Avrupalı uçak üreticisi Airbus, daha önce verdiği güvencelere rağmen, 2024 yılı için hedeflediği 800 adet ticari uçak teslimatına ulaşamayacağı konusunda uyardı. Airbus, güncellemeye gerekçe olarak, devam eden tedarik zinciri sorunlarının motor, uçak yapısal bileşenleri ve kabin içi ekipmanları üzerinde yarattığı sıkıntıları gösterdi.
Airbus’ın, 2024 yılı sonuna kadar yaklaşık 770 uçak teslim edeceği tahmin ediliyor. Bu da yılın başında belirlenen hedefin yaklaşık 30 uçak gerisinde kalınması anlamına geliyor. A320neo ailesi uçaklarının üretim planlamasının ayda 75 uçağa çıkarılması hedefinin de 2026’dan 2027’ye ötelenmesi, yaşanan tedarik sorunlarının kısa sürede çözülmesinin beklenmediğine işaret ediyor.
Airbus İcra Kurulu Başkanı Guillaume Faury, durumun daha iyiye gitmediğini ve şirketin 2024’ün geri kalanına yönelik hedeflerini revize etmek zorunda kaldığı bilgisini paylaştı. Airbus, uzun süredir müşteri tabanını çalışanlarını, tedarik zinciri sorunları ve yetersizlik konusunda uyarıyordu. Her iki faktör de, pandeminin küresel havacılık endüstrisinde işleri neredeyse durma noktasına getirmesi ve ardından hava yolculuğu pazarı yeniden toparlandığında uçak üretimini yetersiz ve hazırlıksız hale getirmesiyle ortaya çıktı.
Havayollarının, artan talebi karşılamak için, gelecekte büyük uçak siparişleri verme arayışında olması nedeniyle, Airbus uçaklarına olan talep son iki yılda güçlendi. Ancak bu durum, Airbus’un ve diğer üreticilerin, hem iş gücü hem de kapasite açısından yetersiz durumda kalmasına neden oldu.
Faury, yeni motor tedariğinin, yakın zamanda üretim sürecinde bir darboğaz ortaya çıkardığını ve bu durumun Airbus’ın hedeflerini düşürmesine katkıda bulunduğunu söyledi. Öte yandan, havayollarının eski uçakları yenilemesi nedeniyle, kabin içi parçalarının yetersiz tedarik edilebilmesi nedeniyle, Airbus’ın yeni kabin iç mekanları oluştururken de zorlandığını belirtti.
Bu sorunun gelecekteki uçak teslimatlarını geciktirmek gibi ikincil bir etkisi de oldu. Bu da havayollarının, filolarına yeni uçakların gelmesini beklerken, oluşan yolcu talebini karşılamak için, eski uçakları daha uzun süre uçurmak zorunda kalması anlamına geliyor.
Faury, ekonomik ve jeopolitik zorlukların, yaşanan sıkıntılara katkıda bulunduğunu ve tedarik sorunlarının önümüzdeki 2-3 yıl boyunca devam edebileceğini ekledi.
Karşılaştığı tedarik zinciri sorunlarına rağmen Airbus, 2024’ün ilk yarısında, nispeten istikrarlı bir performans sergiledi. Saudia, IndiGo ve Korean Air gibi şirketlerden büyük siparişler aldı. Ocak 2024’te Alaska Havayolları’na ait 737 MAX 9 uçağının, havada acil çıkış kapısı kopması olayının ardından, tarihinin en türbülanslı dönemine giren Boeing ile karşılaştırıldığında, Airbus’ın istikrarı oldukça önemli bir başarı gibi görünüyor.
Yaşanan kriz ile birlikte, ABD’li şirket, dar gövde uçak ailesi olan 737 MAX uçaklarının üretim oranlarını düşürmek zorunda kaldı. Ancak bu süreçte kendi sorunlarıyla boğuşan Airbus, Boeing’in içine düştüğü sıkıntıları çok büyük bir avantaja dönüştüremedi. Her halükarda, her iki üreticinin de hem tek koridorlu hem de çift koridorlu uçaklar için, üretimi ve teslim edilmesi çok uzun yıllar sürecek olan binlerce kesin siparişi bulunuyor.
Hedeflerin revize edilmesi ışığında, Avrupalı uçak üreticisi, 2024 yılı için daha önce belirlenen faiz ve vergi öncesi düzeltilmiş kazancın 7 milyar Euro’dan 5,5 milyar Euro’ya düşmesini bekliyor. Şirket ayrıca müşteri finansmanı öncesi serbest nakit akışına ilişkin öngörüsünü de yaklaşık 3,5 milyar Euro’ya düşürdü.