İtalyanlar, yıllardır finansal zorluklar yaşayan ulusal havayolu şirketini özelleştirmeye çalışıyor. Uzun süre Alitalia’nın problemleriyle boğuşan İtalyanlar, havayolunun yeni versiyonu ITA Airways için de durumu tersine çevirmeyi başaramadı. Ülkenin yeni ulusal havayolu ITA Airways, Ekim 2021’de kurulduğundan beri, birkaç farklı havayolu, ITA’yı satın almakla ilgilendi.
Sürecin ilk katılımcıları arasında ABD’li Delta Air Lines, Air France-KLM Grubu ve İsviçre-İtalyan konteyner nakliyesi ve kruvaziyer şirketi MSC yer aldı. Anlaşmaya, Lufthansa’nın zor durumdaki İtalyan havayolunu satın almaya yönelik ikinci girişimi sonucunda varıldı. 2022’nin başlarında, Lufthansa, MSC ile ITA Airways’in kontrol hissesi için ortak bir teklif önerdi. Ancak Ağustos sonunda ABD merkezli özel sermaye grubu Certares, daha yüksek bir teklif verdi.
Eski Başbakan Mario Draghi yönetimindeki hükümet, özel sermaye liderliğindeki teklifin İtalyan havayolunun ihtiyaçları için daha iyi olabileceğini belirtmişti. Certares, havayolunun kontrol hissesini satın almayı teklif ettikten sonra, Delta Air Lines ve Air France-KLM Grubu ile ticari bir ortaklık da kurmuştu. Ancak İtalya’nın geçtiğimiz Ekim ayında seçilen yeni sağcı hükümeti, bu müzakereleri rafa kaldırdı. Yeni hükümet, havayolunun bir özel sermaye kuruluşu yerine daha büyük bir rakip tarafından devralınmasına daha meyilli olduğunu gösterdi.
Bu konudaki söylentiler nihayet somut bir adıma dönüştü. Bir süredir ITA Airways’i satın almak için görüşmeler yaptığı ve teklif verdiği bilinen Almanların ulusal havayolu Lufthansa, mutlu sona ulaştı. Hükümetin onayını bekleyen Lufthansa Group, ITA Airways’in hisselerini satın alacak ve İtalyanların ulusal havayolunu, Lufthansa Grubu’na entegre edecek.
Lufthansa Group, ITA Airways’in %41 hissesini satın alıyor
Bir süredir, Lufthansa Grubu, kendi web sitesinde ITA Airways uçuşları için bilet satıyordu. İtalya Ekonomi ve Maliye Bakanlığı ile Lufthansa Group, Lufthansa’nın ITA Airways’in azınlık hissesini satın alması konusunda bir anlaşmaya vardı. Buna göre Lufthansa, 325 milyon Euro’luk sermaye artışı yoluyla, ITA Airways’in %41 hissesini satın alacak. Bu anlaşmanın bir parçası olarak İtalya Ekonomi ve Maliye Bakanlığı da kendi ulusal havayoluna, 250 milyon Euro yatırım yapmayı da kabul etti.
Lufthansa, ITA’nın CEO’sunu ve İtalyan şirketin beş yönetim kurulu üyesinden birini atama hakkına sahip olacak. Bu anlaşma ayrıca, Lufthansa’ya ilerleyen dönemde, ITA Airways’in kalan hisselerini alma hakkı da veriyor. Satın alma fiyatı, ITA Airways’in ticari gelişimine bağlı olacak. Belki de İtalyan hükümeti, bir süre sonra, havayolunun geri kalanını satın alması için Lufthansa’ya ödeme bile yapabilir.
Anlaşmanın detaylarının kısa süre içinde tamamlanması bekleniyor. Bu yatırım hamlesi, Avrupa Birliği de dahil olmak üzere ilgili makamlardan birkaç ay sürebilecek onayların alınmasını da gerektiriyor.
Lufthansa Group CEO’su Carsten Spohr: “Bugünkü anlaşma İtalya, ITA Airways ve Lufthansa Group için bir kazan-kazan durumuna yol açacak. İtalyan tüketiciler ve Avrupa için iyi bir haber çünkü daha güçlü bir ITA, İtalyan pazarındaki rekabeti canlandıracak. Modern bir filoya sahip genç bir şirket olarak, Roma’daki verimli ve genişleyen merkeziyle ITA, Lufthansa Group için mükemmel bir seçim. Milano’da ITA, büyüme potansiyeli de sunan güçlü bir alana hizmet ediyor. Lufthansa Group ailesinin bir parçası olarak ITA, İtalya’yı Avrupa ve dünya ile birleştirerek, sürdürülebilir ve kârlı bir havayolu haline gelebilir. Bu yatırım aynı zamanda en önemli pazarlarımızdan birinde büyümemizi sürdürmemizi sağlayacak” şeklinde konuştu.
ITA Airways, Lufthansa Grubu’nun Üyesi Olacak
Prosedülerin tamamlanmasının ardından ITA Airways’in, grup sinerjisinden yararlanmak için, Lufthansa Group ile ticari ve operasyonel düzeyde derhal işbirliğine başlaması bekleniyor.
ITA Airways, Lufthansa Group’un çok markalı ve çok merkezli sisteminde, Lufthansa, SWISS, Austrian ve Brussels Airlines’in ardından beşinci havayolu hizmete devam edecek. Bu havayollarının yanı sıra, Lufthansa Group bünyesinde başka yan kuruluşlar da bulunuyor.
İtalya, ihracata yönelik güçlü bir ekonomiye sahip, gayri safi yurtiçi hasıla açısından Avrupa’nın üçüncü büyük ekonomisi olan İtalya, iş seyahatlerinin de yoğun yapıldığı bir pazar. Akdeniz ülkesi, gezginler için dünyanın en popüler eğlence yerlerinden biri durumunda. Ayrıca, ITA Airways’in, Star Alliance’a ittifakına katılması da bekleniyor.
İtalya, Lufthansa Grubu’nun merkez ülkeleri ve Amerika Birleşik Devletleri dışındaki en önemli pazarı durumunda. Bu nedenle bu satın alma hamlesi, Lufthansa Grubu için oldukça önemli.
Sektör uzmanları, İtalya’nın, Lufthansa için çok önemli bir pazar olduğu ve Lufthansa’nın, buradaki pazar payını önemli ölçüde artırmasının en kolay yolunun, ITA Airways’e yatırım yapmak olduğu konusunda hemfikir.
Tarihsel olarak Lufthansa’nın İtalya’daki en büyük mücadelesi, Alitalia ve Air France-KLM arasındaki SkyTeam içindeki rekabet oldu. Alitalia, SkyTeam’e aitti ve halefi ITA Airways de SkyTeam ittifakına katıldı. ITA Airways’in, Air France-KLM ve Delta ile işbirliği yapmasıyla Lufthansa, özellikle uzun mesafeli uçuşlar için, mevcut konumunun ötesine geçmek için ciddi bir mücadele verdi. Dolayısıyla, Lufthansa’nın bu yatırımı, büyük ölçüde İtalya’daki pazar payını rakiplerinden çok daha fazla artırmak ile ilgili görünüyor. ITA Airways’in de Star Alliance ittifakına katılması bekleniyor.
Lufthansa, bu yatırımı karlı hale getirmek için çetin bir mücadele verecek. Zira çok uzun yıllar boyunca zarar eden ve çok para kaybeden Alitalia’nın yerine kurulan ITA Airways de ilk faaliyet yılında, 486 milyon Euro zarar açıkladı. Aynı dönemde, Avrupa’daki diğer havayolları çok büyük karlılık açıklamaları yaptı.
Havayolu analisti Stephen Furlong, Lufthansa’nın bu hamlesini, Avrupa havayolu endüstrisinde bir süredir devam eden konsolidasyon süreci için “yararlı bir gelişme” olarak nitelendirdi. Ayrıca, grubun Brüksel, Frankfurt, Münih, Viyana ve Zürih’te bulunan mevcut merkezlerinin öncelikle Kuzey’de olmasının dezavantajlarına da dikkat çekti. Furlong, Lufthansa’nın, Avrupalı rakiplerine kıyasla, özellikle Afrika ve Latin Amerika’dan artan trafik için gerekli bir güney merkezinden yoksun olduğu görüşünde. Ayrıca, grubun Frankfurt’taki ana merkezinin maksimum kapasitesine ulaştığı düşünülürse, Roma’daki yeni bir merkezin, Lufthansa Grubu’nun uçuşlarına ek kapasite sağlayacağını da düşünülüyor.
Air Dolomiti Bu Durumdan Nasıl Etkilenecek?
Bu satın alma hamlesinin, Lufthansa’nın halihazırda sahibi olduğu bir başka İtalyan havayolu şirketi olan Air Dolomiti için ne anlama geleceği de büyük bir soru işareti. Air Dolomiti’nin, ITA Airways ile birleştirilecek mi yoksa bağımsız olarak çalışmaya devam edecek? sorusunun yanıtı henüz belli değil.
Lufthansa’nın zaten Air Dolomiti’ye sahip olduğu göz önüne alındığında, ITA Airways’i de satın almak istemesine, otoriteler tarafından nasıl bir yanıt geleceği büyük soru işareti. Avrupa Birliği Asiana ve Korean Air birleşmesini engellemeye çalışırken, Avrupa’daki rekabet için çok daha büyük bir risk oluşturan bu hamlenin nasıl bir tepki alacağı merak ediliyor.
Lufthansa başlangıçta havayolunun yalnızca azınlık hissesine sahip olsa bile, ITA’nın günlük operasyonlardan sorumlu olması bekleniyor. Zira havayolunun, İtalyan hükümeti ortak sahibi olmasının zorlayıcılığı oldukça net görünüyor.
İtalya çok büyük bir turizm merkezi olsa da, küresel bir ağ taşıyıcısı için oldukça zorlu bir pazar. Ülkenin Batı Avrupa’ya transatlantik bağlantılar için harika bir coğrafyası yok, İtalya daha çok eğlence odaklı bir destinasyon. Ultra düşük maliyetli havayollarının kısa mesafeli uçuşları için şiddetli bir rekabet alanı olduğunu söylemek mümkün.
ITA Airways Güçlenecek!
ITA Airways, Kasım 2020’de kuruldu ve bugün yaklaşık 4.000 çalışanı bulunuyor. Merkezi Roma’da bulunan havayolu, yılda 10 milyondan fazla yolcu ağırlıyor ve 66 Airbus uçağından oluşan modern bir filoya sahip. Roma’daki merkez, ITA’nın Afrika ve Latin Amerika’ya yönelik ağını daha da çeşitlendirmek için ideal bir konumda bulunuyor ve yolcularına, Güney yarım küreye gelişmiş bir bağlantı sunuyor. ITA şu anda toplam 64 destinasyona uçuyor. Bunların 21’i iç hat, 33’ü dış hat ve 10’u kıtalararası rotalar olarak dağılıyor.
Lufthansa ve İtalya Ekonomi Bakanlığı tarafından varılan anlaşma uyarınca, ITA Airways’in toplam personel sayısının bu yıl 5.500’e çıkarılması için, 1.200 çalışanın daha işe alınması ile ilgili bir planlama da yapıldı.
Lufthansa Grubu’nun bir parçası haline gelen ITA, Alman havayolu gurubunun, başarılı çoklu merkez, çoklu marka ve çoklu AOC stratejisi doğrultusunda, kendi yönetimi ve güçlü bir marka kimliği ile bağımsız bir havayolu olmaya devam edecek. Aynı zamanda ITA, ortak uçuş ağına erişim, merkezi gelir yönetimi ve Lufthansa Grubu’nun küresel satış ve pazarlama kanallarının kullanımı gibi sinerjilerden de yararlanabilecek.
Lufthansa Grubu, ITA’nın büyümesinin sürdürülebilir olmasını sağlamak için, İtalya içindeki besleme trafiği için intermodal taşımacılığı genişletmeyi planlıyor. Bu amaçla Lufthansa Grubu, geçtiğimiz Şubat ayında, İtalyan devlet demiryolu şirketi Ferrovie dello Stato Italiane S.p.A. ile bir Mutabakat Zaptı (MoU) imzaladı. Ortaklığın amacı, İtalya’daki yolcuları, çeşitli İtalyan havaalanlarından yapacakları bağlantılı uçuşlara, demiryolu ile taşımak. Lufthansa Grubu, Deutsche Bahn, Avusturya ÖBB ve İsviçre Federal Demiryolları da dahil olmak üzere, kendi iç pazarlarında da benzer intermodal işbirliği programlarını başarıyla yürütüyor.