Amsterdam Schiphol’ün Havacılığın Merkezi Olma Stratejisi

Cardiff’ten Sao Paulo, Osaka veya Hangzhou’ya uçmak isteyen biri için Amsterdam aktarma noktası olabilir mi? 100’üncü yaşını kutlayan KLM’in patronu, Schiphol’ün aktarma merkezi olma rekabetinin tekerine nasıl çomak soktuğunu anlatıyor.

Kuruluşunun 100’üncü yılını kutlayan Hollanda Kraliyet Hava Yolları KLM’in Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Pieter Elbers, İngiltere’deki bölgesel havaalanlarını, Amsterdam Schiphol’e bağlamanın, havayollarının ekmeğine nasıl yağ sürebileceğini anlattı. Schiphol’deki slot savaşında, bölgesel havalimanlarına yapılacak bağlantıların önemini atlamamak gerektiğini belirtti. ”Eğer Cardiff’ten Sao Paolo, Osaka ya da Hangzhou’ya uçmak istiyorsanız, en iyi seçiminiz KLM ve Schiphol. Cardiff’i uçuş ağımızdan çıkarıp; yerine o slotu ABD’deki yeni bir yer destinasyona bıraktığımızda, sistemi bozmaya başlarız ve tekerlek dönmemeye başlar” diyecek kadar da iddialı.

Aşağıda KLM’nin uçuş ağını gösteren haritaya bakıldığında, Schiphol’ün ne kadar önemli ve verimli bir hub olduğu net olarak görülüyor. Harita, KLM’nin yuvası Schiphol’ün, Orta Doğu ve İstanbul’daki “yeni dünya”lar yerine; Avrupa’daki “eski dünya” merkezleri olarak geçen ve FLAP havalimanları olarak bilinen Frankfurt, Londra Heathrow ve Paris Charles de Gaulle kadar önemli bir aktarma merkezi olduğunu anlatmaya yetiyor.

Kaynak: CAPA ve OAG (07 Ekim 2019)

Schiphol için en önemli vizyonlardan biri de Münih Havalimanı’nın izinden giderek; en büyük uluslararası bağlantı hub’larından biri olmak. Bu alanda dünya genelinde ilk 5’i oluşturan havalimanları FLAPM olarak adlandırılan Londra Heathrow, Frankfurt, Chicago O’Hare, Münih ve Schiphol.

Pieter Elbers’e göre, KLM’nin uçuş ağının, kıtanın göbeğinde Amsterdam’da yer alması, Dubai ve İstanbul’un kendi lokalliği ve yalnızlığına göre çok daha fazla şey ifade ediyor. KLM için özellikle Kuzey Avrupa’nın oldukça kalabalık bölgelerinde ciddi bir potansiyel olduğu düşünülüyor. O bölgelere artırılacak seferler ve bağlantı opsiyonları ile KLM’in ulusal havayolu rolünün geliştirilip, zenginleştirileceğine inanılıyor.

Elbers, Galler’in başkenti Cardiff Havaalanı seçiminin de bu stratejinin en özel örneklerinden biri olduğu görüşünde. Uzun süre önce operasyon yapılmaya başlanan Cardiff, KLM’in Amsterdam’dan Birleşik Krallık içinde uçtuğu 17 destinasyondan biri. Heathrow’a uçmak veya Heathrow’dan aktarmalı olarak başka bir havalimanına uçmak istemeyen İngiliz seyahatseverler için ‘alternatif Londra’ olarak belirlenmiş.

Üstelik Londra Heathrow üzerinden başka bir İngiliz destinasyonuna uçmak giderek zorlaşacak gibi. Zira British Airways, Heathrow’dan sadece 7 iç hat noktasına hizmet veriyor. Heathrow’da üçüncü pisti inşası tamamlanana kadar slot krizinin aşılması mümkün görünmüyor. Ayrıca herkes elindekinin kıymetini bilmeye çalışıyor. İngiltere iç hat uçuş pazarının, yapımı devam eden HS2 demiryolu projesi ve Brexit gerçeğiyle yüzleşmek zorunda olduğu da aşikar. Yani yakında büyük değişimler yaşanması sürpriz olmaz.

KLM’nin uçuş ağı sayesinde, Cardiff Havaalanı kendi web sitesinde, Paris CDG, Doha ve Dublin’in de aralarında bulunduğu ’50 noktaya doğrudan uçuş ve 900 bağlantılı uçuş sunulduğunu iddia edebiliyor. Cardiff Havaalanı’nın rota haritası, KLM’in uçuş ağıyla çarpıcı benzerlikler gösteriyor.

KAPASİTE SORUNU

Schiphol’ün bu merkezi konumu ve artırdığı uçuş trafiği ile ortaya çıkan başarı, kapasite konusunda ciddi bir sorun yaşamaya başladığı anlamına geliyor. Son 1 yıldır havalimanının denize doğru genişletilmesi konusunda tartışmalar devam ediyor. Şu an için Schiphol’ün denize en yakın noktası 20km (12.5 mil) uzakta yer alıyor.

Hollanda Temsilciler Meclisi, genişleme stratejilerini araştırmak için endüstri uzmanlarıyla çok sayıda görüşme gerçekleştirdi. Bu görüşmelerde kentsel tasarım üzerine çalışan mühendis ve mimarlar, denizaşırı genişlemenin maliyetini 33-46 milyar Euro arasında olacağını tahmin ederken, bu genişlemenin Kuzey Denizi’ndeki balıkçılık, denizcilik ve yenilenebilir enerji endüstrilerinin faydalarıyla ters düşebileceği fikri öne çıktı. Yani büyük ihtimalle bu proje hayata geçmeyecek.

Acilen bir şeyler yapılması beklenirken, Amsterdam’ın yaklaşık 50km (31 mil) kuzeydoğusunda yer alan Lelystad Havalimanı’nın, 01 Nisan 2020’de ticari faaliyetlere başlatılması planı da, Hollanda’daki tüm büyük altyapı ve tarımsal faaliyetleri etkileyen azot birikimi ile ilgili oluşacak yasal sorunlar nedeniyle tekrar ertelendi.

Yolcu trafiği artışı oransal olarak son iki yılda kıta genelindeki başka herhangi bir havalimanında olduğu gibi azalsa bile, Schiphol’deki kapasite sorununa bir çözüm bulunması gerekiyor, Aksi takdirde Birleşik Krallık’ın Brezilyalı, Japon ve Çinli sakinleri eve dönmenin yeni yollarını arayacak. Schiphol’ün en büyük aktarma merkezi olma kumarı da tutmayacak.


Bir BakıştaAmsterdam Schiphol Havalimanı yolcu sayıları, 2012 – 2019

Kaynak: CAPA
adbanner