleniyor. Geliştirilen uçak, aynı zamanda sınıfındaki diğer rakiplerinden de daha büyük. Kanatların ürettiği yüksek taşıma kuvvetinin, SE200’e kısa mesafelerde kalkış ve iniş potansiyeli sağlaması ile uçağın çok daha küçük ve erişimi az olan havalimanlarına da operasyon yapabilmesi amaçlanıyor. Uçağın kanat açıklığı 35.3 metre olarak belirtiliyor.
Uçağın bozduğu en büyük ezberlerden biri, yakıt depolarının, kanatlar yerine gövdenin üst kısmındaki özel bir depoda yer alması. Bu sayede uçağın tasarımcıları, kanatları çok daha ince ve daha aerodinamik hale getirmeyi başardı.
Günümüz modern uçak imalatçıları, üretim kolaylığı sağlamak için “barrel” adı verilen gövdenin üç büyük parçasını birbirine birleştirerek uçağın gövdesini oluşturuyor. Yapısal hasar meydana gelen kazalarda, uçak genellikle bu birleşim yerlerinden kırılıyor. Bu sorunun ortadan kaldırılması için SE200’ün tasarımı performans ve uçuş emniyetini artırmak adına entegre monokok yapıya sahip olacak. Tek parçadan oluşan gövde kompozit malzemeden üretilecek.
Monokok tasarım ve kompozit malzeme ile 50 yıllık hizmet ömrüne sahip olması planlanan uçağın, şimdiye kadarki en verimli uçak olması hedefleniyor. Üstelik, kendi boyutlarında bir uçağın üretimi için gereken sürenin yarısından daha kısa sürede uçağın imal edileceği iddia ediliyor.
42,6 metre uzunluğundaki gövdesiyle 264 yolcu taşıyabilecek uçağın, aynı gövde uzunluğu ile üretilecek iş jeti versiyonunun ise adeta bir uçan saray olacağı söyleniyor.