Dubai Havalimanı Yenileme ve Genişleme Planı Detayları

Dubai Uluslararası Havalimanı’nın (DXB) genişletilmesi ve modernleştirilmesine yönelik planın detayları kamuoyu ile paylaşıldı. Plan ile ilgili en dikkat çeken detay, Dubai’nin ikinci büyük havalimanı Dubai World Central Airport (DWC) ile ilgili planların ertelenmiş gibi görünmesi.

Dubai’deki havalimanlarını işleten Dubai Airports şirketinin CEO’su Paul Griffiths, dünyanın en yoğun uluslararası merkezi olan Dubai Uluslararası Havalimanı’nın bu statüsünü güçlendirmek için, önümüzdeki 7 yıl içinde, 6-10 milyar AED arasında (yaklaşık 1,63-2,72 milyar ABD Doları) kaynak harcanarak, hayata geçirilmesi planlanan genişleme ve yenilenme planlarını açıkladı.

Paul Griffiths, önümüzdeki on yıl içinde, hava trafiğinde önemli bir artış öngörüldüğü için, Dubai Uluslararası Havalimanı’nın (DXB) kapasitesinin acilen artırılması gerektiğini açıkladı. Havalimanının 2023 için daha önce açıkladığı 83.6 milyon yolcu tahmini, 85 milyon olarak revize edildi. Bu artışın sebebi, yolcu seviyelerini pandemi öncesi rakamlara geri getiren, seyahat faaliyetlerindeki artış olarak açıklandı.

DXB, 2023’ün ilk yarısında, geçen yılın aynı dönemine göre yolcu sayısını %49 artırdı ve yaklaşık 41,6 milyon yolcu ağırladı. Bu, aynı zamanda Covid-19 öncesindeki 2019 yılının aynı dönemindeki rakamların da aşıldığı anlamına geliyor.

Dünyanın ikinci büyük ekonomisi olan Çin’in Dubai’deki yolcu sayılarının artışına önemli katkı sağlaması bekleniyor. 2023’ün başında sıkı Covid kısıtlamalarının kaldırılmasıyla birlikte Çin, uluslararası seyahatlere yeniden açıldı. Griffiths, Dubai’ye uzun mesafeli seyahat talebinin özellikle Çin’den geldiğini belirtiyor.

Genişletme projesi, yolcu kapasitesinin artırılması, dinlenme salonlarının geliştirilmesi ve hizmet kalitesinin iyileştirilmesi amacını taşıyor. Bu kapsamda, check-in kontuarlarının sayısının arttırılması, yeni salonların eklenmesi, sıvıların çantadan çıkarılmasını gerektirmeyen yeni güvenlik tarayıcılarının hizmete başlaması gibi adımlar atılarak, çok sayıda akıllı teknolojinin operasyonel sürece dahil edilmesi bekleniyor.

Projenin bir diğer odak noktası ise daha iyi dolaşım alanları yaratmak. Bu fikir, restoranları ve kafeleri, her terminalde bir ana alana, çok daha geniş oturma alanlarına sahip olacak şekilde yerleştirmek şeklinde somutlaştırıldı. Şu anda terminalin her yerine dağılmış ve oturmak için sınırlı alana sahip restoran ve satış noktaları bulunuyor.

Yolcu deneyimi iyileştirilecek

Genişletme projesi, havalimanının önümüzdeki 10-15 yıl içinde maksimum kapasiteye ulaşana kadar, daha da büyümesine yardımcı olacak.

Plan dahilinde, yeni ve büyük bir terminalin inşa edileceğine dair detay yok. Proje, daha ziyade yolcu deneyimini ve verimliliğini artırmak için, mevcut alanların nasıl daha iyi kullanılabileceğine odaklanmış gibi görünüyor.

Bu doğrultuda, yapılacak yatırım maliyetinin, DXB büyüklüğündeki bir havaalanı için oldukça mütevazı olduğunu söylemek mümkün. Normalde, havalimanında Terminal 3 Yolcu Salonu A dışında tüm bölgelerin yenilenmesi bekleniyordu. Ancak açıklanan plana göre, terminallerde tam bir revizyon yapılmayacak gibi görünüyor. Beklenen büyük dönüşüm hamlesinin, terminallerin uzun süre boyunca kapatılmasını gerektirecek olması ve bu da havalimanı için kabul edilecek bir durum olmadığı için, daha dar kapsamlı bir plan yapılmış olabileceği düşünülüyor.

Genişleme planını en ilginç kılan detay, Dubai World Central Havalimanı (DWC) için doğuracağı sonuçlar oldu. Abu Dabi yönünde bulunan DWC, Dubai’nin ikinci mega havalimanı durumunda. Havaalanının inşa edildiği alan çok büyük olmasına rağmen, terminal o kadar büyük inşa edilmemiş. Bu nedenle meydan şu anda öncelikle kargo uçuşları ve düşük maliyetli havayolları tarafından kullanılıyor.

On yıl önce, Emirates’in planı, tamamen DWC’ye taşınmak ve bu havaalanını kendi evi haline getirmekti. Ancak bu plandan da vazgeçilmiş gibi görünüyor. DWC, şu anda yıllık 26,5 milyon yolcuya hizmet verebiliyor. Ancak genişletme projesi tamamlandığında, havalimanının yılda 240 milyona kadar yolcuya hizmet verebilmesi planlanıyor. Bu da DXB’nin yıllık kapasitesinin neredeyse iki katı.

Griffiths, DXB’deki acil kapasite iyileştirmelerine odaklanmanın yanı sıra, şehrin ikinci havalimanı Al Maktoum International (DWC) için planların hızlandırılması gerekliliğinin farkında olduklarını da belirtti.

Dubai’deki her iki havaalanının da CEO’su olan Griffiths, bu konuda ne söylüyor?

“Kısa vadeli hedef, Dubai Uluslararası Havalimanı’ndaki operasyonu genişletmek için yatırım yapmak. DXB’deki mevcut kapasitenin tamamını kullandığımız ve üzerine DWC’de sahip olduğumuz yıllık 32 milyon yolcunun eklendiği bir dönem gelecek. Bu aşamanın ötesinde, 2030’ların ortalarına kadar yeni havalimanı için çalışmalara başlamamız gerekecek.”

“DWC’ye havayolu trafiğinin artışını teşvik etmek amacıyla, operasyon fiyatlarını, DXB ile DWC arasında farklılaştırmaya yönelik kasıtlı bir politikamız var. Ancak DXB için hala trafik ve kapasite talebi var ve biz bu talebi karşılayabiliriz. Havayollarının kısa vadede olmayı tercih edeceği yer DXB olacak.”

Emirates”in tamamen DWC’ye taşınma planı ile ilgili takvim ne?

Griffiths bu konuda “Bunun mümkün olabilmesi için DWC’de çok daha fazla kapasiteye sahip olmamız gerekiyor ve bunu 2030’ların ortalarından önce geliştirebileceğimizi düşünmüyoruz.” şeklinde konuştu.

DWC, pandemi sırasında, Emirates uçaklarının  park olarak kullandığı bir işleve bürünmüştü.

Her ne kadar DWC’deki genişleme projesinin yeniden başlayacağı konuşulsa da şu anda Emirates’in tamamen DWC’ye taşınması için on yıldan daha fazla zamana ihtiyaç var gibi görünüyor. Yaklaşık on yıl önce yapılan açıklamalarda da Emirates’in önümüzdeki on yıl içinde DWC’de olacağına yönelik açıklamalar yapılıyordu. Kısacası bu konuda hiçbir ilerleme kaydedilmediğini söylemek mümkün.

Dubai Havalimanları Halka Arz Olacak mı?

Dubai’de yükselen yolcu rakamları yalnızca havaalanıyla sınırlı değil. Şehrin amiral gemisi olan Emirates Havayolları da, geçtiğimiz mali yılda 3 milyar Dolar kâr açıkladı. Bununla birlikte, şehre bu yılın ilk yarısında rekor sayıda turist geldi ve otellerdeki oda fiyatları da yeni rekorlar kırdı.

Seyahat sektöründeki bu ivmeli yükseliş, Dubai Havalimanları için halka arz tartışmalarını da ateşledi. Griffiths, havalimanlarını halka arz edilmesi fikrini “çekici” olarak nitelendirse de devlete ait daha fazla firmanın özelleştirilmesi planlandığı için bu tür bir kararın, ancak hükümetin takdirinde olabileceğini açıkladı.

adbanner