Türk Hava Yolları, İstanbul Havalimanı’ndan Avrupa’ya yaptığı dış hat uçuşlarının beşte birinden fazlasını, geniş gövdeli uçaklarla gerçekleştiriyor. Avrupa’daki bazı kısa mesafeli rotalarda bile, yoğun talep nedeniyle, geniş gövdeli uçakları kullanmak zorunda kalan havayolunun, Avrupa’da geniş gövde ile uçtuğu destinasyon sayısı 26. En çok geniş gövde uçuşu yapılan destinasyonlar listesinde, ilk üç sırada Moskova, Amsterdam ve Londra var.
Dünyanın en fazla ülkesine uçan havayolu ünvanını, uzun süredir kimseye kaptırmayan Türk Hava Yolları’nın devasa uçuş ağına bakıldığında, İstanbul Havalimanı’ndan bazı kısa mesafeli rotalara bile geniş gövdeli uçaklar ile uçtuğu görülüyor.
Bazı iç hat noktaları, Avrupa’nın en yoğun havalimanları, Kafkasya, Kuzey Afrika ve Yakın Orta Doğu’daki bir çok noktaya, yoğun talep nedeniyle geniş gövde uçuruluyor. Türk Hava Yolları’nın Eylül ayı uçuş programında, İstanbul Havalimanı-Avrupa arasındaki uçuşlarının beşte birinden fazlası, çift koridorlu, geniş gövde uçaklarla gerçekleştiriliyor.
Destinasyon | Geniş Gövde Uçuş Sayısı |
Moskova Vnukovo | Günde 5 |
Amsterdam Schiphol | Günde 4 |
Londra Heathrow | Haftada 25’ten fazla |
Frankfurt, Paris CDG | Günde 3 |
Barcelona, Berlin, Bükreş, Düsseldorf | Günde 2 |
Atina | Haftada 11’den fazla |
Madrid, Münih, Viyana | Haftada 10 |
Milan Malpensa | Haftada 8’den fazla |
Hamburg, Roma Fiumicino, Zürih | Hergün |
Dublin, Manchester | Haftada 4 |
Brüksel | Haftada 3 |
Prag, Zagreb | Haftada 1 |
Köln, Edinburg, Hannover, Varşova | Nadiren |
Avrupa’daki 26 civarında havalimanı, THY’nin geniş gövde uçaklarını, belirli sıklıklarda ağırlıyor. Örneğin THY, Amsterdam’a tamamı geniş gövdeli uçaklarla olmak üzere günde dört uçuş yapıyor. (11 Eylül’de ayrıca A321ceo ile bir ek sefer daha yapıldı)
Bu uçuşlarda, A330-300, A330-200, 787-9, 777-300ER ve A350-900 uçakları kullanılıyor. Bu durum, THY’nin yolcu sayısını daha da artırması, aktarmalı uçuşları en iyi şekilde beslemesi ve daha fazla kapasite sağlamasının en basit yolu olarak görülüyor. (Tabloda yer alan uçuşların, bazen haftalara göre değişiklik gösterebildiği ve bu tablonun en yaygın frekanslara sahip dönemden seçildiğini unutmayın)
İstanbul’un Anadolu yakasındaki havalimanı Sabiha Gökçen ise bu durumun tam aksine, dünyanın en yoğun 100 havalimanı arasında, en düşük geniş gövde uçuş oranına sahip havalimanı durumunda.
Nadiren Geniş Gövde Uçulan Avrupa Destinasyonları
Tabloda yer verilen dört havalimanında, THY uçuşları bazen geniş gövde uçaklarla gerçekleştiriliyor.
- Köln: 30 Eylül’de iki defa geniş gövde uçakla sefer yapılacak. 07:15 kalkışlı sefer Airbus A330-300 ile 16:00 kalkışlı sefer ise Boeing 787-9 ile icra edilecek.
- Edinburgh: 13 Eylül (A330-200) ve 15 Eylül (A330-300) ile seferler planlandı.
- Hannover: 23 ve 30 Eylül’de İstanbul’dan 16:05’te yapılacak uçuşlarda Boeing 787-9 kullanılacak.
- Varşova: 22 Eylül (A330-200) ile sefer planlandı
Ekim 2023-Mart 2024 dönemine ait uçuş planları, Cirium üzerinden incelendiğinde, Ljubljana ve Cenevre’nin de THY’nin geniş gövde uçaklarını ağırlayacağı görülüyor.
Cenevre için Airbus A330-200 ve A330-300 uçakları, Türk Hava Yolları’nın kış tarifesine geçmesinden kısa bir süre sonra, 30 Ekim’den itibaren haftada dört ila beş kez kullanılacak.
Slovenya’nın başkenti Ljubljana için durum daha ilginç. A330-200/A330-300 ile gerçekleştirilecek uçuşlar, 25 Ekim’de (1 uçuş), 26 Ekim’de (1 uçuş), 27 Ekim’de (2 uçuş) ve 28 Ekim”in’de (2 uçuş) şeklinde planlandı. EX-YU Aviation News, bu uçuşlara, okullardaki ara tatil nedeniyle artan talebi gerekçe gösteriyor.
Not: Bu içerikte, THY’nin Rusya’nın farklı noktalarından tatil amaçlı ülkeye gelenler için Antalya, Bodrum ve Dalaman’a planladığı geniş gövdeli uçuşlara ait bilgiler yer almamaktadır.
Kaynak: Cirium, OAG, FlightRadar24.com, Google Flights, EX-YU Aviation News, EX-YU Aviation News.