1040681350

Uçak Kazalarının En Yaygın Nedeni Belirlendi

Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) tarafından, küresel havacılık sektörüne yönelik olarak her yıl düzenli olarak hazırlanan ve kamuoyu ile paylaşılan Yıllık Emniyet Raporu’nun 2023 versiyonu yayımlandı.

29 Şubat 2024’te paylaşılan IATA raporu, dünya genelinde uçuş emniyeti açısından inanılmaz bir yılın geride kaldığına işaret ediyor. Rapor içeriğindeki birçok farklı kategoride “şimdiye kadarki en iyi” sonuçların elde edildiği görülüyor.

2023 yılında hem jet motorlu yolcu/kargo uçakları hem de turboprop uçaklar dahil olmak üzere 37 milyon uçak hareketi gerçekleşti. Bu uçuş sayısı, 2022 ile karşılaştırıldığında %17’lik bir artışı temsil ediyor.

2023 yılında jet motorlu yolcu uçaklarıyla herhangi bir ölümlü kaza veya gövde kaybına sebep olan olay yaşanmazken, 15 Ocak 2023’te Nepal’de Yeti Havayolları’na ait ATR 72 tipi turboprop uçak düştü. Bu kazada 72 kişi yaşamını yitirdi.

Yıl boyunca yapılan tüm uçuşlar göz önüne alındığında, 2023’te uçak kaza oranı milyon uçuş başına 0,80 (her 1,26 milyon uçuşta bir) olarak gerçekleşti. 2022’de 1,30 olan bu oran; 2023’te on yıldan uzun bir süre içinde elde edilen en düşük oran olarak kayıtlara geçti.

Uçak kazasında ölüm riski 2022’de 0,11’den 2023’te 0,03’e yükseldi. Ulaşılan uçuş emniyeti seviyesi ile birlikte, ortalama bir insanın, ölümlü bir uçak kazası geçirmek için 103.239 yıl boyunca her gün uçması gerektiği sonucuna ulaşıldı.

IATA Genel Müdürü Willie Walsh, rapor ile ilgili yaptığı değerlendirmede, 2023’ün rekor düzeye ulaşan en düşük ölüm riski ve kaza oranına sahip olunan yıl olduğunda vurgu yaptı. 2023 yılında ulaşılan uçuş emniyeti performansının, havayolu seyahatlerinin en güvenli ulaşım şekli olduğunu göstermeye devam ettiğini belirtti. Havacılıkta en büyük önceliğin uçuş emniyeti olduğuna değinen Walsh, 2023 performansı üzerinden bunun net bir şekilde ortaya çıktığını söyledi. Jet motorlu uçaklarla yapılan operasyonlarında herhangi bir gövde kaybı veya ölümlü kaza görülmemiş olmasının yarattığı memnuniyeti dile getirdi.

Willi Walsh, Yeti Havayolları’na ait uçağın yaşadığı kazanın, havacılık sektöründeki herkese “emniyeti asla hafife almamak gerektiğini” hatırlattığını söyledi.

Walsh ayrıca 5 Ocak 2024’teki Alaska Havayolları’nın havada acil çıkış kapısının kopması ve 2 Ocak 2024’te Tokyo’ya inişte Sahil Güvenlik uçağına çarpan Japan Airlines’e ait A350 kazası hakkında da yorum yaptı. “2024’ün ilk ayında meydana gelen iki önemli kaza, uçmanın bir insanın yapabileceği en güvenli aktiviteler arasında yer almasına rağmen, her zaman geliştirilecek detaylar barındırdığını da gösteriyor. Biz uçmayı daha da güvenli hale getirmeye devam edeceğiz” şeklinde konuştu.

2023 yılına ait uçak kaza istatistikleri, Kuzey Amerika ve Asya-Pasifik hariç, 2022 yılına kıyasla iyileşme görüldüğünü ortaya koydu. Asya-Pasifik dışındaki tüm bölgelerde, 2023’te sıfır ölüm riski kaydedildi.

Hem Kuzey Amerika’da hem de Avrupa’da, 2023’teki kazaların en büyük sebebi, uçakların iniş takımlarının çökmesinden kaynaklandı.

Afrika’da uçak kaza oranı, 2022’de milyon uçuş başına 10,88 iken 2023’te 6,38 olarak kaydedildi.

Orta Doğu ve Kuzey Afrika’da kaza oranı 2022’de milyon uçuş başına 1,30’du. 2023’te 1,16 olarak gerçekleşti.

IATA raporları, Avrupa’da 2018’den bu yana, uçak kazasında ölüm riskini sıfır olarak gösteriyor.

adbanner