Los Angeles merkezli girişim Wright Electric, ilk sıfır emisyonlu bölgesel yolcu uçağı Wright Spirit için lansmanını yaptı. Şirket, 2026 yılına kadar tamamen elektrikli uçağı gökyüzü ile buluşturabilmenin hesaplarını yapıyor.
2016 yılında on kişilik bir ekiple kurulan Wright Electric, elektrikli havacılıkta önemli adımlar atıyor. Şirket, Wright Spirit’in tasarımını, sonradan BAE Systems’in bir parçası haline gelen British Aerospace tarafından üretilen 100 koltuklu BAe 146 modeli üzerine inşa etti. BAe 146, 1983 ve 2001 yılları arasında üretildi. 1992’den itibaren Avro International Aerospace tarafından uçağın daha gelişmiş bir versiyonu da üretilmişti.
Wright Electric, tamamen elektrikli 186 koltuklu Wright 1 isimli programı geliştirmek üzere yola çıktı. Tek koridorlu uçak, 1,290 km menzile sahip rotalarda uçan havayolları için düşünüldü. Genel olarak Amerikalı şirket, bu uçakla sıfır karbon operasyonları, düşük yakıt maliyetleri, sessizlik ve hızlı kalkış gerçekleştirmek hedeflerine odaklanmış durumda.
İlgili Haber | En Sessiz Elektrikli Uçak Adayı
Şirket, tamamen elektrikli bir ticari uçak için tahrik sisteminin geliştirilmesi konusunda da son birkaç yılda büyük ilerleme kaydetti. Geliştirilen yüksek verimli, yüksek güç yoğunluklu bir invertör ile 2 MW (2,700 beygir) gücünde motor içeren Wright’ın tamamen elektrikli tahrik sistemi, mevcut hidrokarbon bazlı tahrik sisteminin yerini alacak.
Wright Electric şirketi, Wright Spirit modeli için bir saatlik uçuşlara konsantre olmak istiyor. Londra-Paris, Seul-Jeju, Rio de Janeiro-São Paulo ve San Francisco-Los Angeles gibi rotaların hepsinde uçmaya aday bir uçak üretilmek isteniyor.
Şirketin CEO’su Jeff Engler, yaptığı bir açıklamasında, “Havacılık endüstrisi, 2050 yılına kadar net sıfır karbon emisyonu taahhüt etti, ancak Wright 2026’dan itibaren tüm emisyonları sıfırlamayı taahhüt ediyor” diyecek kadar iddialı. “Havacılıkta dünyanın en büyük güç aktarma elemanını ürettiğimiz için, dünyanın en yoğun uçuş rotalarında doğrudan hizmet veren en büyük sıfır emisyon güçlendirmelerini de yapabiliriz” şeklinde, hedeflerinin çok büyük olduğunu söylüyor.
Pazar Koşullarını Değiştirebilir
Böylesi kısa menzilli elektrikli uçaklar, havacılıkta yeni fırsatların da kapısını açabilir. Üreticiler ve havayolları, yolcuları bölgesel rotalarda bu uçaklara yönlendirerek, büyük merkezlere topladıktan sonra, onları gitmek istedikleri destinasyonlara dağıtabilir. Bu sayede yeterince iyi hizmet alamayan havaalanlarının da bu durumu bir fırsata çevirebileceği düşünülüyor. Bu gelişmeler, havayollarının uçuş ağlarının gelecekte yenilenmesine sebep olabilir.
İlgili Haber | Tamamen Elektrikli İlk Ticari Uçak Havalandı
Wright Electric’in piyasada oldukça etkili destekçileri var. Örneğin, Viva Aerobus CEO’su Juan Carlos Zuazua, şirketin danışma kurulunun bir üyesi olarak Wright Spirit’in gelişimini desteklemekten çok memnun olduğunu söylüyor. Meksikalı taşıyıcı, sıfır emisyonlu uçuşların bir an önce hayata geçirilebilmesi için Wright ile birlikte çalışmayı dört gözle bekliyor.
easyJet, de Wright ile dirsek temasında olan önemli şirketlerden biri. İngilizlerin düşük maliyetli havayolu, gelecekte elektrikli ve hidrojenli uçaklar ile operasyon yapabilme fikri üzerine kafa yoruyor ve 2017’den beri bu konuda Wright ile görüşmeler yürütüyor.
Havacılıkta Gelecek İçin Eski ve Yeni Bir Araya Geliyor
Wright Electric, 800 milin altında menzile sahip uçuşlardan kaynaklanan karbon emisyonlarını ortadan kaldırma misyonu ile yola çıktı. Üstelik bu hedefe giderken, efsanevi bir BAe 146’nın, havacılığın geleceği üzerinde doğrudan bir etkisi olması ise bambaşka bir güzellik olarak yorumlanıyor. Her ne kadar dört motorlu uçak ilk uçuşunu 40 yıl önce gerçekleştirmiş olsa da, önümüzdeki on yılda havacılık endüstrisinin gidişatını şekillendirmekte büyük pay sahibi olabilir.