API’nın Geliştirdiği Winglet Teknolojisi 10 Milyar Galon (Yaklaşık 38 Milyar Litre) Yakıt Tasarrufu Sağladı.
Seattle merkezli Aviation Partners, Inc. (API), geliştirdikleri ticari ürünleri “Blended (Karma) Winglet” ve “Split Scimitar Winglet” sayesinde ticari jet operatörlerinin, 10 milyar galondan fazla jet yakıtından tasarruf ettiklerini açıkladı. Böylece global olarak, 105 milyon tondan fazla CO2 (Karbondioksit) emisyonu önlemiş oldu.
API, böylesi bir yakıt tasarrufunun ne anlama geldiğini de açıkladı. Buna göre 2018 yılı ABD Ulaştırma İstatistikleri Bürosu verilerine göre, 10 milyar galonluk yakıt ile ABD’nin en büyük havayollarından biri olan Alaska Havayolları’nın tüm uçak filosunu yaklaşık 14 yıl daha uçurabilmek veya Seattle’daki 450.000 aracı 34 yıl boyunca çalıştırabilmek mümkün.
Aviation Partners tarafından geliştirilen Blended Winglet’ler, Dassault Falcon 900/2000/50 serisi, Hawker 800 serisi ve Gulfstream II dahil olmak üzere dünya çapında yaklaşık 9.000 uçakta kullanılıyor. Şirketin Boeing ile yaptıkları özel anlaşma ve Joint Venture sayesinde, blended ve split scimitar winglet teknolojisi, Boeing Business Jet, 737, 757 ve 767 uçaklarının bazı varyantları dahil olmak üzere birçok Boeing modelinde de aktif olarak kullanılıyor.
İlgili Haber | Uçakların Kanat Ucu Neden Kıvrık?
Aviation Partners, Inc. Satış ve Pazarlama Başkan Yardımcısı Gary Dunn, “Her ticari yolcu uçağı ve business jet için winglet teknolojisini hayata geçirebilecek ayrıntılı verilere sahip olduklarını” söylüyor. “Winglet sayesinde elde edilen yakıt tasarrufunu hesaplamak için kullanılan veriler, yeni uçaklar hizmete girdikçe sürekli güncelleniyor. Bununla beraber, her bir model için, kaç teslimat yapıldığı, moedelin ortalama enerji kullanımını ve ortalama menzil uzunluğunu biliyoruz. Algoritmamızı çalıştırdıktan sonra, veritabanı bize API teknolojisi ile kanatçıkları kullanarak tüm uçaklarda dünya çapında yakıt tasarrufunun ne ölçüde olduğunu hesaplıyor.” dedi.
API winglet teknolojisi, kanat uçlarındaki girdapları azaltarak yakıttan tasarruf sağlıyor. Aynı zamanda, uçağın havada daha az sürtünmeye maruz kalması, daha düşük yakıt tüketimi ve üstün tırmanma ve seyir özelliklerini de beraberinde getiriyor. API’ın kurucusu ve CEO’su Joe Clark, ilk olarak 1992 yılında bu teknolojiyi ve aldığı patenti, Gulfstream II modeli için hayata geçirmişti.
Dağhan Eren Çolak / Oklahoma