Sovyet döneminde üretilen yolcu uçakları, zaman içinde ciddi bir dönüşüm geçirdi. Üretilen ilk modeller, daha çok askeri nakliye uçaklarını andırırken, sonraki yıllarda uçakların gövdeleri, batılı rakiplerin ürettiği uçaklara daha fazla benzemeye başladı. 1970’lerin sonlarında, Sovyet sivil havacılığında önemli bir gelişme yaşandı. Ruslar, kendi geniş gövdeli uçakları Ilyushin Il-86 ile kritik bir aşama kat etti.
SSCB yapımı geniş gövdeli uçak fikri, 1960’ların ortalarında ortaya çıktı. Zamanın küresel siyasi iklimi göz önüne alındığında, daha büyük bir uçağa duyulan ihtiyaç, kısmen Sovyetler Birliği’nin, batıda ortaya çıkan daha büyük uçak fikrine verdiği tepki olarak da yorumlanabilir olsa da ülkede hava yolu ile seyahat eden yolcu sayısındaki artış da yadsınamaz bir gerçekti.
1960’lara kadar, o zamanın en büyük uçakları maksimum 200 civarında yolcu taşıyabiliyordu. Boeing başta olmak üzere küresel rakiplerin daha büyük uçaklar üretmek için harekete geçmesi SSCB’yi etkiledi. Ruslar, yapım aşamasında olan Boeing 747 ve Airbus A300’ün eşdeğerini, önümüzdeki 10 yıl içinde, yılda yaklaşık 100 milyon yolcuya hizmet etmek üzere üretme ihtiyacı hissetmeye başladı.
Başlangıçta An-22 gibi dev askeri uçaklar üzerinden geliştirilecek, 600’ün üzerinde yolcu kapasiteli uçak fikri vardı. 1960’ların sonunda, daha küçük gövdeye sahip olan; ancak yine de 250’den fazla yolcu taşıyabilecek bir uçağın daha uygun olduğu fikri giderek daha mantıklı hale büründü.
1969’da Ilyushin, geliştireceği yeni uçağına ilham olması için mevcut popüler Il-62’sini incelemeye başladı. Başlangıçta Il-62’yi daha uzun bir gövde ile değiştirmeyi planladı. O sırada ortaya çıkan diğer öneriler arasında çift katlı ve hatta çift gövdeli uçaklar bile vardı.
İlgili Haber | Hiç Uçmayan En Büyük Yolcu Uçakları
Ertesi yıl, önceki uçakların tüm modifikasyon planları rafa kaldırıldı ve Il-86 adı altında yeni bir uçak tasarımı önerildi. Geniş gövde temasına bağlı kalınan yeni çift koridorlu uçak, 3-3-3 koltuk konfigürasyonuna sahipti ve 320’den fazla yolcu taşıyabiliyordu. Uçağın iç gövde genişliği, o sırada aktif hizmete devam eden uçaklar arasında sadece Boeing 747’den küçüktü.
Il-86’nın hizmete girişinin, başlangıçta 1980 Moskova Yaz Olimpiyatları ile aynı zamana denk getirilmesi planlandı. Ancak, 1980’in büyük kısmı, uçağın son testleri ve sertifikasyon süreçleri ile geçti. Uçak, 26 Aralık 1980’de ilk kez uçabildi ve olimpiyatları birkaç ay ile kaçırdı.
Ilyushin Il-86, SSCB’nin umduğu kadar popüler olamadı. 1991 yılına kadar toplam 106 adet üretildi. Bunların çoğu SSCB’nin sivil havacılık gereksinimleri için kullanıldı. Uçak, Sovyetler Birliği dışında da ilgi görmedi. China Xinjiang Airlines, 3 adet olmak üzere, Il-86 sipariş eden tek yabancı taşıyıcı olarak kayıtlara geçti.
Il-86’nın hiçbir yolcu versiyonu bugün aktif hizmette olmasa da, Ch-aviation verilerine göre, uçağın dört adet askeri versiyonu uçmaya devam ediyor. Bu modifiye edilmiş uçaklar, Il-86VKP varyantları olarak adlandırılıyor ve şu anda Rus Hava Kuvvetleri bünyesinde aktif görevini sürdürüyor.