Sürdürülebilir Havacılık Yakıtından Beklenmedik Etki

Airbus A350 uçaklarında %100 sürdürülebilir havacılık yakıtı (SAF) kullanılarak gerçekleştirilen bir çalışmada, uçak motorlarının arkasından çıkan beyaz izler olarak bilinen contrailler ile ilgili çarpıcı sonuçlara ulaşıldı.

Dünyada bir ilk olma niteliği taşıyan ve ECLIF3 olarak bilinen çalışma kapsamında Neste’nin ürettiği %100 SAF’nin, A350 uçağına güç veren Rolls-Royce Trent XWB motorlarında kullanımının etkileri gözlemlendi. Çalışma, karbon ayak izinin azalması sonucunun yanı sıra contraillerin de bu durumdan etkilendiğini ortaya çıkardı.

Airbus, referans Jet A-1 yakıtıyla karşılaştırıldığında, contraillerin %56 oranında azaldığını keşfetti. Elde edilen bu sonuç, contraillerin küresel iklim değişikliği üzerindeki etkisinin önemli ölçüde azaltılabileceğini ortaya çıkardı.

Alman Havacılık ve Uzay Merkezi (DLR) tarafından gerçekleştirilen küresel iklim modeli simülasyonları, Dünya atmosferindeki enerji dengesinde, kontraillerden kaynaklanan ve radyatif zorlama olarak da bilinen değişikliği ölçmek için kullanıldı.Buna göre Jet A-1 yakıtından kaynaklanan kontraillere kıyasla, %100 SAF kullanımıyla kontraillerin etkisinin en az %26 oranında azaltılacağı ortaya çıktı. Bu sonuç, SAF’ın iklim uyumlu havacılığa yönelik etkinliğinin, açık bir işareti olarak yorumlandı.

Bu sonuçlar, SAF’ın uçuşta kullanılmasının, SAF’ın yaşam döngüsü boyunca CO2 emisyonlarını azaltmanın yanı sıra, kontrrail gibi CO2 ile ilgili olmayan etkileri azaltarak havacılığın iklim değişikliği üzerindeki olumsuz etkisini kısa vadede önemli ölçüde azaltabileceğini gösterdi.

Sürdürülebilir havacılık yakıtlarının, havacılık sektörünün karbondan arındırılması için ne kadar önemli olduğu, bilimsel olarak ortaya konulmuş oldu.

Çalışma sırasında canlı bilgi toplamak amacıyla Airbus A350’yi, DLR’ye ait Dassault Falcon 20ER uçağı takip etti.

Yapılan çalışmalardan elde edilen bulgular, Airbus, DLR, Rolls-Royce ve Neste tarafından paylaşıldı ve hakemli bir bilimsel makaleye dönüştürülmek üzere Atmospheric Chemistry & Physics (ACP) Dergisi’ne gönderildi.

adbanner