Ayda Kaç Adet 737 MAX üretiliyor?

Son sektörel verilere göre ABD’li imalatçı Boeing, ayda sadece 25 adet uçak üreterek, 2022’de 737 uçakları için belirlediği üretim hedeflerinin altında kaldı. Bu durumun en büyük nedeni, yıl boyunca yaşanan tedarik zinciri sorunları ve personel sıkıntısının birleşi oldu.

Boeing, başlangıçta üretimi, aylık 31 adete çıkarmayı hedeflemesine rağmen, devam eden zorluklar karşısında bu hedefe ulaşamadı. Şirket, belirli üretim rakamlarını kamuya açıklamamış olsa da yöneticiler, Temmuz 2022’de ayda 31 hedefine ulaştıklarını doğruladı. Ancak üretimin gelecekte dalgalanabileceği konusunda da uyardı.

Finans firması Jefferies’in yakın tarihli bir raporu, Boeing’in geçen yılki 737 jet üretim sayısının aylık bazda “20’lerin ortalarında” olduğunu tahmin ediyor. Bu tahmin, Boeing’in önemli bir gövde tedarikçisi olan Spirit AeroSystems tarafından yıl içinde şirkete sevk edilen 737 uçak gövdesi sayısına dayandırılıyor. Jefferies’e göre, bu sevkiyatlar Boeing’deki üretim oranları hakkında değerli bilgiler sağlıyor.

Wichita merkezli Spirit AeroSystems, 2022’de Amerikan uçak üreticisine ayda ortalama 25,5 uçak olmak üzere toplam 306 adet 737 gövdesi teslim etti. Bununla birlikte, şirketin teslimatları ilk çeyrekte 89 adet ile en yüksek seviyesindeyken; dördüncü çeyrekte 69 ile en düşük seviyesindeydi. Yani üretimin yıl boyunca düştüğünü belirtmekte fayda var.

Boeing’in, 25 Ocak’ta, 2022 mali sonuçlarını açıkladığında üretim sayıları ile ilgili ayrıntıları açıklayabileceği düşünülüyor. Ancak her şeye rağmen, Boeing’in üretimi kısıtlı kalmış olsa da 2022’de 375 adet 737 teslim etme hedefi tutturuldu.

Boeing 737 MAX son montaj hattı

Boeing, üretim kısıtlamalarına ve tedarik zinciri zorluklarına rağmen, müşterilere teslim edilen toplam 387 adet uçak ile 2022 için belirlenen 737 teslimat hedefini aşmayı başardı. Bu, hem yeni üretilen uçaklar hem de önceden yere indirilmiş olan 737 MAX modelleri dahil olmak üzere, ayda ortalama 32 teslimata karşılık geliyor.

Boeing, 737 MAX uçaklarında kullanılan CFM International Leap-1B turbofan motorlar da dahil olmak üzere, yeterli sayıda personel istihdam etme ve mevcut personeli elde tutma konusunda yaşadığı sıkıntıların üzerine, yeterli miktarda kilit bileşen elde etme konusunda zorluklarla karşılaştı. Ayrıca, 737 üretiminin genel kalitesiyle ilgili sorunlar da rapor edildi.

Avrupalı üretici Airbus da 2022’de tedarik zincirinde zorluklar yaşadı. Şirket, yılın başında planladığından 40 adet daha az uçak teslim edebildi. 16 Ocak’ta Dublin’de düzenlenen Havayolu Ekonomisi Büyüme Sınırları konferansında, iki büyük uçak kiralama şirketinin liderleri, bu üretim eksikliklerinin muhtemelen devam edeceğini belirtti.

Air Lease yönetim kurulu başkanı Steven Udvar-Hazy, her iki üreticinin de yeterli motor, titanyum ve iniş takımı elde etme konusundaki zorlukları gerekçe göstererek, sözleşmeden doğan taahhütlerini yerine getirmekte zorlandıklarını belirtti. Ayrıca bu zorlukların tedarik zincirindeki küçük tedarikçilere kadar uzandığından da bahsetti.

AerCap CEO’su Aengus Kelly, Airbus’ın teslimat konusundaki hedeflerini abarttığını ekledi.

adbanner