A220’nin Kokpitinde Atatürk Havalimanı’na İniş

Havacılık dünyası, geçtiğimiz hafta İstanbul Atatürk Havalimanı’nda düzenlenen İstanbul Airshow’da buluştu. 3 gün süren organizasyon, katılımcı firmalar ve ziyaretçiler tarafından, beklentilerin altında kalması nedeniyle eleştirildi.

Organizasyonun en dikkat çeken katılımcısı Avrupalı imalatçı Airbus oldu. Airbus, fuara geçtiğimiz yıl olduğu gibi bu yıl da bölgesel uçağı A220 ile katıldı. Fuarda statik alanda sergilenecek uçak ise, Hırvatistan’ın ulusal havayolu Croatia Airlines’in A220-300 uçağı olarak belirlendi. Uçağın Zagreb’ten İstanbul’a getirildiği özel uçuşun davetlileri arasında Boarding Info’da yer aldı. Kokpit ve kabin ekibi, havayolunun fuarda görev yapacak yöneticileri ve Airbus yetkilileri de dahil toplamda sadece 12 kişinin yer aldığı ferry uçuşta, A220’nin Atatürk Havalimanı’na yaklaştığı ve 05/23 pistine teker koyduğu anları, kokpitten takip edip, sizin için bu eşsiz görüntüleri çektik.

Airbus, fuarda sergilenecek uçakları belirlerken, bu uçağa sahip havayolları ile görüşmeler gerçekleştiriyor. Şirketlerin uçuş programları ile uçakların yoğunluk ve müsaitlik durumlarına göre, hangi uçağın sergileneceğine karar veriliyor. Geçtiğimiz yıl İstanbul Airshow’da Letonyalı airBaltic Havayolları’nın A220 uçağı sergilenmişti.

Airbus’ın İstanbul Airshow’a iki yıldır A220 getirmesinin amacı ise Türkiye pazarında, bu uçağın oldukça faydalı olacağını düşünmesi. Türkiye’deki havayollarının özellikle iç hat uçuşları ve yolcu yoğunluğunun düşük olduğu kısa menzilli dış hat uçuşlarında A220’nin verimliliğinden faydalanılabileceğine inanılıyor. Türk Hava Yolları, geçtiğimiz yıl bu uçak için sipariş vermeye çok yaklaşmışken, motor tercihi konusunda yaşanan anlaşmazlık nedeniyle, bu siparişten vazgeçildiği açıklanmıştı. Airbus’ın Türkiye’den A220 siparişi almak için çalışmaları tüm hızıyla sürüyor.

Hırvatistan’ın ulusal havayolu ve Star Alliance üyesi olan Croatia Airlines, İstanbul’a getirdiği ilk A220 uçağını, 29 Temmuz’da Airbus’ın Kanada’daki Mirabel tesisinde teslim aldı. Bu teslimat, kuruluşunun 35. yıl dönümünü kutlayan şirketin, tarihindeki en büyük proje olan, tüm filonun yeni nesil uçaklarla değiştirilmesi projesinin ilk adımı oldu. Havayolu teslim aldığı ilk Airbus A220 ile ilk uçuşunu Ağustos ayının ilk haftasında Zagreb-Split arasında gerçekleştirdi.

Havayolunun filosunda şu anda, fuara getirdiği A220’nin dışında, Airbus A320-200, A319-100 ve Dash 8 Q400’den oluşan 14 uçak bulunuyor. Havayolu, Airbus’a 2022 yılında 15 adet A220 siparişi verdi. Bu siparişlerin 13’ü 149 koltuk kapasiteli A220-300 ve 2’si 127 yolcu taşıyan A220-100 modeli için verildi. Temmuz ayının sonunda ilk uçağını teslim alan havayolu, 2024 yılı bitmeden bir uçağı daha filosuna katmayı bekliyor. 2025’te 6; 2026’da 4 ve 2027’de 3 uçağın filoya katılmasıyla, havayolunun, 15 adet A220 uçağı bulunan tek tip filo yapısına kavuşturulması hedefleniyor. Havayolunun A220 uçaklarındaki koltuklar, kabine 2-3 konfigürasyonu ile yerleştirilecek ve istendiği durumlarda, kabin tamamen ekonomi sınıfına dönüştürülebiliyor. Uçakların tamamında USB girişi ve kablosuz internet bağlantısı sunuluyor.

A220 uçakları, havayolu için önemli bir teknolojik adım olmasının yanında; önceki nesil uçaklara kıyasla koltuk başına %25 daha düşük yakıt tüketimi ve CO2 emisyonu ile daha fazla verimlilik sunacak. Filonun tamamen A220 uçaklarına dönüştürülmesi, Hırvatistan Havayolları’nın işletme maliyetlerini ve çevresel etkisini azaltmada önemli bir rol oynayacak.

Hırvatistan Havayolları, büyük bir talep olmasına rağmen şu anda Zagreb’ten İstanbul, Barcelona ve bir çok önemli Avrupa destinasyonuna tarifeli sefer düzenleyemiyor. Bunun nedeni uçak sayısının yetersiz olması. Havayolu sadece yaz döneminde sezonluk olarak Split-İstanbul arası uçuşlar düzenliyor. Bu uçuşlar, Türk Hava Yolları ile codeshare olarak gerçekleştiriliyor. Filonun yenilenmesinin ardından havayolunun hedefi İstanbul’a da uçmaya başlamak ve uçuş ağını genişletmek.

A220, 100-150 koltuklu pazar için özel olarak üretilen tek uçak durumundaki A220, 6.700 kilometreye kadar kesintisiz uçabiliyor. Bu da A220’yi Hırvatistan Havayolları’nın uçuş ağını kademeli olarak genişletmesini kolaylaştırmak, sunulan hizmeti daha kaliteli hale getirmek  ve yolcu memnuniyetinin artırmak için ideal bir çözüm haline getiriyor.

Son teknolojiye sahip sistemleri, geliştirilmiş aerodinamik yapısı, yeni nesil malzemelerin kullanımına, Pratt & Whitney’nin GTF™ motorlarının eklenmesiyle A220, sınıfındaki en geniş koltuklar, en büyük pencereler ve en geniş bölmeler sayesinde, üstün yolcu konforu için yenilikçi bir kabin tasarımına sahip.

A220 ayrıca, sınıfındaki uçaklara göre %20 daha büyük bir baş üstü dolap kapasitesi sunuyor. Oldukça sessiz çalışmasıyla bilinen uçak, bu sayede uçuş deneyimini yolcular için çok daha keyifli hale getiriyor.

A220 uçakları, bugüne kadar 30 farklı müşteriden 900’ün üzerinde sipariş almayı başardı ve tek koridorlu bölgesel pazardaki iddiasını ortaya çıkardı. 340’tan fazla A220 şu anda dünya çapında 1.400’den fazla rotada, 440’tan fazla destinasyona uçuyor. Bugüne kadar 100 milyondan fazla yolcu A220 ile uçtu. Airbus Temmuz 2018’de Kanadalı Bombardier’in bölgesel uçağı Cseries modellerinin tüm haklarını ve üretim tesislerini satın alarak, bölgesel uçak pazarına giriş yaptığını duyurdu. Airbus’ın Toulouse’daki merkezinde düzenlediği A220’nin dünya lansmanının az sayıdaki davetlileri arasında Boarding Info’da yer almıştı. A220’ye dair ilk izlenimlerimizi paylaştığımız videomuzu izlemenizi tavsiye ederiz.

adbanner