Aeroflot Uçaklarında Frenler Neden Devre Dışı Bırakıldı?

Ukrayna’yı işgal için harekete geçilmesinin ardından, batılı ülkeler tarafından, Rusya’ya karşı ağır yaptırımlar başladı. Bu yaptırımlar, Rus havayollarının, bakım hizmeti alması ve yedek parça temin etmesini engelliyor. Bu problemi aşmak için Rus havayolları farklı girişimler deniyor. Bunlar arasında en ilginç hamle ise Aeroflot’un uçaklarını, uzun süredir benzer yaptırımlarla uğraşan İran’a göndermesiydi. Havayolu yönetimi, uçaktaki emniyet problemlerinin raporlanmaması konusunda uçucu personeli uyarmıştı. Bazı sağlam uçakların da yedek parça temini için parçalamaya başladığı haberleri basına yansımıştı.

The Moscow Times, zor durumdaki Rus havacılığının, ayakta kalabilmek için aldığı en yeni kararı paylaştı. Habere göre, Rusya’nın ulusal havayolu Aeroflot, filosundaki dokuz uçağında frenleri devre dışı bıraktı. Havayolunun elinde, filosundaki Airbus ve Boeing uçaklarının aşınmış frenleri var. Ancak yaptırımlar nedeniyle havayolu bu frenleri, yenileriyle değiştiremiyor.

Aeroflot, beş adet Boeing 777, bir adet Airbus A330, iki adet Airbus A321 ve bir adet Airbus A320 olmak üzere, toplam dokuz uçağını frensiz uçurma kararı aldı. 

Herhangi bir arıza durumunda, havayollarının bu tür bakımları, 10 güne kadar ertelemesi mümkün. Ancak Aeroflot için bu sorunun çözümü imkansız görünüyor. Havayolu yönetimi, pilotlara, uçakları frenlemek için sadece thrust reverse kullanmalarını tavsiye ediyor.

Şirketin uçuş operasyonları departmanı, alınan karar üzerine, pilotları pistten çıkma riskine karşı uyardı. Thrust reverse kullanımı ile uçağın sağa-sola dönüş eğiliminde olabileceği; bu nedenle, özellikle yan rüzgar koşullarında, ıslak bir piste iniş yaparken, bu duruma dikkat edilmesi konusunda bir uyarı paylaşıldı.

Havacılıkta Temel Prensip Uçuş Emniyeti

Havacılığın en emniyetli ulaşım yöntemi olmasının nedeni, endüstrinin bir bütün olarak en doğru uygulamaları kullanması ve herkesin ihtiyatlı davranmasından geçiyor. Havayolları, tüm maliyet kalemlerini bir şekilde düşürmeye çalışırken, emniyet ile ilgili kalemler bunlar arasında yer almıyor. Şu anda Rus havacılığında imza atılan uygulamaların en emniyetli aksiyonlar olmadığı bir gerçek. Rusların yaptıkları bu emniyetsiz uygulamaların, er ya da geç negatif bir sonuç doğuracağı kesin.

Rus havayolları şu anda büyük bir ikilem ile karşı karşıya. Ülkede havayolu ile seyahat talebinde müthiş bir yoğunluk yaşanmasına rağmen; havayollarının filosundaki uçakların büyük kısmı Airbus ve Boeing üretimi. Dolayısıyla Rus havayolları, filosuna yeni uçak satın alamamakla kalmıyor, mevcut uçaklarının bakımlarını da yapamıyor ve onlara yedek parça da temin edemiyor. Rusya, yerli uçak üretimini artırmak için çalışmalarını hızlandırmış olsa da somut sonuçlar elde edebilmek için zamana ihtiyaç duyuluyor.

Rusya’da uçak bakımındaki sorunların giderek içinden çıkılmaz bir hal alması ışığında, Oliver Wyman uzmanlarının tahminine göre, 2026 yılına kadar Rusya’da şu anda mevcut olan 736 ticari yolcu uçağının yarısı kaybedilme riskiyle karşı karşıya.

ch-aviation.com verilerine göre, Rusya’nın ulusal havayolu Aeroflot’un filosunda 217 adet Airbus veya Boeing üretimi uçaklar olmak üzere, toplam 295 uçak yer alıyor. Bu da filodaki uçakların yaklaşık %74’ünün yabancı uçaklar olduğu anlamına geliyor.

adbanner