5 Ocak 2024’te, Alaska Havayolları’na ait Boeing 737 MAX-9 uçağının, havada acil çıkış kapısının patlaması olayı ile ilgili ABD Adalet Bakanlığı (DoJ) tarafından yürütülen soruşturma devam ettikçe, ABD’li imalatçı Boeing üzerindeki baskı giderek artıyor.
Bloomberg’e göre, Amerika Birleşik Devletleri’nde geçerli federal yasaları uygulamak ve adaleti yönetmekle görevli olan Adalet Bakanlığı tarafından, Alaska Havayolları uçağında yaşanan olayın ardından başlatılan soruşturmanın kapsamı giderek genişliyor.
Bakanlık şimdi de 2018 ve 2019’da, 5 ay içinde gerçekleşen iki 737 MAX kazalarının ardından, 2021 yılında Boeing ile yapılan ertelenmiş kovuşturma anlaşmasının ihlal edilip edilmediğini araştırmaya başladı. Ekim 2018’de Lion Air‘in 610 sefer sayılı uçuşu ve Mart 2019’da Etiyopya Havayolları‘nın 302 sefer sayılı uçuşunda düşen Boeing 737 MAX-8 uçakları, toplam 346 kişiye mezar olmuştu.
O dönemde yapılan anlaşmaya göre Boeing, 2,5 milyar Dolarlık bir ödeme yapmayı ve gelecekte karşısına çıkacak çeşitli koşullara uymayı kabul etmek zorunda kaldı. Adalet Bakanlığı tarafından başlatılan soruşturma, Boeing’i geçmişte yaptığı bu anlaşma ile ilgili cezai müeyyideler ile karşı karşıya bırakabilir.
28 Şubat 2024’te Federal Havacılık İdaresi (FAA) tarafından yapılan açıklamada, üst düzey Boeing yetkilileriyle tüm gün süren bir emniyet tartışması yürütüldüğü duyuruldu.
Aralarında CEO Dave Calhoun‘un da bulunduğu Boeing yetkilileriyle yapılan toplantıda, uçak üreticisine “FAA’nın tartışılamaz emniyet standartlarını karşılamak için, sistemik kalite kontrol sorunlarını ele alacak kapsamlı bir eylem planı geliştirmesi” gerektiği bir kez daha söylendi.
FAA Başkanı Mike Whitaker, toplantının ardından “Boeing’in gerçek ve derin iyileştirmeler yapması gerekiyor. Boeing yönetiminin bu konuda sürekli çaba göstermesi şart. Karşılıklı olarak anlaşılan kilometre taşlarının döşenmesi ile beklentilerin karşılanması konusunda, atılan ve atılmayan her adımdan onları sorumlu tutacağız.” şeklinde konuştu.
Whitaker, Boeing’in, 90 gün içinde, Alaska Havayolları olayının ardından harekete geçirilen FAA üretim hattı denetiminin sonuçlarını da içerecek, kapsamlı bir eylem planı sunmasını beklediklerini de söyledi.
Boeing’e ayrıca, 2020 Uçak Sertifikasyonu, Emniyet ve Sorumluluk Yasası’nın gerektirdiği uzman inceleme raporundaki, en son bulgulara yanıt vermesi için de 90 gün süre verildi.
Boeing’in eylem planı, Emniyet Yönetim Sistemi’ni nasıl iyileştireceğini ve standartların şirketin tedarikçilerine uygulanmasını nasıl sağlayacağını içermek zorunda.
Whitaker, “Boeing, kalite kontrol sürecinin her yönüne yeni bir bakış açısıyla bakmalı ve emniyetin, şirketin yol gösterici ilkesi olmasını sağlamalı” ifadelerini de kullandı.