AB Komisyonu, yaptığı derinlemesine incelemelerin ardından, İtalya’nın ulusal havayolu ITA Airways’in yüzde 41’lik hissesini Lufthansa’nın satın almasına onay verdi. Komisyonun rekabet gözlemcisi, Alman şirketin bir dizi koşul ve çözüm önerisini kabul etmesinin ardından 3 Temmuz’da gerekli imzayı attı. Mayıs 2023’te mutabakata varılan 325 milyon Euroluk sermaye katkısının ardından, ITA hisseleri Lufthansa Grubu’na geçecek.
Lufthansa Grubu İcra Kurulu Başkanı Carsten Spohr: “Brüksel’den gelen onayın, ITA Airways, Lufthansa ve İtalya’daki seyahat severler için mükemmel bir haber olduğunu söyledi. Çok yakında Lufthansa Grubu’nun yeni üyesi olacak ITA Airways’i ve seçkin çalışanlarını ağırlamayı sabırsızlıkla beklediklerini duyurdu
AB, bu satın alma işlemine onay vermeden önce, AB dışındaki diğer rekabet otoriteleri tarafından önerilen çözüm yolları ve onaylara da “tam uyum” sağlanması gerektiğini duyurmuştu. Yapılan anlaşma, İtalya Ekonomi ve Maliye Bakanlığı (MEF) ve ITA Airways tarafından da memnuniyetle karşılanırken, satın alma işlemin yılın son aylarında tamamlanması bekleniyor.
ITA Airways’in kalan hisselerinin de Lufthansa Grubu tarfından satın alınması için de anlaşma yapıldı. Bu planın en erken 2025 yılında uygulamaya konulabileceği duyuruldu.
AB’nin onay raporunda, Lufthansa ve ITA’nın, faaliyetlerini farklı merkezlerden yürütüyor olmalarının, tamamlayıcı nitelikte olduğuna vurgu yapıldı. Değerlendirme sürecinde, bilgi toplamak için, rakip havayollarına, havalimanlarına, ticari müşterilere, tüketici ve yolcu temsilcilerine danışıldı.
Komisyon, Lufthansa ve ITA’nın hâlihazırda rakip olduğu veya gelecekte rakip olabileceği Orta Avrupa ülkelerine yapılan çok sayıda kısa mesafeli rotada rekabetin azalmasından endişeliydi. Ayrıca İtalya ile ABD ve Kanada arasındaki uzun mesafeli rotalarda da rekabetin zayıflayacağı konusunda endişeler vardı.
Komisyon ayrıca, anlaşmanın ITA’nın Milan Linate Havalimanı’ndaki (LIN) rakip havayollarına karşı dominasyonunu güçlendirebileceği yönündeki endişelerini de dile getirdi.
Lufthansa ile İtalya Ekonomi ve Maliye Bakanlığı, komisyonun endişelerini gidermek için AB’ye kapsamlı bir çözüm paketi sundu.
Buna göre bir veya iki rakip havayolu şirketine, Roma veya Milano ile Orta Avrupa’daki belirli havalimanları arasında aktarmasız uçuşlar başlatmalarını sağlamak üzere gerekli desteğin verilmesi için düğmeye basıldı.
Aynı zamanda rakip bir havayolunun, Orta Avrupa’daki belirli havalimanları ile Roma ve Milano dışındaki bazı İtalyan şehirleri arasında dolaylı bağlantılar sunması için ITA’nın yurt içi ağına erişim sağlaması gerekecek.
Uzun mesafeli uçuşlardaki endişeleri gidermek ve rekabet koşullarını sağlamak için, rakip havayollarıyla interline anlaşmaları veya slot takasları yapılacak.
Lufthansa, Milano Linea Havalimanı’ndan kısa mesafeli rotalardaki kalkış ve iniş slotlarını bir rakibine devredecek.
Lufthansa, tüm bu taahhütlerini yerine getirmek için uygun havayolları önerecek. Bu öneriler komisyon tarafından onaylandıktan sonra devir işlemleri gerçekleştirilecek. Anlaşma sonuçlanana kadar Lufthansa ve ITA rakip olmaya devam edecek.
Lufthansa CEO’su Spohr, verdikleri geniş kapsamlı imtiyazlara rağmen, ITA Airways’e yapılan yatırımın, küresel rekabette kendilerini güçlendireceği düşüncesinde. ITA Airways’i Lufthansa Grubu’nun güçlü ve başarılı bir parçası haline getirerek, tam anlamıyla uluslararası bir havayolu ve güçlü bir marka olma durumunun perçinlenmesi hedefleniyor.
AB Komisyon’un rekabetten sorumlu başkan yardımcısı Margrethe Vestager ise, yolcuların İtalya içinde ve dışındaki belirli rotalarda uçak biletine daha fazla ücret ödemesi, seyahat alternatifleri olmaması veya daha düşük kalitede hava taşımacılığı hizmeti almasını önlememiz gerekiyordu. Lufthansa ve İtalya Ekonomi Bakanlığı tarafından kabul edilen çözüm paketi, ilgili tüm rotalarda yeterli düzeyde rekabet ortamının kalmasını sağlayarak kaygılarımızı giderdi şeklinde konuştu.