GE Aerospace Hipersonik Teknolojisini İlk Kez Tanıttı

GE Aerospace, Niskayuna’daki Araştırma Merkezi’nde sürdürdüğü kapsamlı hipersonik programının perdesini ilk kez araladı. Süpersonik akışta döner patlamalı yanma (RDC) teknolojisine sahip, dünyanın ilk hipersonik çift modlu ramjet (DMRJ) teçhizat testi sergilendi. Bu gelişme, artan verimlilikle birlikte yüksek hızlı, uzun menzilli uçuşların gerçekleştirilmesine yardımcı olabilir.

GE Aerospace’nin yüksek sıcaklıktaki malzemeler ve elektronik alanındaki gelişmeler de dahil olmak üzere, daha geniş bir teknoloji programları portföyünün parçası olarak DMRJ ile bu kilometre taşı  geçildi. Ayrıca proje kapsamında, Haziran 2023’te satın alınan Innoveering’in entegrasyonu yoluyla elde edilen teknolojiden de yararlanılıyor.

Genel program portföyü, GE Aerospace’yi, 2024 yılının ikinci çeyreğinde bağımsız bir şirket olarak faaliyetlerin sürdürülmesi fikrini somutlaştırmaya hazırlarken; hipersonik sektörde farklı fırsatları da takip edecek bir konuma getiriyor.

Başarılı yüksek hızlı tahrik sistemi DMRJ prototipi, GE Aerospace Research tarafından on yıldan fazla süredir devam eden hipersonik ile ilgili çabaların ve motor işinde yüksek sıcaklık isterlerini karşılayan seramik matrisli kompozitler (CMC’ler), silisyum karbür güç elektroniği, katkı teknolojileri ve gelişmiş termal yönetim gibi önemli alanlarda onlarca yıldır yürütülen geliştirmeler sonucu ortaya çıkan bir ürün olarak tanımlanıyor.

GE Aerospace Defense & Systems CEO’su Amy Gowder tarafından yapılan bir basın açıklamasında, “Havacılık sektörü gözünü hipersoniklerin geleceğine dikerken, GE Aerospace, müşterileri için yeni gelişmelere yön vermek konusunda lider olmak için, doğru yetenekler, deneyim ve ölçekle iyi bir konuma sahip” ifadeleri kullanıldı.

Tipik bir basınçlı hava DMRJ tahrik sistemi, yalnızca hava aracı Mach 3’ün (ses hızının 3 katı) üzerindeki süpersonik hızlara ulaştığında çalışmaya başlayabilir. Geçtiğimiz yıl Innoveering’in satın alınması, GE Aerospace’ye çift modlu ramjet motor yetenekleri kazandırdı. Bu yetenekler, GE Aerospace Research’nin RDC’deki on yıllık çalışması ve GE Aerospace’nin yüksek Mach araştırma ve motor geliştirme programlarındaki onlarca yıllık deneyimiyle hızla gelişti.

RDC, günümüzde geleneksel jet motorlarına güç veren standart yanma sistemi yerine, yakıtı patlama dalgaları yoluyla yakarak, genel olarak daha küçük bir motor boyutu ve ağırlığıyla, daha yüksek itki kuvvetinin daha verimli bir şekilde üretilmesini sağlıyor.

GE Aerospace, daha düşük Mach sayılarında çalışabilen, verimliliği artıran ve uçuş araçlarının operasyonel menzilini genişletebilen RDC özellikli bir DMRJ geliştirmeyi umuyor. Tam ölçekli bir prototipin geliştirilmesi için 2024 hedefleniyor.

Edison Works İş ve Teknoloji Geliştirme Başkan Yardımcısı ve Genel Müdürü Mark Rettig, GE’nin benzersiz teknoloji ve yeteneklerinin başarılı bir şekilde geliştirilmesi, entegrasyonu ve somutlaştırılmasının, kendilerini şimdi ve gelecekte, müşterilerine farklılaşan hipersonik tahrik sistemleri sunma konumuna getireceği düşüncesinde. “Müşterilerimizin ihtiyaçlarına çok yakın bir şekilde uyum sağladığımızdan emin olmak için doğru uzmanlığı, doğru yeteneklerle bir araya getirdik ve stratejik yatırımlar yaptık. Bugüne kadar elde ettiğimiz önemli sonuçlar bize doğru yönde ilerlediğimize dair güven veriyor.” ifadelerini kullandı.

Rettig, ekibin çok hızlı hareket ettiğini ve RDC gösterimi ile DMRJ’nin başlangıcından bitişine kadar sadece 12 ay sürdüğünü belirtti. Ekip, gelecek yıl geniş ölçekte RDC ile tam bir DMRJ sergileme hedefi doğrultusunda ilerliyor.

Yüksek hızlı ramjet tahrik yeteneklerinin geliştirilmesi, hipersonik teknolojilerdeki aşağıdakiler de dahil olmak üzere, diğer önemli ilerlemelerin önemli bir dayanak noktasını oluşturuyor:

  • Yüksek Sıcaklık Malzemeleri: GE Aerospace, ticari uçaklardaki yüksek basınç türbinlerinde seramik matrisli kompozitler kullanan tek havacılık üreticisi durumunda. Süper alaşımlarda onlarca yıldır süren malzeme yenilikleri, ticari motorların zaman içinde daha verimli çalışmasına olanak tanıyan daha yüksek sıcaklık özellikleri ve dayanıklılık özellikleri sağladı.
  • Yüksek Sıcaklık Elektroniği: GE Aerospace araştırmacıları, kısa bir süre önce, hipersonik kontrol ve izleme için ölçeklenebilir 600C kapasiteli elektronikler yaratan SiC teknolojisindeki diğer son gelişmelerle birlikte, 800 derece C’yi aşan, aşırı yüksek sıcak çalışma ortamlarında çalışabileceği düşünülen ilk Silisyum Karbür (SiC) MOSFET’leri ortaya koydu. GE Aerospace, yirmi yılı aşkın süredir SiC konusunda lider bir IP portföyü oluşturmayı başardı. Halihazırda sektöre, endüstriyel ve askeri uygulamalardaki zorlu ortamlar için kilowatt’tan megawatt’a kadar güç seviyelerine sahip SiC tabanlı elektrik güç ürünleri sunuluyor.
adbanner