Boeing 777X’in Gövdesi Ne Kadar Uzatıldı?

ABD’li imalatçı Boeing, 777-8 yolcu uçağının gövdesini, uçağın kargo varyantı tasarımına uyacak şekilde 1,1 metre uzatan değişiklikleri açıkladı. Yapılan yeni düzenlemeler, geliştirilmekte olan geniş gövdeli uçağın spesifikasyon verilerine yansıtıldı.

Uzatılmış tasarım rakamlarına göre, daha önce 69,8 m olarak belirtilen gövde uzunluğu, şu anda 70,9 m’ye ulaşmış durumda. Bu uzama, iki sınıflı bir konfigürasyonda 11 yolcunun daha uçağa alınabilmesine izin vererek, toplam koltuk sayısını 384’ten 395’e çıkaracak.

Ocak 2022’de, 777-8’in kargo versiyonu ilk olarak kamuoyuna duyuruldu. Uçağın kargo varyantının gövde uzunluğu, yolcu versiyonuna göre daha uzundu. Boeing’in planlama belgelerine göre, 777-8F’nin geçici maksimum kalkış ağırlığı 365.141 kg olarak belirlenmişti. Ancak ABD’li imalatçı, gövdesi uzatılan yolcu varyantı için karşılaştırılabilir verileri henüz açıklamadı.

Boeing, 777-8’e müşteri bulmakta zorlanıyor!

GE Aerospace tarafından üretilen, dünyanın en büyük yolcu uçağı motoru olan GE9X motorlarından güç alacak yenilenmiş 777-8 yolcu uçağı, geniş gövde pazarında, henüz istediği popülerlik seviyesine ulaşamadı.

Cirium verilerine göre, şu ana kadar tamamı Etihad Havayolları tarafından verilen yalnızca sekiz adet kesin sipariş almış durumda. Dubai merkezli Emirates ise 11 adet uçak siparişi vermek için çalışmalarını sürdürüyor.

2014’te 150 adet 777X siparişi açıklayan Emirates, bu uçaklarının 35 adedinin  777-8 ve 115’inin 777-9 olacağını duyurmuştu. Boeing, Emirates’in 115 adet 777X için kesin taahhüdünü kabul etmiş olsa da varyantlara göre dağılımı henüz açıklamadı. Boeing’in mevcut aylık sipariş ve teslimat kayıtlarına göre, 777-8 için 43 adet brüt sipariş görünüyor.

Boeing’in 30 Haziran 2023 tarihli sipariş verilerine göre 777X ailesi uçakları için şu ana kadar toplam 318 kesin sipariş alındı.

777X ailesinin daha büyük üyesi olan 777-9, iki sınıflı bir konfigürasyonda 426 yolcu taşıyabiliyor. Uçağın menzili ise 13.500 km olarak belirlendi. 777-8’den neredeyse 20 ft daha uzun olan 777-9’un gövdesi 76,72 m uzunluğunda.

Boeing, kargo uçağı varyantını geliştirmeye odaklandığı için, 777X’in yolcu modeli için yol haritası belirsizliğini koruyor. Boeing’in 30 Haziran’a kadar olan dönemi kapsayan yakın tarihli mali raporu, 777-9’un 2025’te ilk teslimatını öngörüyor. Şirket ayrıca, Federal Havacılık İdaresi FAA’nin kontrolü altında sertifikasyon uçuş testlerini başlatmak için Tip Muayene Yetkisi (TIA) alma sürecinde.

Kargo uçağının ilk teslimatı 2027 olarak planlanırken, 777-8’in yolcu versiyonunun ne zaman piyasaya sürüleceği konusundaki takvim ise belirsizliğini koruyor.

adbanner