Tuvaletteki Sızıntı Otopilotu Nasıl Bozdu?

7 Temmuz 2022’de Delta Havayolları’nın Boeing 767-300 uçağıyla (N181DN) Prag’dan New York JFK Havalimanı’na gerçekleştirilen uçuşta, kokpit ekibi acil durum ilan etmiş ve uçağı daha güvenli bir irtifaya indirmişti. 233 yolcunun bulunduğu uçuşta yaşanan olayla ilgili yürütülen soruşturma tamamlandı.

ABD Ulusal Ulaşım Emniyeti Kurulu (NTSB) yaşanan olayla ile ilgili raporunu hafta içinde açıkladı. Rapor, uçağın tuvaletlerinde oluşan su sızıntısının, otopilot sisteminin arızalanmasına yol açtığını ve pilotların uçağın kontrolünü kaybettiklerini ortaya çıkardı.

NTSB raporuna göre, atık su sisteminden sızan su, bir veya daha fazla bileşen üzerinde dondu. Bu durum pilotların, kanat üzerindeki aileron isimli hareketli kontrol yüzeyleri üzerindeki kontrolünü kaybetmelerine yol açtı.

Seyir esnasında, kabin ekipleri pilotlara iki orta kabin tuvaletinin su bastığı bilgisini verdi. Pilotlar, klozet ve lavaboların altındaki filtre kabına kadar devam eden sızıntıların izini sürdü. Tuvalete giden su vanaları tamamen kapatılarak sızıntılar durduruldu ve tuvaletlerin kullanımı kısıtlandı.

Kısa bir süre sonra pilotlar uçağın otopilot sistemiyle ilgili çeşitli uyarılar almaya başladı. Otopilot sistemi devre dışı kaldı ve yeniden aktif edilemedi. Pilotlar uçağı manuel olarak kontrol etmekte de zorlanmaya başladı. Yaşanan sorun, uçağın kademeli bir şekilde sağa çekmesine neden oluyordu. Pilotlar yerle iletişim kurup, bakım ekibine danıştıktan sonra, donmuş suyun yaşanan sorunun en büyük şüphelisi olduğu belirlendi.


İlgili Haber | Otopilot Nedir? Nasıl Çalışır?


Pilotlar buzun erimesi için hava sıcaklığının seyir irtifasına göre daha yüksek olacağı 9.000 ft irtifaya alçalmak için kuleden izin aldı. 12 bin ft irtifaya inildiğinde pilotlar küçük bir sarsıntı hissetti ve uçağın kontrolünü yeniden ele geçirdi. Sorun çözüldü. Ardından New York’a emniyetli bir iniş yapıldı.

NTSB raporuna göre, uçuş öncesi yapılan kontroller sırasında, atık su sistemindeki tahliye borularına ait ısıtıcıların devre kesicilerinin açık bırakılması nedeniyle yaşanan olay, insan hatası olarak kategorize edildi. Devre kesicilerin açık bırakılmış olmasının, tuvaletten tahliye edilecek suyun donmasına ve suyun tuvaletlere geri akmasına neden olabileceği belirtildi.

Raporda, tahliye suyunun, ana iniş takımı yuvasında yer alan aileron kontrol sistemi bileşenlerinin yakınındaki eğimli basınç bölmesine girdiğini, burada bir veya daha fazla bileşen üzerinde donması nedeniyle, pilotların aileron üzerindeki kontrollerini kısıtladığı bilgisi yer aldı. İnişin ardından uçakta detaylı kontroller yapıldı ve devre kesiciler değiştirildi. Havayolu o günden sonra aynı uçakla çok sayıda sorunsuz uçuş gerçekleştirdi.

adbanner