A350F’nin Sipariş Sayısı A330-200F’nin Teslimat Sayısını Geçti

Avrupalı imalatçı Airbus, A350’nin kargo versiyonunu üreteceğini kamuoyuna duyurduktan sonraki 15 ay içinde 39 adet A350F (kargo) uçağı siparişi aldı. A350F’nin bu kısa süre içinde aldığı sipariş sayısı, A330-200F (kargo) uçağı için bugüne kadar yapılan toplam teslimat rakamlarını geride bıraktı.

A330-200F’nin ilk 39 siparişi alması sadece dört ay sürmüştü. Ancak uçağın lansmanından sonraki on yılda, sadece 38 uçak sahibine teslim edildi. 64 ton yük kapasitesiyle A330-200F, Airbus’ın A300-600F ailesinin başarısını tekrarlamak ve çift motorlu kargo uçağı pazarında Boeing 767-300F ile rekabet etmek için geliştirilmişti.

2007’de ilk kez kamuoyu ile paylaşılan A330-200F, başlangıçta kiralama şirketleri Guggenheim Aviation ve Intrepid Aviation Group ile Hintli operatör Flyington Freighters’tan, toplam 32 uçak için taahhüt aldı.

A330-200F

Avrupalı üretici, Boeing 757 ve MD-11 arasında, yeni üretilen orta boy kargo uçağı için öngörülen talepten 400 uçaklık bir pay almayı hedefliyordu. A330-200F, bir yıl içinde Aircastle, Etihad Airways, Avion Aircraft Trading, MNG Airlines, MatlinPatterson ve BOC Aviation dahil olmak üzere, dokuz farklı müşteriden 77 adet sipariş almayı başardı.

A330-200F uçağının ilk teslimatı, 2010 yılında Etihad’a gerçekleştirildi. Ancak bu süre içinde uçak için biriken siparişler de erimeye başlamıştı. İlk teslimatı takip eden beş yıl içinde, uçak için verilen toplam sipariş sayısı 42’ye düştü ve talep bir daha asla toparlanamadı.

Airbus, en son Şubat 2017’de, Etihad’a yaptığı teslimat ile A330-200F’nin toplam teslimat sayını 38’e çıkardı. Kalan birikmiş tüm siparişler de 2020’de temizlendi. Airbus, kargo uçağını, kapasiteden çok, menzile öncelik vererek, A330-200’e dayandırmanın, satış ve talebin zayıflamasının ana nedeni olduğuna inanıyor.

Bir yandan da Airbus’ın EFW isimli ortak girişim şirketi, hem 61 tonluk A330-200’ün hem de 63 tonluk A330-300’ün yolcu uçağından kargo uçağına dönüşümü konusunda ilgi yarattı ve farklı bir pazar da oluşturdu.

A350’nin Kargo Versiyonu İçin Beklenti Büyük

Airbus’ın kargo uçağı sektörüne son atılımı ise A350F oldu. 109 ton gibi, çok daha yüksek bir kapasiteye sahip olan A350-900F için gelen sipariş sayısı, son olarak, adı açıklanmayan bir müşteriden gelen dört adet siparişle birlikte 39’a yükseldi. Uçak için verilen kesin siparişler, istikrarlı bir şekilde artış gösteriyor.

Air France Cargo ve Martinair için sekiz uçak siparişi veren Air France-KLM Group, A350-900F’nin en büyük müşterisi durumunda. Air France-KLM ile işbirliği anlaşması bulunan lojistik şirketi CMA CGM de bu uçak için dört adet sipariş verdi. Air Lease, Singapore Airlines ve Etihad’ın da aynı uçak için yedişer siparişi bulunuyor. Kalan iki sipariş ise Azerbaycan’ın Silk Way Havayolları’ndan geldi.

Geçtiğimiz günlerde Airbus, A350’nin kargo varyantının üretimine resmi olarak başladığını duyurdu. Uçağın ilk parçaları üretildi.

adbanner