Qatar Airways, filosundaki 13 adet Airbus A350’yi, uçakların gövdelerinde beklenenden daha hızlı yapısal bozulmalar yaşanması nedeniyle yere indirme kararı aldı.
Qatar Airways, yeni nesil geniş gövdeli uçaklarının 13’ünü, sorunun temel nedeni belirleninceye ve gökyüzüne güvenli şekilde dönüşü için bir kalıcı bir çözüm bulununcaya kadar hizmetten çekti. Şirket A350 uçuşlarında, A330 filosundaki uçakları görevlendirmek üzere harekete geçti ve A350 filosunun yere indirilme kararının, şirketin operasyon programını etkileyeceği açıklandı.
Doha merkezli havayolunun CEO’su Akbar Al Baker: Airbus’un samimiyetle bu konuya gereken özeni göstermesini beklediklerini söylerken, Qatar Airways’in, müşterilerine mümkün olan en yüksek güvenlik standardını ve hak ettikleri en iyi seyahat deneyimini sunmaya devam edeceği uçaklar dışında hiçbir çözüm önerisini kabul etmeyeceklerini belirtti. Havayolunun daha önce siparişini verdiği A350 uçaklarını teslim almaya devam etmeden önce, bu sorunu düzeltmek için otoriteler ve Airbus ile birlikte çalışacakları da vurgulandı.
İlgili Haber | Uçaklar Nasıl Boyanıyor?
Reuters’in haberine göre Airbus yönetimi, konuyla ilgili Qatar Airways ile görüştü; ancak olayın gizli olması nedeniyle yorum yapmaktan kaçınılıyor.
Katarlı havayolunun yönetimi, uçakların yere indirilmesi nedeniyle, bu durumdan etkilenen tüm kiralama şirketleriyle, uçakların yerde incelendiği süreçte işbirliği yapılacağını duyurdu.
İlk Sorun Haziran’da Yaşandı
Uçakların yere indirilme kararı, ilk olarak Haziran ayında Qatar Airways ile Airbus arasında çıkan anlaşmazlıkla gündeme geldi. Havayolu, uçaklarının boyasının altında keşfedilen gövdedeki çeşitli sorunlar nedeniyle, A350 teslimatlarını durdurmak istedi. Havayolundan bir yönetici, Reuters’e verdiği demeçte, Airbus A350 uçaklarının bazılarında boyanın altındaki yüzeyin hızlı bir şekilde bozulduğu bir durum tespit ettiklerini açıkladı.
Orijinal raporlar, anlaşmazlığın şüpheli bir boyama prosedürü yüzünden olduğunu gösterse de Qatar Airways CEO’su Al Baker, sorunun Airbus’ın kalite kontrol sistemleri ile ilgili olduğunu açıkladı.
Financial Times’ta yer alan bir habere göre, Avrupa Birliği Havacılık Güvenliği Ajansı’nın yaptığı bir denetimin ardından, Airbus, daha önce A350 uçaklarında bu konuyu araştırdı ve sonuçlandırdı. Sorunun uçuşa elverişlilik üzerinde etkisinin olmadığı belirtilerek operasyonların devam etmesine izin verildi. Yaşanan sorunla ilgili olarak, mevcut planlı bakımların ötesinde ek denetim gerekli görülmedi.
A350’nin En Büyük İkinci Müşterisi Qatar Airways
Qatar Airways filosunda 53 adet Airbus A350 uçağı bulunuyor. Şirketin bu uçak için verdiği toplam sipariş ise 76. Filosunda 56 adet A350 bulunan Singapur Havayolları’nın ardından Qatar Airways, A350’nin en büyük ikinci müşterisi durumunda.
Uçağın diğer önemli müşterileri Cathay Pacific, Lufthansa, Etiyopya Havayolları, Finnair, Delta, Vietnam Havayolları, Air China, China Airlines. Ancak filosunda A350 bulunduran başka hiçbir havayolu, Qatar Airways’in yaşadığına benzer bir sorun raporlamadı.