MD-90 Uçağı X-66A’ya Nasıl Dönüştürülecek?

Boeing’in McDonnell Douglas MD-90 tipi uçağı, havayollarının yakıta olan bağımlılığını azaltmak üzere, son derece önemli bir dönüşümden geçeceği, ABD’li imalatçının Palmdale’deki tesislerine uçtu.

NASA’nın Sürdürülebilir Uçuş Prototipi (Sustainable Flight Demonstrator-SFD) projesi kapsamında, MD-90 uçağının mevcut kanatları sökülerek, yerine Transonik Kafes Destekli Kanat (Transonic Truss-Braced Wing – TTBW) takılacak ve uçak test edilmeye başlanacak.

X-66A olarak yeniden adlandırılan uçak, ABD’nin havacılıkta net sıfır emisyonu hedefine ulaşması için bir yol haritası ortaya çıkarılması konusunda çok önemli bir rol oynayacak.

Daha geniş kanat açıklığına sahip olan ultra ince kanatlar, alttan ince çapraz kirişlerle desteklenip, dengeleniyor. TTBW tasarımı ve beklenen diğer teknolojik gelişmeler, yakıt kullanımında ve emisyonlarda %30’a kadar azalma sağlayabilir.

X-66A’nın kanat açıklığı 44.2 m olarak belirlenmiş olsa da TTBW tasarımı, farklı boyut ve görevlerdeki uçaklar tarafından kullanılabilir ve mevcut havaalanı altyapısına uyum sağlamak için katlanır kanat uçlarından yararlanılmasına da olanak sunuyor.

Boeing Teknoloji Baş Sorumlusu Todd Citron, “Bu gelişme SFD projesi için önemli bir adımı işaret ediyor. Boeing’in sürdürülebilirlik taahhüdündeki kararlılığını gösteriyor. Bizi TTBW tasarımını test etmeye ve doğrulamaya yaklaştırıyor” şeklinde konuştu.

Ses Altı Ultra Yeşil Uçak Araştırma Programı (Subsonic Ultra Green Aircraft Research-SUGAR) kapsamında Boeing ve NASA,  bu konsept üzerinde on yıldan fazla süredir işbirliği yapıyor.

NASA Havacılık Araştırma Misyonları yöneticisi Ed Waggoner ise konuyla ilgili olarak: “NASA olarak, havacılığın 2050 yılında net sıfır emisyon hedefine ulaşmasına kritik katkılarda bulunacak olan X-66A SFD projesi için Boeing ile çalışmaktan heyecan duyuyoruz” ifadelerini kullandı.

NASA’ya göre, X-66A, Beyaz Saray’ın Havacılık İklim Eylem Planı’nda ifade edilen net sıfır emisyon hedefine ulaşmasına yardım etmeye odaklanan ilk X-uçağı.

Boeing, uçak üzerindeki modifikasyon işlemlerinin kısa süre içinde başlayacağı, yer ve uçuş testlerinin ise 2028’de başlamasının beklendiğini açıkladı.

ABD’li imalatçı Boeing, 25 Temmuz 2023’te, Alaska Airlines, American Airlines, Delta Air Lines, Southwest Airlines ve United Airlines’ın da bu programa katkıda bulunacağını duyurmuştu. ABD’li havayolları, operasyonel verimlilik, bakım, yükleme-boşaltma karakteristiği ve havaalanı uyumluluğu konularında sağlayacakları verilerle programa katkı sunacak.

Boeing ve NASA, bu yıl düzenlenen EAA AirVenture Oshkosh Organizasyonu‘nda, X-66A’nın nasıl bir görünüme sahip olacağını ilk kez açıkladı.

adbanner