Tokyo Haneda Havalimanı’nda İki Uçak Çarpıştı

Tokyo Haneda Havalimanı’nda, Japan Airlines’e ait Airbus A350-900 ile Sahil Güvenlik filosundaki bir uçağın çarpışması, ölümle sonuçlanan büyük bir kazaya yol açtı. Japonlar, uçağın tahliye süreciyle, tüm dünyaya ders verdi.

2 Ocak 2024 Salı günü, Japan Airlines’in JL516 sefer sayılı Sapporo (CTS) – Tokyo Haneda (HND) uçuşunu, JA13XJ tescilli, yaklaşık iki yaşındaki Airbus A350-900 gerçekleştildi. Uçuş süresi yaklaşık 80 dakikaydı.

Japan Airlines’in A350 uçağı, yerel saatle 17:47’te, Haneda’ya inişten kısa bir süre sonra, JA722A tescilli Japon Sahil Güvenlik Kurumu’na ait Bombardier DHC-8-300 ile çarpıştı. Uçak, kısa süre içinde adeta bir alev topuna döndü. Sosyal medyada uçağın iniş anlarına ait olduğu iddia edilen bir videoda, aniden bir alev topuna dönüşmeden önce, uçağın karanlıkta pistte hareket ettiği görülüyor.

Japan Airlines, 367 yolcunun (8’i bebek) ve 12 mürettebatın, uçaktan acil durum kaydırakları ile güvenli bir şekilde tahliye edildiğini doğruladı. 11 yolcu ise kendilerini iyi hissetmemeleri nedeniyle hastaneye nakledildi. A350’nin çarptığı, Japonya Sahil Güvenlik uçağında ise altı kişi bulunuyordu. Trajik bir şekilde, bunlardan beşi hayatını kaybetti, hayatta kalan tek kişi olan uçağın kaptan pilotunun durumu ise kritik.

Tahliye anlarına ait paylaşılan görüntülerde, çoğu insanın, tam da olması gerektiği şekliyle, kişisel eşyaları ve valizleri geride bırakarak; uçağın 90 saniye içinde boşaltılması, oldukça etkileyici. Yaşamla ölüm arasındaki ince çizgide, Japonların kurallara uyma kültürü kesinlikle işe yarıyor. Tahliye sırasında uçağın içinden çekilen video görüntüleri de tahmin edilebileceği üzere oldukça korkutucu. Tahliyeyi çok iyi yönettiği için mürettebat da büyük bir övgüyü hak ediyor.

Yangın nedeniyle ağır hasar gören A350, bir daha asla uçamayacak. Uçağın mevcut hasar durumu, 2013 yılında San Francisco’ya inişte düşen Asiana Havayolları’na ait uçağa oldukça benziyor. Bu kaza, Ocak 2015’te Qatar Airways filosunda aktif hizmete başlayan Airbus A350’nin ilk gövde kaybı yaşadığı kaza olarak kayılara geçti. Japon havayolunun da son 40 yılda, filosuna giren uçaklar arasında tek gövde kaybı yaşadığı uçak olduğunu söylemek mümkün.,

Japan Airlines’ın yalnızca iç hat uçuşları gerçekleştiren A350-900 uçaklarından oluşan bir filosu var ve bu uçakların kabini, 369 koltuk kapasiteli, yüksek yoğunluklu bir konfigürasyona sahip Havayolunun filosunda 16 adet Airbus A350 bulunurken; ek olarak iki siparişi de var. A350-900, Japan Airlines’ın yeni amiral gemisi olarak lanse edilen ve uzun menzilli uçuşlara başlama planını için kullanmayı düşündüğü A350-1000’den oldukça farklı.

A350-100 uçakları için 13 sipariş veren havayolu, bu uçakların ilkini teslim aldı. A350-1000, havayolunun yeni kabin tasarımları ve uçak içi ürünleri sunmaya başladığı uçak tipi olacak.

1 Ocak’ta Japonya’da meydana gelen deprem de göz önüne alındığında, ülkenin yeni yıla zor bir başlangıç ​​yaptığı kesin. Japonya Sahil Güvenlik uçağı da depremden etkilenen, Ishikawa Eyaleti’ndeki Niigata Havalimanı’na (KIJ), yardım götürmek üzere kalkış yapmaya hazırlanıyordu.

Bu kazaya neyin sebep olduğunu kesin olarak bilmek, şu an için imkansız. Şu ana kadar bilinen şey, Japan Airlines’a ait A350-900’ün, 34R pisti için iniş izni aldığı kesin. Japonya Sahil Güvenlik Kurumu’na ait DHC-8-300’e yalnızca 34R pistine taksi yapma ve kısa süre bekleme talimatı verildi. Piste girmesine kesinlikle izin yoktu.

Olayın aydınlatılması için, yürütülen soruşturmanın sonuçlanması beklenecek. DHC-8’in pistte olmaması gerektiği halde, pistte olduğu görünüyor. İşaretler, olası bir pilot hatasını gösteriyor.

Son zamanlarda pist ihlali ve ramak kala olaylarının sayısı ciddi şekilde arttı. Pek çok olayda, kaza son anda önlendi. Japan Airlines pilotlarının, sahil güvenlik uçağını, piste yaklaşırken herhangi bir noktada görüp görmedikleri büyük bir merak konusu.

Tokyo Haneda Havalimanı’nda Operasyonlar Kısıtlandı!

Kazanın boyutu ve pistte meydana gelme şekli göz önüne alındığında, Tokyo Haneda Havalimanı’nda şu anda operasyonlar kısıtlanmış durumda. Kazadan birkaç saat sonra, bazı uçakların farklı bir piste tekrar inmeye başladığı görüldü. Bu arada havalimanından kalkışlar neredeyse tamamen iptal edildi.

Havalimanının operasyonlarının ne kadar süreyle sınırlı kalacağını öngörmek zor. Japon Airlines’in önümüzdeki günlerde yapacağı uçuşlarda da bazı operasyonel aksaklıklar yaşanmaya devam ediyor.

34R pistinin tamamen temizlenmesinin uzun zaman alacağını tahmin ediliyor. Dolayısıyla havaalanına, en azında hiç bir şey eskisi gibi olmayacak.

Ne yazık ki buradaki trajik sonuç, bu olaya karışan uçağın çok daha küçük olduğu göz önüne alındığında, Japonya Sahil Güvenlik uçağında ölümlerin meydana gelmesidir.

Mürettebatın bu kadar çok yolcuyu güvenli bir şekilde tahliye etme performansından dolayı büyük takdiri var. Uçuş görevlilerinin sadece hizmet sağlamak için değil, aynı zamanda herkesin güvenliğini sağlamak için de orada olduklarını ve mürettebatın bunu başardığını hatırlatmak isteriz.

Çanlar A350 İçin Çalabilir!

Yaşanan kaza, A350’nin uçuşlarını etkileyebilecek yeni emniyet denetimleri yapılması olasılığını gündeme getirebilir. A350, büyük ölçüde karbon fiber bazlı kompozit malzemelerden üretilen bir uçak. Yangının kompozit malzemeler üzerindeki etkisi ve ortaya çıkan bu tablo, havayolu endüstrisi için, önümüzdeki süreçte yeni tartışmalar başlatacak.

Airbus’a göre, Kasım ayı sonu itibarıyla 570’den fazla A350, müşterilere teslim edildi ve aktif olarak uçuyor. Kazaya karışan JA13XJ tescilli uçak, Kasım 2021’de Japan Airlines’a teslim edildi.

adbanner