Boeing 737’in kargo versiyonu olan bir uçağın, Honolulu sahili açıklarında denize mi düştüğü yoksa kontrollü bir iniş mi yaptığı sorusuna yanıt aranıyor. N810TA tescilli, 46 yaşındaki Boeing 737-200 kargo uçağı, Rhodes Aviation’a ait. Ancak uçağı şu anda Transair kullanıyor. Olaya ilişkin ilk raporlar, pilotların uçağı sorunsuz bir şekilde terk ettiğini ve kurtarıldıklarını gösteriyor.
Yaşanan Olayla İlgili Ne Biliyoruz?
Bu tip olaylarda her zaman olduğu gibi, kısa bir süre içinde pek çok senaryo konuşuldu. Ancak gerçekler zaman içinde ortaya çıkacak. İlk bilgilere göre 737, kalkıştan kısa bir süre sonra Hawaii açıklarında okyanusa düştü. Reuters’ten David Shepardson’ın tweetine göre, ABD Federal Havacılık İdaresi FAA olayı ve uçağı doğruladı.
Motor arızası nedeniyle uçak saat 02:30 civarında okyanusa acil iniş yaptı. Anlaşılan Honolulu’ya dönmek için yeterli irtifayı kazanamamışlardı. Bu da pilotların denize iniş kararı almalarına neden oldu. Ardından uçak, kıyıdan yaklaşık 3 kilometre açıkta irtifa kaybederek denize indi. Uçakta iki pilot vardı. Her ikisinin de hayatta kaldığı ve ABD sahil güvenlik ekipleri tarafından kurtarıldığı bildirildi.
RadarBox.com’dan alınan verilere göre, uçak 01:33’te Honolulu’dan havalandı. Uçuştan elde edilen ilk izleme verileri, uçağın kalktıktan sonra sadece 2,125 feet maksimum irtifaya ulaştığını gösteriyor. Uçuşa ait bilgilerin oldukça yavaş ve istikrarlı görünüyor olması da pilotların uçağı kontrollü bir şekilde okyanusa indirmiş olabileceğini düşündürüyor. Uçuş izleme verilerinden elde edilebilen bilgilere göre, uçağın son irtifası 75 feet ve 01:45 civarında motorların tamamen durduğu görünüyor.
LiveATC.com tarafından kaydedilen seslere göre, pilotlar görevli hava trafik kontrol kulesine “Rhoades 810, bir motor kaybettik. 220 istikametindeyiz” şeklinde bilgi verdiğini gösteriyor. Birkaç dakika sonra pilot, “Bir numaralı motoru kaybettik, doğruca havaalanına geliyoruz, itfaiyeye ihtiyacımız olacak. Diğer motoru kaybetme ihtimalimiz de var: Pek iyi görünmüyor. Sahil güvenliğe de haber vermek isteyebilirsiniz.” şeklinde bilgi veriyor.
Pilotun verdiği bu bilgilerin ardından, uçağa, doğrudan havaalanına uçuş izni ve iniş önceliği verildi. Kısa bir süre sonra kontrolörün başka bir uçağa “Suya düşmüş gibi görünüyorlar” dediği duyuluyor.
Nasıl Bir Uçak?
Ch-aviation.com’dan alınan verilere göre, uçak 45.98 yaşında. 1 Ocak 1975’te Pacific Western Airlines tarafından sipariş edilen uçak, ilk uçuşunu 23 Temmuz’da yaptı. 10 Ekim’de Pacific Western’e teslim edildi. Başlangıçta C-GDPW olarak tescil edilen uçak, Mart 1999’a kadar çeşitli Kanadalı havayollarının filolarında görev yaptı.
1 Nisan 1999’da, 9M-PML tescili ile Raya Airways’e geçen ve Transmile boyaması ile uçuşlar yapan uçak, Haziran 2014’te Rhoades Aviation’a teslim edildi. 23 Temmuz’da N810TA tescilini aldı. Uçak, 30 Haziran 2021 itibariyle 63.804 iniş kalkış (Flight cycle) ve 69.926 uçuş saatine (Flight hour) sahip.
Gelişmeler oldukça bu yazıyı güncelleyeceğiz…