Bir havayolu şirketi kurmak oldukça havalı. Böyle bir riski almak için hem çok paranız hem de en az o kadar iştahınız olmalı. Bunun için uçaklara, pilotlara; güvenlikten satışa kadar her departmanda çalıştıracak insanlara ihtiyacınız var. Bir marka, logo ve rezervasyon sistemi oluşturmanız gerekiyor. Ayrıca havalimanları, yer hizmetleri ve ikram şirketleriyle yapmanız gereken anlaşmalar da cabası…
Bunların hepsi zaman alan süreçler. Ancak işin iyi olan tarafı, en azından her şey şekillenirken, havayolunuz yolculardan rezervasyon alabiliyor. Örneğin Primera Air, Kasım 2017’de, Birmingham ve Londra Stansed’ten ucuza transatlantik uçuşlar yapacağını duyurduğu zaman, ilk uçuşunu gerçekleştirmesine tam 6 ay vardı. (İzlanda ve Letonya merkezli havayolu şuanda Birmingham’dan uçuşlar yapıyor.)
Uluslararası Havayolu Grubu IAG bünyesinde bir çok havayolu şirketi barındırıyor: British Airways, Iberia, Aer Lingus. Ama Mart 2017’de yapılan bir açıklamayla; grup bünyesinde yeni bir düşük maliyetli havayolu daha kurulduğu açıklandı. Adı Level’di ve 3 ay sonra operasyonlarına başlayacaktı.
LEVEL AVRUPA’DA KISA MESAFE UÇACAK
Level ile ilgili, geçtiğimiz günlerde bir başka açıklama daha yapıldı. Buna göre, havayolu Avrupa içinde 17 Temmuz’da uçuşlara başlayack. Bu açıklamanın yapıldığı gün, havayolunun ilk seferini yapmasına tam 19 gün vardı. Pek alışık olunmayan bir durumdu ve açıklama, tüm sektörü şaşırtan bir gelişmeydi. Eğer, bu tamamen yeni bir havayolu için yapılan bir açıklama olsaydı, uçuşlara başlamasından 3 hafta gibi kısa bir süre önce pazara gireceği açıklandığı için şüpheyle yaklaşıp endişelenebilirdik. Ancak neyseki Level, Amerika ve Barselona arasında uzun mesafelerde ucuza yolcu taşıyan bir havayolu olarak zaten bir süredir pazarda varlığını sürdürüyor.
Havayolunun uzun menzilli operasyonları için, daha önce bu sitede yaptığım “Yeni Nesil Havayolları” haberinde yer vermiş ve 2018 yılında çalışmalarını tüm dünyanın yakından takip edeceği 5 havayolundan biri olarak anlatmıştım. IAG’nin bu yeni operasyonları Anisec olarak adlandırılacak, uçuş operasyonlarını da Level Havayolları yürütecek.
Level, hizmete başladığından bu yana, Buenos Aires, Los Angeles, Boston ve San Francisco’dan Barselona’ya uçuşlarını gerçekleştiriyor. Çok yakın bir tarihte de New York City Havalimanı’ndan Paris ve Madrid gibi uzun mesafeli uçuşlarda ucuza uçurmaya başlayacaklar. Havayolunun, gidiş dönüş ortalama 350 Dolar’a Doğu ve Batıyı birbirine bağladığı bu uçuşlar devam edecek. 17 Temmuz’da ise Londra Gatwick ve Viyana arasındaki uçuşlar tek yön 30 Dolar ücretle başlayacak. Viyana ve Mallorca arasında da aynı şekilde ucuza uçuracak havayolunun kısa mesafeli uçuşlarda sunacağı fiyatla çok iddialı olduğunu görüyoruz.
Şirket, Ağustos ayında hızlı bir şekilde uçuş ağını genişletecek, Viyana’dan, Barselona, Madrid, Floransa, Paris, Dubrovnik, Larnaka’nın da aralarında olduğu üç İtalyan şehri ve yedi İspanyol destinasyonuna uçuşlar başlayacak. EasyJet, 1995 yılında piyasaya çıktığında, sadece Londra Luton’dan Glasgow ve Edinburgh’a uçuyordu. Uçuş ağına diğer noktaları yavaş yavaş ekledi. Üç yıl sonra, British Airways ilk ucuz alt markasını piyasaya sürdü: Go! O da ilk başta sadece Londra Stansted’ten Milano, Roma ve Kopenhag’a uçarak başladı. Buna karşılık, Level’in, bu uçuşlara başlar başlamaz Ağustos ayının ikinci haftasında 14 noktadan oluşacak bir ağa sahip olması, zorlu bir başlangıç olacak gibi görünüyor.
Havayolu, bu kısa mesafeli uçuşlara, dört Airbus A321 uçağıyla başlayacak. 210 koltuk kapasiteli bu uçaklarla Level, pazardaki rakipleri olan, maksimum 186 koltuklu uçaklarla operasyon yapan easyJet ve 189 koltuklu Ryanair’in önüne geçmiş olacak. Level’in uzun mesafeli uçuşları ise halihazırda Airbus A330-200’ler ile icra ediliyor.
IAG-RYANAIR SAVAŞI KIZIŞACAK
Ucuza transatlantik uçuşlar pazarında “a la cart” havayolu Norwegian’a rakip olarak kurulan Level, yeni başlayacağı kısa mesafeli uçuşlarda da Ryanair’in rakibi olmayı planlıyor. Ryanair ile IAG kısa bir süre önce de batan Niki Havayolları’nı devralma konusunda karşı karşıya gelmiş ve kazanan Ryanair’in yan kuruluşu olan Laudamotion olmuştu. IAG ayrıca Norwegian’ın çok küçük bir hissesine de sahip. Havayolunun tamamını almak için başarısız bir teklif girişiminde bulunulmuştu.
Level’in kısa mesafeli uçuşlar için kendisine merkez olarak seçtiği Viyana ve oradan uçmayı düşündüğü noktalara bakarsak; hepsinin Laudamotion’un yüksek talep gördüğü uçuş noktaları olduğunu görüyoruz. Görünüşe göre, Avrupa havacılık tarihinin en büyük savaşlarından biri şekilleniyor. Görünüşte, savaşçılar küçük girişimler olsa da, arkalarında çok sağlam havacılık devleri var.
IAG’nin CEO’su Willie Walsh: “Avusturya’daki müşterilerimize Avrupa’da daha fazla uçuş seçeneği sunmak için bu yeni kısa menzilli ucuz operasyonlarımıza başlıyoruz. Bu uçuşlar, uzun mesafeli düşük maliyetli taşıyıcı markamız Level ile yaptığımız operasyonlarımızın kısa sürede elde ettiği büyük başarısı üzerine inşa edilecek” diyor. “Bu yeni operasyonlarımızın çok başarılı olacağından ve biletlerin adeta kapışılacağından çok eminiz” diye ekliyor. Ryanair’in pazarlama müdürü Kenny Jacobs ise: “Rekabet ve tüketiciler için daha fazla seçenek getiren her şeyi memnuniyetle karşılıyoruz. Ancak Ryanair pazarda en düşük ücretleri sunmaya devam edecek. Öyle ki hiç kimsenin bizim ortalama 39 Euro olan fiyatlarımıza ulaşmasının imkanı yok” diye yanıtlıyor.
Geçmiş tecrübeler gösteriyor ki, her iki taraf da doğrudan rekabet edilen noktalarda ücretleri agresif bir şekilde düşürecek. Bu esnada da liderlik iki taraf arasında sürekli el değiştirecek. Ancak sonunda iki taraftan biri zarar görecek. O zamana kadar, bunun kazananı sadece yolcular olacak. Uçuş planlarınıza bu süre içinde Viyana’yı dahil etmenizi öneririm. Çünkü Avrupa’nın pek çok yeri ile Viyana çok ucuza bağlanacak. Bu durumda “yaşasın open sky” demekten başka bir şey kalmıyor bize!
LEVEL’İN HİZMET ANLAYIŞI NASIL?
Tıpkı Ryanair veya Norwegian’da olduğu gibi Level Havayolları’nın hizmet anlayışı da uçaktaki tüm ekstra hizmetlerin ücretli olması şeklinde. Level uçuşlarında yanınızda sadece önünüzdeki koltuğun altına koyabileceğiniz bir parça eşya alabiliyorsunuz. (En fazla 22 x 17.5 x 9.85 inç boyutlarında olabilir) Uçakta belirli bir koltukta oturmak istiyorsanız, o koltuğu önceden rezerve etmek için 16 Dolar (sıradan bir koltuk için) ile 84 Dolar (ekstra diz mesafeli koltuk) arasında bir ücret ödemeyi göze almalısınız. Uçak içinde sıcak yemek servisi için 40 Dolar ödüyorsunuz. Uçak altına vereceğiniz bagajın ücreti de 44 Dolar’ dan başlıyor. Level Havayolları’ndan aldığınız bileti iptal etmeniz mümkün değil. Bilette herhangi bir değişiklik yapmak isterseniz en az 200 Dolar ödemeniz gerekiyor. Yani, seyahat planınız değişirse, biletinizi iptal etmek yerine tamamen yeni bir bilet satın almak muhtemelen değiştirmekten daha az maliyetli olacaktır.
Level’in Avrupa içinde yapacağı ucuz uçuşları deneyimlemek isterseniz; yapacağınız rezervasyon ile ilgili küçük bir not: Havayolunun kendi internet sitesi üzerinden uçuşunuzu seçtikten sonra sizi IAG grup bünyesinde bulunan bir başka düşük maliyetli havayolu olan Vueling’in sitesine yönlendiriyor. Level uçuşunun biletini o site üzerinden alıyorsunuz. Bunun nedeni başlangıçta Level’in Avrupa içindeki bu ucuz uçuşları Vueling’in işletme ruhsatı üzerinden gerçekleştirilecek. Level yetkilileri, kendi sitelerinin bu uçuşlar için rezervasyon yaptırmanın ne zaman mümkün olacağı konusunda bir yorumda bulunmuyor.
LEVEL’İN KISA MESAFE UÇUŞLARA BAŞLAMASININ ALTINDAKİ GERÇEK NE?
Benin tahminim ise IAG’nin planının uzun vadede Vueling ve Level markalarını birleştireceği yönünde. Şuan için Vueling, çok daha büyük bir varlık olsa da, Level markası da kısa sürede dünya çapında iyi bilinen bir isim oldu.