Çin hükümetinin politikaları ve küresel salgın nedeniyle, Haziran 2020’den bu yana ABD ve Çin arasındaki uçuşlar kısıtlandı. ABD Ulaştırma Bakanlığı, Çinli havayollarının ABD’ye haftalık gidiş-dönüş uçuş sayısını 12’den 18’e çıkardı. Ekim ayı sonuna kadar haftalık uçuş sayısı 24’e çıkarılacak.
ABD Ulaştırma Bakanlığı (DOT), 1 Eylül’den itibaren geçerli olmak üzere, Çinli havayollarının ABD’ye haftalık gidiş-dönüş uçuşlarını artırmasına izin veren bir karar aldı. Yeni kararla haftalık mevcut 12 olan uçuş sayısı, 18’e çıkacak. 29 Ekim’de ise haftalık uçuş sayının 24’e yükseltilmesi planlanıyor. Bu karar, Air China, China Eastern Airlines, China Southern Airlines, Xiamen Airlines ve Hainan Airlines gibi büyük Çinli havayollarını ilgilendiriyor.
DOT, tarafından yapılan açıklamayla, uluslar arasında rekabetçi bir denge sağlama taahhüdünü vurgulanarak, “Amacımız, her iki ülkeden havayollarının ikili haklarını tam olarak kullanabilecekleri bir senaryo geliştirmek. ABD ve Çinli havayolları için adil ve eşit fırsat sağlamak.” ifadeleri kullanıldı.
ABD ile Çin arasındaki uçuş sayısı Haziran 2020’de düşüş yaşadı. DOT, Çin hükümetinin ABD havayollarının operasyonel haklarını kısıtladığının altını çizdi. Bu, ABD-Çin Sivil Hava Taşımacılığı Anlaşması’na aykırıydı. Daha sonra, pandeminin getirdiği seyahat kısıtlamalarının hafifletilmesiyle, iki ülke arasındaki uçuş sıklığında bir artış yaşandı. Geçtiğimiz Mayıs ayında her iki ülkenin taşıyıcıları için haftalık 12 gidiş-dönüş seferi verilmesi kararı alındı.
DOT’un kararına hızlı bir yanıt olarak Chicago merkezli United Airlines, Çin’e olan uçuş programında bir artış ilan etti. Bu hamle, Çin hükümetinin ABD’li havayolları lehine karşılıklı eylemlerine ilişkin spekülasyonları ateşledi. United’ın 11 Ağustos’taki duyurusunda, “United’ın Asya-Pasifik programında yapılan bu iyileştirmeler, ABD ve Çin hükümetleri arasında, iki ülke arasındaki uçuşları artırmaya yönelik anlaşma ile sağlandı.” ibaresi yer aldı.
United, Kasım ayından itibaren San Francisco’daki West Coast merkezinden Pekin’e günlük uçuşları yeniden başlatmayı ve ayrıca 1 Ekim’den itibaren Şanghay’a uçuş sıklığını artırmayı planlıyor. İki ülkenin attığı adım için minnettarlığını ifade eden United’ın küresel uçuş ağı planlama ve ittifaklardan sorumlu kıdemli Başkan Yardımcısı Patrick Quayle, uçuş sayısını artırma kararının, mevcut pazar talebini yansıttığını belirtti.
Ancak United, uçuş rotasını oluştururken, Rus hava sahasındaki kısıtlamaları aşmak zorunda olduğu için Doğu Yakası’ndaki merkezlerinden Çin’e ulaşmanın zor olduğunu paylaştı.
United, Çin’e yaptığı uçuşları artırma konusundaki niyetini açıkça belirtirken; pandemi öncesi Çin’e haftalık uçuş sayısında başı çeken American Airlines ve Delta Air Lines gibi diğer büyük havayolları henüz DOT’un kararı hakkında yorum yapmadı.