Havacılığın son on yılına, havayollarının yeni ultra uzun mesafeli uçuş başlatma trendi damgasını vurdu desek yanlış olmaz. Kuşkusuz, herkesin eve hapsolduğu, sınırların tamamen kapatıldığı, seyahat yasaklarının hayatımıza girdiği pandemi süreci, bu eğilimi birkaç yıllığına frenledi.
Neyseki kriz şimdilik atlatıldı. Havayollarının çoğu, ultra uzun mesafeli uçuşlarına devam etmeye başladı. Geçtiğimiz yıl birçok yeni ultra uzun mesafeli rotada uçuş başladı.
Şu an aktif olarak uçuşların devam ettiği, dünyanın en uzun menzilli uçuşları ve önümüzdeki yıllarda, açılması planlanan ultra uzun mesafeli uçuşları sizin için derledik…
Ultra uzun mesafeli uçuşların sayısı neden bu kadar artıyor?
Son birkaç yılda, havayollarının uçuş ağlarına, çok sayıda ultra uzun mesafeli non-stop seferler eklemesinin altında, uçak teknolojisinin sunduğu imkan yatıyor. Geçtiğimiz on yılda Airbus A350 ve Boeing 787, birçok havayolunun, uzun mesafe uçuşlarını gerçekleştirdiği filosunun omurgası haline geldi. Bu uçaklar, hem havayolları hem de yolcular için oldukça iyi bir seçenek.
Son derece uzun menzillere sahip olmaları ve önceki nesil uçakların gerçekleştiremediği bazı aktarmasız uçuşların verimli bir ölçekte yapılabilmesine izin vermeleri, uçakların en büyük artısı.
A350 ve 787 Dreamliner gibi uçaklar, kendilerinden önceki nesil uçaklara (Boeing 747 gibi) göre daha düşük kapasiteye sahip. Bu da daha yaşanabilir pazarlara açılmalarını sağlıyor. Havayolları için, kabindeki 250 koltuğu kârlı bir şekilde doldurmak, 400 koltuğu kârlı bir şekilde doldurmaktan çok daha kolay.
Uçaklar büyük bir ekonomik tasarruf sağlıyor. Yolcu başına yakıt tüketimi, önceki nesil uçaklara göre çok daha düşük. Yani uzun menzilli, yakıt tasarruflu, düşük kapasiteli uçaklar, aralarında ultra uzun mesafe bulunan şehirlerin birbirine bağlanabilmesi konusunda adeta devrim yarattı. Daha önce bir havayolu için hiçbir zaman kârlı olamayacağı düşünülen birçok uçuş rotası, artık anlamlı, kârlı ve verimli bir hale geldi.
Eylül 2023 itibarıyla dünyanın en uzun 20 aktarmasız uçuşu
Bu liste hazırlanırken, şehirler arasındaki mesafe baz alındı. Rusya’nın hava sahasının kapalı olması, havayollarının doğu-batı eksenli uçuşlarda, dolambaçlı rotalar izlemek zorunda kalmasına neden oluyor. Ayrıca, dünya üzerindeki hakim rüzgarların, uçuş süresi üzerinde de çok ciddi bir etkisi olduğu için, iki şehir arasındaki mesafenin, uçuş süresine göre değil, menzile göre yapılması çok daha sağlıklı bilgi veriyor. Ayrıca söz konusu uçuş süresi olduğunda, bazı havayollarının, uçuş programlarını oluştururken, uçuş süreleri üzerine çok fazla blok zaman koyduğu da biliniyor.
Sıra | Uçuş Rotası | Havayolu | Mesafe | Uçak Tipi |
1 | Singapur (SIN) – New York (JFK) | Singapore Airlines | 15.348 km | Airbus A350-900 ULR |
2 | Singapur (SIN) – Newark (EWR) | Singapore Airlines | 15.325 km | Airbus A350-900 ULR |
3 | Doha (DOH) – Auckland (AKL) | Qatar Airways | 14.535 km | Airbus A350-1000 |
4 | Perth (PER) – Londra (LHR) | Qantas | 14.500 km | Boeing 787-9 |
5 | Melbourne (MEL) – Dallas (DFW) | Qantas | 14.471 km | Boeing 787-9 |
6 | Auckland (AKL) – New York (JFK) | Air New Zealand, Qantas | 14.207 km | Boeing 787-9 |
7 | Dubai (DXB) – Auckland (AKL) | Emirates | 14.200 km | Airbus A380 |
8 | Singapur (SIN) – Los Angeles (LAX) | Singapore Airlines | 14.113 km | Airbus A350-900 |
9 | Bangalore (BLR) – San Francisco (SFO) | Air India | 14.003 km | Boeing 777-200LR |
10 | Houston (IAH) – Sydney (SYD) | United | 13.834 km | Boeing 787-9 |
11 | Sydney (SYD) – Dallas (DFW) | Qantas | 13.805 km | Boeing 787-9 |
12 | Manila (MNL) – New York (JFK) | Philippine Airlines | 13.711 km | Airbus A350-900 |
13 | Singapur (SIN) – San Francisco (SFO) | Singapore Airlines & United Airlines | 13.593 km | Airbus A350-900 & Boeing 787-9 |
14 | Atlanta (ATL) – Johannesburg (JNB) | Delta | 13.581 km | Airbus A350-900 |
15 | Mumbai (BOM) – San Francisco (SFO) | Air India | 13.528 km | Boeing 777-200LR |
16 | Dubai (DXB) – Los Angeles (LAX) | Emirates | 13.420 km | Airbus A380 |
17 | Cidde (JED) – Los Angeles (LAX) | Saudia | 13.409 km | Boeing 777-300ER |
18 | Doha (DOH) – Los Angeles (LAX) | Qatar Airways | 13.367 km | Airbus A350-1000 |
19 | Perth (PER) – Roma (FCO) | Qantas | 13.354 km | Boeing 787-9 |
20 | Manila (MNL) – Toronto (YYZ) | Philippine Airlines | 13.230 km | Airbus A350-900 |
En uzun 20 rotanın harita üzerinde gösterimi şu şekilde:
Dünyanın en uzun non-stop uçuşları listesinin ilk 20 sırasında yer alan tüm rotalarda, uçuşlar 15 saat 5 dakika ile 18 saat 50 dakika arasında değişen sürelerde icra ediliyor. Rüzgar şiddeti, bu sürenin değişkenliğinde en önemli detay olarak karşımıza çıkıyor.
Ufukta hangi non-stop uçuşlar bizi bekliyor?
Pandemi öncesinde Qantas, aralarında 14.349 km mesafe bulunan, Brisbane ile Chicago arasında uçuşlara başlamayı planladığını duyurmuştu. Bu rotada uçuşların başlatılması planı hala geçerli mi yoksa Qantas, bunun yerine Melbourne ve Sidney’e mi odaklanacak bu büyük bir soru işareti.
Qantas, Airbus A350-1000 uçakları ile Melbourne ve Sidney’den, Londra ve New York’a aktarmasız uçmayı umduğu “Sunrise Projesi” üzerinde çalışmaya devam ediyor. Uçuşların 2025’te başlaması bekleniyor. Ancak, pek çok kişi, bunun iyimser bir yaklaşım olduğu görüşünde.
Yakın zamanda başlatılması beklenen ultra uzun mesafeli bazı uçuşlar şu şekilde:
- Delta Air Lines: Atlanta-Cape Town (13.084 km)
- Singapur Havayolları: Singapur-Seattle (12.992 km)
- United Airlines: Newark-Johannesburg (12.857 km)
- Vietnam Havayolları: Ho Chi Minh City-San Francisco (12.614 km)
- Air India: Delhi-Dallas (13.174 km) ve Delhi-Los Angeles (12.895 km)