Air France-KLM Grubu, Portekiz’in ulusal havayolu TAP Air Portugal’a olan ilgisini yineledi. Ancak Air France-KLM’nin, bu satın almayı gerçekleştirebilmek için, Avrupalı diğer havayolu grupları Lufthansa ve IAG ile rekabet etmesi gerekebilir. Portekiz devletine ait olan havayolu için kısa süre önce özelleştirme süreci başladı. Şirket, kısmen veya tamamen satışa açık durumda.
İlk olarak Reuters’in gündeme getirdiği haber, Air France-KLM Grubu CEO’su Ben Smith, tarafından doğrulandı. Havayolu grubunun TAP Air Portugal’a olan ilgisinin kilit rolünü, TAP Air Portugal’ub Brezilya’daki güçlü varlığı oynuyor.
Ben Smith, düzenlediği basın toplantısında şunları söyledi:
“(TAP’ın) Brezilya’daki ağı bizim için son derece önemli. TAP şu anda merkezi olan Lizbon Havalimanı’ndan (LIS) Brezilya’da 10’dan fazla noktaya uçuyor. Öte yandan, Air France-KLM, Brezilya’da üç havaalanına – São Paulo, Rio de Janeiro ve Fortaleza – hizmet veriyor. Bu Mayıs ayında Belém’e seferlerin başlamasıyla, uçulan nokta sayısı dörde yükselecek. Brezilya havacılığı, 2022’de, pandemi öncesi trafiğinin %82’sine ulaştı ve tam anlamıyla bir iyileşme yolunda ilerliyor. Geçen yılki 97,85 milyon yolcunun 15,62 milyonu uluslararası yolcuydu ve bu yolcuların 1,59 milyonunu TAP Air Portugal taşıdı. Bu anlamda LATAM Brezilya’nın 2,49 milyon yolcusunun ardından, ülkedeki ikinci büyük yabancı havayolu durumunda.”
Air France-KLM CEO’su Smith, geçtiğimiz Ekim ayında da benzer açıklamalar yapmasının ardından, Portekizli havayolu şirketiyle ilgilendiklerini ilk kez resmi olarak açıklamıştı. “Doğru koşullar oluşursa ilgileniyoruz. Konsolidasyon, özellikle Avrupa’da bizim için çok önemli.” sözleriyle niyetlerini belli etmişti.
Lufthansa ve IAG de İlgileniyor
Air France-KLM’nin, İtalya’nın yeni ulusal havayolu ITA Airways için olduğu gibi, bu konuda da diğer Avrupalı havayolu grubu rakipleri ile sert bir rekabete girmesi gerekecek. Lufthansa Grubu ve IAG’nin de, tıpkı ITA Airways için olduğu gibi Portekiz’in ulusal havayolunu satın alma fikriyle ilgilendiği biliniyor.
Air France-KLM ve Delta Air Lines’ın da dahil olduğu bir konsorsiyum, kendisine münhasır müzakere hakları verildikten sonra, ITA Airways’i satın alacak gibi görünüyordu. Ancak bu konuda bir anlaşmaya varılamadı ve önümüzdeki Mart veya Nisan ayında, Lufthansa’nın ITA Airways için resmi anlaşma yapması bekleniyor. IAG de bir yandan Air Europa’yı satın alma anlaşmasının şartlarını ilerletirken; Air France-KLM’yi konsolide olan rakiplerine karşı hamle yapmak konusunda heveslendiriyor.
COVID salgını nedeniyle, Fransız ve Hollanda hükümetlerinden finansal kurtarma paketleri alan Air France-KLM Grubu’nun, diğer havayollarından önemli hisseler satın almasına yasal olarak izin verilmedi. FlightGlobalWe göre, Air France-KLM, daha büyük pazar kazanımlarının önünü açacak yeniden finansman önlemleri yoluyla, hükümetlerin getirdiği kısıtlamalardan Nisan ayına kadar çıkmayı hedefliyor.
CEO Smith bu konuda şunları söyledi:
“Kısıtlamaların kaldırılmasından gerçekten memnunuz. Bu sayede karşımıza herhangi bir fırsat çıktığında, güvenle ve daha fazla meşruiyetle müzakere edebiliriz.”
Air France-KLM, 2022’de 728 milyon € (773 milyon $) net kâr açıkladı. 2021’e göre %84 gelir artışı sağlayan grup, tüm yılı kâr ile kapattığı zamanlara geri döndüğünü açıkladı.