DHL’İN 757’Sİ İKİYE BÖLÜNDÜ!
DHL Kargo adına Kosta Rika’daki San Jose Juan Santamaria Havalimanı’ndan Guetamala’ya gitmek üzere kalkış yapan Boeing 757’nin pilotları, kalkıştan birkaç dakika sonra, 21.000 feet irtifada, hidrolik sistem arızası yaşadıkları gerekçesiyle, kuleye Mayday çağrısı yaptı. Geri dönüş ve acil iniş izni talep etti.
Önce 13.000 ft ve daha sonra 9.000 ft irtifada olmak üzere, 25 dakika boyunca havada turlayarak yakıt tüketilen ve ağırlığı azaltılan uçak, kalkıştan 44 dakika sonra acil iniş yaptı. Hidrolik arıza nedeniyle sınırlı yeteneklere sahip olan uçak, piste teker koyduktan sonra yavaşlamaya çalıştı. Ancak görünüşe göre pilotlar uçağın kontrolünü kaybetti. Uçak taksi yoluna doğru kaydıktan sonra dik bir setten aşağı kaydı ve düştü. Bu esnada pek çok kamera kayıttaydı.
Aldığı darbe ile kuyruk kısmı kırılan ve ikiye bölünen uçağa itfaiye araçları ve kurtarma ekipleri kısa sürede müdahale etti. Kokpitte bulunan 2 pilot, sol ön kapıdan merdivenle tahliye edilirken, bu talihsiz olayda ciddi bir yaralanma olmaması en büyük şans olarak nitelendirildi.
1999’da üretilen ve ilk uçuşunu Aralık 1999’da yapan Boeing 757, Tayvan’ın Far Eastern Air Transport isimli havayolunda yolcu taşıdı. EVA Air filosunda da görev yapan uçak, 2010 yılında yolcu uçağından kargo uçağına dönüştürüldü ve o günden bu yana DHL Aero Expreso adına uçuyor.
Yaşanan olay sonrası kullanılamaz hale gelen uçak, 11 Şubat’ta da pilotlar tarafından çok yüksek hızda flapsız indirilmek zorunda kalınmıştı. O günkü mürettebat, yaklaşmaya başlamadan önce uçuş kontrol yüzeylerinde sorunlar olduğunu bildirmişti. Hizmete dönmeden önce iki günden fazla yerde kalan uçak yaklaşık 2 ay sonra Costa Rica’da kırıma uğradı.
AIRBUS-QATAR GERGİNLİĞİNDE YENİ HAMLE!
Avrupalı imalatçı Airbus, Şubat ayında Qatar Airways’e iki A350’nin teslimatını reddettikten sonra; hafta içinde üçüncü A350’nin de sözleşmesini de feshedip, uçağı teslim etmeme kararı aldı. Bu hamle, Avrupalı uçak üreticisi Airbus ile Qatar Airways arasında A350 uçaklarının kozmetik boya kusurları nedeniyle, bir yılı aşkın süredir devam eden anlaşmazlığı biraz daha derinleştirdi.
Qatar Airways’in yere indirdiği A350 sayısı 23’e ulaştı ve havayolunun, imalatçıdan talep ettiği tazminat tutarı 1 milyar Dolar’ın üzerine çıkmış durumda. Buna karşılık Airbus, Mart ayı sonlarında Katar’ın iki A350 uçağını teslim almayı reddetmesi nedeniyle havayolundan 220 milyon Dolar tazminat istiyor.
Qatar Airways, A350’nin kozmetik boya kusurlarıyla ilgili Airbus’a birkaç şikayette bulunduktan sonra, Aralık ayında resmi olarak yasal süreci başlattı. Geçtiğimiz hafta, Qatar Airways, daha önce bildirilen sorunların yanı sıra, A350 uçaklarındaki hasarın çok büyük olduğunu ve herhangi bir yıldırım çarpması durumunda yakıt tanklarının alev alma riskiyle karşı karşıya kalacağını iddia etti. Kanıt olarak sunulan belgelerde, tuz veya hidrolik sıvılar gibi kirleticilerin, rüzgar etkisiyle birleşerek boya katmanlarını aşıp, derinlere nüfuz edeceği ve uçağın yıldırım koruma sistemine çok ciddi zarar verebileceği iddiası ortaya konuldu.
Anlaşmazlığın başlangıcından bu yana, Avrupa Birliği Havacılık Emniyeti Ajansı EASA ve Federal Havacılık İdaresi FAA, yüzey sorunlarının uçak için herhangi bir uçuş emniyeti tehdidi oluşturmadığı görüşünde. Airbus da Katar’ın haklı olduğunu savunuyor ancak şikayetlerin ana nedeninin fazladan tazminat koparmak olduğunu söylüyor. Katar ise EASA’nın henüz yüzey kusurları üzerinde “kapsamlı bir analiz” yapmadığını iddia ediyor.
Ocak ayında Airbus, Körfez havayolunun A350 uçaklarını kamuyunu aldatıcı bir şekilde yere indirdiği iddiasıyla, Katar’ın 50’den fazla A321 siparişini iptal etti. Ancak İngiliz yargıçlar uçak üreticisine bu kararın ertelemesi talimatını verdi.
AN-225’İN SON GÖRÜNTÜSÜ!
Dünyanın en büyük kargo uçağı olan ikonik Antonov AN-225, Rusların, Ukrayna’nın başkenti Kiev’in kuzeybatısındaki Gostomel Havalimanı’na yaptığı hava saldırıları sırasında imha edilmişti. Rus birliklerinin Ukrayna’nın başkentinden çekilmesinin ardından, Ukraynalı bağımsız film derneği Babylon’13 tarafından insansız hava aracı ile kaydedilen görüntülerde, Antonov AN-225’in son görüntüsü ve havaalanında oluşan hasarın boyutu ortaya çıktı. İşgalin ilk günlerinde Rus saldırılarının hedefi haline gelen Gostomel Havalimanı’nın son durumu gerçekten içler acısı görünüyor.
Ukraynalı uçak üreticisi Antonov’a ait olan, şirkeetin geliştirip ve ürettiği uçaklar için test tesisi olarak hizmet veren Gostomel Havalimanı, aynı zamanda uluslararası bir kargo merkezi olarak kullanılıyordu. Havalimanında çekilen görseller, kulenin, diğer yer tesislerinin ve yerde bekleyen tüm uçakların büyük ölçüde tahrip olduğunu gösteriyor.
Türünün tek örneği An-225’in yanı sıra, imha edilen diğer uçaklar arasında An-225’ten sonra dünyanın en büyük ikinci kargo uçağı olan An-124 Ruslan’ın -100 ve -150 serileri de bulunuyor.
Ukrayna dilinde Rüya anlamına gelen “Mriya” isimli dev kargo uçağa, saldırıya uğradığı sırada Gostomel Havalimanı’ndaki Antonov’a ait hangarda rutin bakımı yapılıyordu. Saldırı başladığı anda uçağın motorları sökülmüş durumda olduğu için, uçağı bulunduğu yerden başka bir yere hareket ettirmek mümkün değildi. Bu yüzden uçak, gerekli istihbarata sahip olunmasına rağmen o gün havalanamadı.
Ukraynalı yetkililer, 4,1 milyar Dolar’a mal olabilecek ve tamamlanması beş yıl sürebilecek bir çabayla, uçağı yeniden inşa etme sözü verdi. Gerekli masrafların Ukrayna havacılığına ve hava kargo sektörüne kasten zarar veren Rusya Federasyonu tarafından karşılanması için harekete geçildi.
Rusya’nın imha ettiği küresel havacılığın sembolü olan Mriya, havacılık tarihindeki en büyük ticari kargo uçağı olmasının yanı sıra, tek parça halinde en büyük ve en ağır yükü taşıyan, maksimum yük taşıma kapasitesine sahip uçak gibi çok sayıda rekoru da elinde bulunduruyordu.
6 adett Ivchenko Progress D-18T turbofan motorla çalışan uçağın boş ağırlığı yaklaşık 285 tondu. AN-225, 1988’de piyasaya çıktığı zaman, dünyadaki diğer tüm uçaklardan en az yüzde 50 daha büyüktü ve şu anda operasyonda olan uçaklar arasında en büyük kargo uçağı olmaya devam ediyor.
Sovyet uzay programı için Buran uzay mekiğinin kendisini ve parçalarını taşıması için geliştirilen An-225, 1988’den 1991’e kadar tamamen bu amaçla uçtu. Daha sonra, Antonov Havayolları’na devredilen uçak, dünyanın dört bir yanına büyük kargoları taşımak için kullanılmaya başlandı.. Afet yardım programları için malzeme tedariği konusunda da sıkça kullanıldı. İkinci An-225’in üretimi 1980’lerin sonlarında başladı, ancak hiçbir zaman tamamlanamadı. Havacılığın ikonik devi An-225’in fikirden ürüne tüm yaşam öyküsünü anlattığımız Boarding Info videomuzu mutlaka izlemenizi tavsiye ederiz.
KURAL TANIMAZ YOLCUYA REKOR CEZA!
ABD Federal Havacılık İdaresi FAA, uçak içinde olay çıkaran asi ve kural tanımaz yolculara karşı sert tutumunu sürdürüyor. İki farklı yolcu, uçakta olay çıkardıkları gerekçesiyle, havacılık tarihinin en büyük para cezasına çarptırıldı.
7 Temmuz 2021’de American Airlines’ın Dallas/Fort Worth – Charlotte seferini yapan uçaktaki bir yolcu, başka bir yolcu ile tartışmaya başladı. Kavgaya müdahale eden kabin memurunu da iterek hafif şekilde yaraladığı ifade edilen sorunlu yolcu, uçağın kapısını açmaya çalıştı. Kelepçe ile etkisiz hale getirilmek istenen asi yolcu, mürettebat ve diğer yolculara fiziksel saldırılara devam edip tükürdü. İnişin ardından havalimanında polislerin göz altına aldığı yolcu, 81.950 Dolar para cezasına çarptırıldı. Bu rakam, havacılık tarihinde bir yolcuya kesilen en büyük ceza olarak kayıtlara geçti.
16 Temmuz 2021’de ise Delta’nın Las Vegas – Atlanta seferini yapan uçağındaki bir kişi de yanındaki kadın yolcuya sarılmaya ve onu öpmeye çalıştı. Kendisine müdahale eden başka bir yolcuyu da ısıran adam, kabin ekibi tarafından koltuğa bağlanarak durdurulabildi. Sorunlu yolcuya da 77.272 Dolar para cezası kesildi. Bu da bugüne kadar verilen en büyük ikinci ceza olarak açıklandı.
Uçuş mürettebatına veya uçaktaki herhangi bir kişiye müdahale eden veya fiziksel saldırıda bulunan yolcular, yaptıkları her bir kural ihlali için 35.000 Dolar’a kadar para ve hapis de dahil olmak üzere çok sert cezalarla karşı karşıya kalıyor. 82 ve 77 bin Dolar’lık iki rekor ceza, FAA’nin 2022’nin ilk 3 aylık süresinde kestiği yaklaşık 2 milyon Dolarlık para cezalarının bir parçası oldu.
Ceza kesilen yolcuların itiraz için 30 gün süresi bulunuyor.
THY’NİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ADIMLARI!
128 ülke ile dünyada en çok ülkeye uçan havayolu olan Türk Hava Yolları’nın geri dönüşüm ve çevreye duyarlı yatırımları açıklandı. Şirket, 2021 yılındaki uçuş operasyonlarında yürüttüğü sürdürülebilirlik faaliyetleri ile on binlerce ağacın kesilmesini, yüzbinlerce metreküp suyun kirlenmesini önledi.
Hava kargodan ikram hizmetlerine, uçak bakım onarımdan havalimanı yer hizmetlerine faaliyet gösterdiği her alanda çevre sorunlarıyla mücadele eden THY, çevreci uçuşlar kapsamında 2 Şubat’ta düzenlediği İstanbul-Paris uçuşunda ilk kez sürdürülebilir havacılık yakıtı kullandı. Haftada bir gün Paris, Oslo, Göteborg, Kopenhag, Londra ve Stockholm hatlarında sürdürdüğü çevreci yakıt kullanımının, artan frekanslarla farklı destinasyonlara yaygınlaştırılması planlanıyor.
Türk Hava Yolları Teknik AŞ de yenilenen tesisleriyle daha çevreci bir gelecek vaat ediyor. Türkiye’nin tek çatı altındaki en büyük uçak bakım tesisi olan İstanbul Havalimanı C/D hangarı, yağmur suyunu depolayarak kullanılabilir suya dönüştürüyor. Şebeke hattından su almak yerine yağmur suyu toplama sistemiyle biriktirilen ve arıtılan sular, tesisin kullanma ve proses suyu olarak her noktasında tüketiliyor. 2021’de tesisteki su kullanımının yaklaşık yüzde 54’ü yağmur suyundan karşılandı.
2021 yılı faaliyetlerinden 1 milyar Dolar’ın üzerinde gelir elde eden şirket, bu faaliyetlerden kaynaklı atık suları arıtarak 59 bin kişinin kullanım suyu miktarına eş 1 milyon 474 bin litre suyun kirlenmesini önledi. Bunun yanında şirket 632 ton tehlikesiz atık geri dönüştürülerek 6 bin 710 ağacın kesilmesini, 700 ton tehlikeli atığın geri kazanımı ile de 39 bin 119 metreküp toprağın kirlenmesinin önüne geçildi.
Turkish Cargo da sürdürülebilirlik stratejisi doğrultusunda uluslararası ticaretin kolaylaşmasını sağlayan projelere destek oluyor. The Global Alliance for Trade Facilitation (Küresel Ticareti Kolaylaştırma İttifakı) derneğinin projeleri arasında yer alan Uganda Projesi’ne destek sağlayan Turkish Cargo, bu ülkenin ihracatını geliştirmesi ve büyütmesi için çaba harcıyor. Proje kapsamında Uganda personeline eğitim desteği verilerek, operasyondaki tecrübeler paylaşılarak Uganda’daki hava kargo sektörünün dijitalleşme ve kapasite gelişimine katkıda bulunulması hedefleniyor.
Türk Hava Yolları’nın yer hizmetleri şirketi TGS, İstanbul ve Anadolu’daki 9 havalimanında 309 elektrikli araçla her gün yaklaşık 38 bin kilometre yol yapıyor. Uçakları hareket ettiren pushback araçlarından bagaj taşıma traktörlerine kadar farklı nitelikteki elektrikli araçlar TGS’nin çevreci operasyonlarına katkı sağlıyor. Tüm iş süreçlerinde sıfır atık hedefiyle çalışan TGS, 2021 yılında yalnızca İstanbul’daki havalimanlarında 2 bin 152 ton tehlikeli, 294 ton tehlikesiz atığın ayrıştırılmasını sağlayarak, bu atıkların doğaya karışmasını engelledi.