KOREAN AIR UÇAĞI CEBU’DA PİSTTEN ÇIKTI!
Güney Kore’nin ulusal havayolu Korean Air’in, KE631 sefer sayılı Seul-Cebu uçuşu, her zamanki gibi 4 saat 35 dakika olarak planlanmıştı.
Toplam 3020 km menzilde gerçekleşecek uçuşun ilk 3 saat 30 dakikası planlandığı gibi gitti. Uçak, Doğu Çin Denizi ve Filipin Denizi üzerinden güneye doğru ilerledi ve Cebu’ya doğru inişe geçti. Ancak Cebu’daki hava koşulları, şiddetli yağmur ve zayıf görüş nedeniyle pek iyi değildi. A330’un kokpit ekibi, 15 dakika arayla iki kez iniş denemesi yaptı. Ancak emniyetli bir şekilde inemeyeceklerini düşündükleri için her iki seferde de pas geçme kararı alındı. Kötü hava koşullarının iyileşmesi umuduyla havada bekleme pozisyonuna geçildi.
Bir önceki iniş denemesinden yaklaşık 40 dakika sonra, üçüncü iniş denemesinde Cebu Havalimanı 22 pistine teker koyan uçak, hızını alamadı ve pistten çıktı. Gövdesi ve motorları büyük hasar alan ve ön iniş takımı dikmesi kırılan uçaktaki 162 yolcu ile 11 mürettebat, şişme tahliye kaydırakları ile uçağı sorunsuz şekilde tahliye etmeyi başardı. Uçakta bulunan bir Twitter kullanıcısı, üçüncü iniş denemesi öncesi, pilotların yolculara acil inişe hazırlanmaları yönünde bir anons yaptığını iddia ediyor.
Haziran 1998’de üretildiği günden bu yana Korean Air filosunda uçan HL7525 tescilli Airbus A330, olayın ardından kullanılamaz hale geldi. Filipinler’in Cebu Havalimanı’nda uçuşlar 24 saat boyunca tamamen durduruldu. Havalimanı personelleri ve şehir merkezinden gelen kurtarma ekipleri, havalimanında operasyonları yeniden normale döndürebilmek için olağanüstü bir mücadele örneği verdi.
Yaşanan kırım, ilk uçuşunu Kasım 1992’de yapan Airbus A330 uçak ailesinin, gövde kaybı yaşayarak kullanılamaz hale geldiği 14’üncü olay olarak kayıtlara geçti. İstatistiklere göre, Korean Air’in 1997’den bu yana ticari yolcu uçuşlarında ölümlü kaza yaşanmadı. 97 öncesi emniyet sicili zayıf olan havayolu, standartlarını iyileştirmek için Boeing ve Delta Havayolları’ndan danışmanlık almıştı.
Korean Air’in A330’unun Cebu’da kırıma uğradığı korkunç olayda sevindirici detay ise can kaybı yaşanmamış olması. Uzmanlara göre bu durumun iki önemli nedeni var. Birincisi, uçağın indiği 22 pistinin önünde, RESA adı verilen Pist Sonu Emniyet Alanı mesafesinin yeterince uzun olması ile uçağın hızının olabildiğince kesilmiş olması. İkincisi ise uçağın iki defa başarısız iniş denemesi yapması ve yaklaşık 1 saat havada tur atması neticesinde, yakıtının neredeyse bitmiş olması. Bu sayede pistten çıkan uçağın alev almadığı ve bir facianın önüne geçildiği düşünülüyor.
Kazayla ilgili geniş kapsamlı bir soruşturma başlatıldı. Filipinler Sivil Havacılık Otoritesi, uçağın kara kutusunun, inceleme için Japonya veya Singapur’a gönderileceğini açıkladı.
THY’NİN YENİ UÇUŞ NOKTASI: KERKÜK
Türk Hava Yolları’nın Irak’ta uçtuğu altıncı nokta Kerkük oldu. Kuzey Irak’ta bulunan Kerkük, Erbil’in 106 km güneyinde ve Bağdat’ın 272 km kuzeyinde bulunuyor ve ülkenin en büyük popülasyonlarından birine sahip.
Daha önce askeri üs olan Kerkük Uluslararası Havalimanı (KIK), 16 Ekim’de ticari trafiğe açıldıktan 11 gün sonra, Türk Hava Yolları, İstanbul Havalimanı’ndan ilk uçuşu yaparak, Kerkük’e ilk dış hat seferi gerçekleştiren havayolu ünvanını da ele geçirdi.
TK6890 sefer sayılı ilk Kerkük uçuşu, 2.1 yaşındaki A321neo (TC-LSZ) ile gerçekleştirildi. Uçak, havacılık geleneği olan su takı ile karşılandı.
Türk Hava Yolları’nın web sitesine göre, İstanbul’dan yaklaşık 1.505 km uzaklıktaki Kerkük’e şu anda haftada 1 uçuş yapılıyor. Ancak Aralık ayından itibaren seferler, Pazartesi, Çarşamba, Cuma, Pazar günleri olmak üzere haftada 4’e yükselecek. Böylelikle THY’nin Irak uçuşlarının haftalık frekans sayısı 46’ya yükselmiş olacak.
Kerkük uçuşları Airbus A321 uçakları ile icra edilecek. Ancak A321’in eski versiyonu ceo uçakları mı yoksa yeni versiyonu neo uçaklarıyla mı olacağı henüz belli değil. Öte yandan Irak Havayolları’nın da önümüzdeki günlerde Kerkük-İstanbul seferlerine başlaması bekleniyor.
Türk Hava Yolları, hem Türkiye’deki yoğun Iraklı nüfus hem de İstanbul üzerinden çok sayıda transit yolcusu bulunması nedeniyle Irak’ta geniş bir uçuş ağına sahip. THY, Irak’ta şu anda Bağdat, Basra, Erbil, Kerkük, Necef ve Süleymaniye’ye uçuyor. Eskiden Musul’a da uçuşları bulunan THY, askeri harekat nedeniyle Temmuz 2014’te Musul uçuşlarını durdurdu. Ancak şartlar olgunlaştığında Musul uçuşlarının yeniden başlayacağı belirtiliyor.
AIRBUS LİBYA’YA UÇAK SATMAK İÇİN RÜŞVET Mİ VERDİ?
Fransız yayın organı Mediapart, Avrupalı imalatçı Airbus’ın, Muammer Kaddafi yönetimindeki Libya ile bağlantılarına ilişkin yürütülen geniş bir soruşturmanın parçası olarak, 2007 yılında Libya’ya yapılan 21 uçak satışıyla ilgili yeni bir rüşvet soruşturmasıyla karşı karşıya olduğunu duyurdu. Bu gelişmenin, 2020’de karara bağlanan ve Airbus’ın astronomik bedeller ödediği, çok uluslu bir rüşvet davasının kapsamının genişletilmesine yol açabileceği düşünülüyor.
Libya’daki geçmiş uçak satışı işlemleriyle ilgili olarak Airbus’ın, mali savcılar ile Fransa’da Kamu Çıkarı Anlaşması olarak bilinen ve cezai suçlamaların askıya alınması karşılığında para cezaları ödenmesini içeren yeni bir anlaşmaya yakın olduğu iddia ediliyor.
Airbus, Kazakistan ve Libya’daki satışlarda rüşvet anlaşması görüşmeleri yapıldığını doğruladı. 2020’de Airbus, geçmişte rüşvet verdiğine ilişkin itirafta bulunmuş ve 2,1 milyar Euro’su Fransız makamlarına olmak üzere, İngiltere ile ABD’ye 3,6 milyar Euro gibi rekor bir para cezası ödemeyi kabul etmişti.
Fransız yargıçlar, Airbus’ın uçak ve uydu satışında yabancı yetkililere rüşvet vermek suretiyle, yolsuzluk, dolandırıcılık ve kara para aklama gibi eylemlerin yapıldığına kanaat getirmişti.
Bu karar, küresel aracılar ağı ve onlara yapılan gizli ödemeleri vurgulayan; Airbus ile “iş ortakları” olarak adlandırılan eski acenteler arasında onlarca yasal anlaşmazlığa dayanan, dört yıllık bir soruşturmanın ardından gelmişti
2016’da başlayan soruşturma süreci 2020’de sonuçlanıncaya kadar, Airbus’ta geniş çaplı yönetim değişiklikleri oldu. Artık şirketin son teknoloji bir uyumluluk sistemine sahip olduğu belirtiliyor. Ancak dava sonucunda, şirketin 2023’ün başına kadar tüm faaliyetlerinin, mahkeme tarafından denetlenip onaylanmasına da karar verilmişti.
SUUDİ ARABİSTAN’DAN 100 ADET LILIUM JET SİPARİŞİ!
Suudi Arabistan’ın ulusal havayolu SAUDIA, ülke genelinde bir eVTOL ağının geliştirilmesi için 100 adet Lilium Jet satın almak için düğmeye bastı.
SAUDIA ve tamamen elektrikli dikey kalkış ve iniş yapabilen “eVTOL” uçaklarının geliştiricisi Lillium arasında, Mutabakat Zaptı imzalandı. Yapılan anlaşma, SAUDIA’yı Orta Doğu ve Kuzey Afrika bölgesine destek hizmetleri sağlayıcısı yapmasının yanı sıra, 100 adet Lilium Jet satın alan ilk havayolu da yapacak.
Sıfır emisyon ile Lilium Jet, sürdürülebilir ve zaman kazandıran seyahatleri mümkün kılmayı amaçlıyor. SAUDIA, 100 adet Lilium Jet satın alarak, elektrikli hava aracı ile noktadan noktaya bağlantılar ve SAUDIA’nın business class yolcuları için şehir merkezlerine kesintisiz besleyici bağlantılar dahil olmak üzere, son teknoloji ürünü merkeze alan hizmetler başlatmayı planlıyor. Lilium ve SAUDIA, ülkedeki iç hava taşımacılığı sektörününde büyük bir dönüşümü birlikte başlatmayı hedefliyor.
Lilium Jet’in esnek kabin mimarisinin, premium pazarın ihtiyaçlarına çok uygun bir dizi geniş iç konfigürasyon opsiyonu sağlaması bekleniyor. SAUDIA ayrıca, Lilium Jet’in sertifikasyonu ve diğer gerekli düzenleyici onay süreçlerinde de Lilium’u destekleyecek.
SAUDIA Havayolları şuanda, 100’den fazla yerel ve uluslararası destinasyona hizmet veriyor. Sıfır emisyon ile Suudi Arabistan’da sürdürülebilir turizmi teşvik etmeye yardımcı olacağına inanılan Lilium projesiyle, bölgesel hava hareketliliğine yönelik artan talebin karşılanması ve yolculara üstün bir uçak içi deneyim sunulması amaçlanıyor.
SAUDIA ve Lilium arasında atılan bu ilk imzaların resmi siparişe dönüşmesi, tarafların fizibilite değerlendirmesini tamamlamasına, ticari şartların karşılıklı olarak kabul etmesi gibi belirli koşulların yerine getirilmesine bağlı olacak.
SUUDİ ARABİSTAN’DA YENİ HAVAYOLU KURULACAK!
Öte yandan Suudi Arabistan, ülke ekonomisini petrole daha az bağımlı hale getirmek için ortaya konulan Vizyon 2030 projesinin bir parçası olarak, yeni bir havayolu kurulması için harekete geçti. 2030 yılına kadar, havacılığa 100 milyar Dolar yatırım yapmayı planlayan ülke, bunun 30 milyar Dolar’ını kurulacak yeni havayoluna harcayacak.
Başlangıçta küresel bir iş merkezi olma hedefine sahip başkent Riyad merkezli operasyon yapması planlanan havayolu, Emirates, Qatar Airways gibi Körfez taşıyıcılarıyla rekabet etmeye çalışacak. Suudi Arabistan, şu anda dört milyonun altında olan uluslararası transit yolcu sayısını, 2030 yılına kadar, yılda 30 milyona çıkarmayı hedefliyor.
Hafta içinde Kamu Yatırım Fonu, kurulacak yeni havayolu için ilk aşamada, 80 uçak siparişi vermek üzere Boeing ve Airbus ile görüşmelerin başladığını duyurdu.
Havayolu için hem tek koridorlu hem de uzun mesafeler uçabilen geniş gövdeli uçaklar alınacak. Bu kapsamda Boeing’in 737 MAX ailesi uçakları, kısa mesafe kategorisinde Airbus A320neo serisi ile karşı karşıya gelecek. Uzun mesafeli rotalar için seçim ise Boeing’in 787 Dreamliner ile henüz hizmete girmeyen 777X uçaklarına karşılık Airbus’ın A350 ile A330neo modelleri arasında seçim yapılacak. Filoya katılacak uçakların, iki üretici arasında bölüştürülüp bölüştürülmeyeceği ise henüz belli değil.
Kurulacak yeni havayolunun adının RIA olacağı iddia edilirken, şirketin başına Etihad CEO’su Tony Douglas’ın getirilmesi bekleniyor. Douglas geçen hafta, Abu Dabi’nin bayrak taşıyıcısı Etihad’daki görevinden istifa etti. Etihad’ın yeni CEO’sunun, Antonoaldo Neves olacağı duyuruldu. 47 yaşındaki Neves, 2018-2020 arasında TAP Air Portugal ve 2014-2017 arasında Brezilyalı AZUL Havayolları’nda CEO koltuğunda oturmuştu.
KÜBA’DAN ABD’YE SOVYET UÇAĞIYLA SIĞINDI!
Son dönemlerin en sıra dışı iltica girişimlerden biri hafta içinde yaşandı.
29 yaşındaki Kübalı Ruben Martinez, 1940’lı yıllarda üretilen eski bir Sovyet uçağı olan tek motorlu Antonov An-2 ile Küba’dan Amerika Birleşik Devletleri’ne uçtu ve sığınma talebinde bulundu.
Küba’nın Sancti Spiritus şehrinden havalanan uçak, yaklaşık 450 km uçtuktan sonra Florida Eyaleti’nin Everglades şehrinde, eğitim amacıyla kullanılan Dade-Collier Havaalanı’nın hava trafik kontrolörlerini telsizle aradı. Yakıtın az olduğunu iddia etti ve iniş izni istedi. Islamorada açıklarında balık tutan bir adam, uçağın havalimanına inişini cep telefonu ile kaydetti.
Sorunsuz bir iniş yapan Martinez, uçağın önünde fotoğraf çektirmeyi de ihmal etmedi. Üzerinde pilot üniforması bulunan MArtinez’in, uçağı Küba’da zirai ilaçlama için kullandığı iddia ediliyor.
Ruben Martinez, ABD Gümrük ve Sınır Koruma yetkilileri tarafından göz altına alındı. Yetkililer şimdi onun, Key West Donanma Hava Üssü ve Homestead Hava Üssü tarafından tespit edilmeden uçmayı nasıl başardığını araştırıyor. Balıkçı tarafından çekilen videoda, uçağın radarda tespit edilemeyecek kadar alçaktan uçtuğu görülüyor.
Son dönemde, Küba’dan Güney Florida’nın farklı noktalarına yoğun bir göçmen akını olduğu söyleniyor.