Birleşik Krallık Sivil Havacılık Otoritesi (CAA), Virgin Atlantic Havayolları’na, %100 Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı (SAF) kullanarak dünyanın ilk transatlantik uçuşunu gerçekleştirme izni verdi.
Virgin Atlantic, gelecekte %100 SAF ile uçmanın fizibilitesini göstermek amacıyla, 28 Kasım 2023’te Londra Heathrow’dan (LHR) New York-JFK Havalimanı’na Atlantik üzerinden uçmayı planlıyor. Uçuş, havayolunun efsanevi uçuşu olan VS100 kodu ile gerçekleştirilecek.
Uluslararası standartlar, sentetik yakıtın geleneksel jet yakıtıyla %50’den daha fazla karıştırılmasına henüz izin vermediği için, Virgin Atlantic’in önerdiği bu uçuşun gerçekleştirilebilmesi için, CAA’dan özel bir izin alınması gerekiyordu.
CAA tarafından bu iznin çıkması kolay olmadı. Rolls-Royce tarafından, %100 SAF ile çalışan Trent 1000 motoru ile yapılan kapsamlı yer testleri de dahil olmak üzere, gerçekleştirilmesi planlanan transatlantik uçuşun tüm farklı yönleri analiz edildi. Yerel otorite tarafından yürütülen bir teknik inceleme programının, başarılı sonuçlar vermesinin ardından uçuşa onay çıktı.
Transatlantik Seyahatlerde Bir ‘İlk’ Olacak
Virgin Atlantic ve kısmen Birleşik Krallık Hükümeti Ulaştırma Bakanlığı tarafından finanse edilecek uçuşun hazırlığı, SAF’ın, geleneksel jet yakıtına alternatif olduğunu göstermek için, aralarında Boeing, Rolls-Royce, BP gibi şirketlerin de bulunduğu bir konsorsiyum tarafından gerçekleştirildi.
Birleşik Krallık Sivil Havacılık Otoritesi İcra Kurulu Başkanı Rob Bishton, önerilen uçuşun ayrıntılarını açıklarken şunları söyledi: “Birleşik Krallık’ın havacılık düzenleyicisi olarak, daha yeşil bir havacılık sektörü yaratmak için, endüstrinin daha sürdürülebilir uygulamaları benimsemesini ve mümkün olanın sınırlarını zorlamasını emniyetli bir şekilde sağlamamız önemli. Verilen bu uçuş izni, yalnızca Virgin Atlantic ve projeye katkı sunan şirketlerin sürdürülebilirliğe olan bağlılıklarını göstermelerine olanak sağlamakla kalmıyor, aynı zamanda sektörün her zaman yeni teknolojileri nasıl keşfettiğinin bir örneğini de sergiliyor.”
Bishton konuşmasına şöyle devam etti:
“İnovasyon ve sürdürülebilirlik, hayati çalışma alanlarıdır. Ancak emniyet ile el ele gitmeleri gerekir. Bu durum, birlikte değişime öncülük edebileceğimizi, emisyonları azaltabileceğimizi ve gelecek nesiller için gökyüzünü daha yeşil hale getirebileceğimizi hatırlatıyor.”
Birleşik Krallık Ulaştırma Bakanı Mark Harper, Virgin Atlantic tarafından başlatılan bu girişimin önemini vurgulayarak şunları söyledi: “Dünyanın uçuşları karbondan arındırma yolculuğu Birleşik Krallık’ta başlıyor. İnsanların gelecek teknolojilere uygun olarak, istedikleri şekilde seyahat etmeye devam edebilmelerine, İngiliz hükümeti finansman desteği sağlıyor. Atık malzemeleri, havacılık sektörümüze güç verecek geleceğin yakıtına dönüştüren İngiltere’nin yenilikçiliği, dünyanın ilk transatlantik %100 SAF ile yapılan uçuşuna öncülük ediyor.”
Virgin Atlantic CEO’su Shai Weiss ise bu tarihi uçuş ile ilgili fikirlerini şu şekilde paylaştı: “Sivil Havacılık Otoritesi’nin bu tarihi uçuş için verdiği izni, bu proje için çalışan tüm ekipler adına önemli bir kilometre taşı ve büyük bir başarıdır. Bu noktaya gelinmesi bir yıldan fazla sürdü. Konsorsiyum ortaklarımız ve hükümet arasında radikal bir işbirliği gerekiyordu. 2030 yılına kadar, uçuşlarımızda %100 SAF kullanmaya kararlıyız. Ancak bu hedefe ulaşmak için, hükümetin Birleşik Krallık’ta bir SAF endüstrisinin oluşturulmasını desteklemesine de ihtiyacımız var. Eğer başarabilirsek, uçabileceğimizi biliyoruz.”
İş Birliğine Dayalı Bir Çalışma
Birleşik Krallık sivil havacılık otoritesi, tüm süreç boyunca konsorsiyumla yakın işbirliği içinde çalıştı. SAF’ın performansı ve etkisi hakkında daha fazla bilgi edinmek için sektörle birlikte çalışmaya devam etme sözü verdi.
Geçtiğimiz yıl, Ulaştırma Bakanlığı tarafından, %100 SAF ile çalışan bir uçak ile ilk transatlantik uçuşun gerçekleştirilmesinde havacılık endüstrisini desteklemek amacıyla başlatılan bir mücadelenin ardından, Virgin Atlantic, bu hedefe ulaşmak için Aralık 2022’de Birleşik Krallık hükümetinden 1 milyon Sterlin’lik fonla ödüllendirildi.
Verilen izin, uçuş için gereken çeşitli onaylardan ilki oldu. Bu izin sayesinde Virgin Atlantic, ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA), İrlanda Havacılık Otoritesi ve Transport Canada’ya başvuruda bulunma hakkı sağladı. Çünkü bu uçuş eğer gerçekleşecekse, uçağın İrlanda, ABD ve Kanada hava sahası kullanılacak.
Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı Nedir?
Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı (SAF) geleneksel uçak yakıtı (kerosen) yerine kullanılabilen veya kerosen ile karıştırılabilen, petrol bazlı olmayan, yenilenebilir kaynaklardan elde edilen bir yakıt türü olarak tanımlanıyor. SAF, şu anda jet motorlarında herhangi bir modifikasyona gerek kalmadan, geleneksel kerosen ile maksimum %50 oranında karıştırılarak kullanılabiliyor.
Algler, hidrojen atıklarından sentezlenmiş yakıtlar veya doğrudan karbondioksitin yakalanması da dahil olmak üzere SAF üretmek için bir dizi işlem yöntemi biliniyor. Kerosen yerine tamam SAF kullanılmaya başlandığında, geleneksel fosil jet yakıtına kıyasla, yaşam döngüsü karbon emisyonlarını %70’in üzerinde azaltabileceği öngörülüyor.