Boeing CEO’su David Calhoun, şirketin 2020 yılında, 12 milyar Dolar’lık rekor bir zarar ilan etmesine rağmen, ‘New Midsize Aircraft – Yeni Orta Boy Uçak’ anlamına gelen NMA veya bir başka deyişle Boeing 797 modelinin geliştirilmeye devam ettiğini açıkladı.
On yıllardır kısmen geliştirilmekte olan NMA projesindeki ilerleme, geçtiğimiz yılın başlarında COVID-19 krizi sırasında duraklatıldı. Bununla birlikte, şirketin CEO’su, yeni uçağın, mühendislik ve üretiminin yanı sıra, geleceğin uçak teknolojisine yatırım açısından “ilerleme” kaydettiğini söyledi. Calhoun, şirketin “gerçekten farklılaştırılmış bir ürün sunmayı” hedeflediğini belirtti.
Analistler, Boeing’in uçağı 12 ay içinde kamuoyuna ilk kez resmi olarak açıklayacağını ve uçağın 2026 yılına kadar hizmete girebileceğini öne sürüyor. Ancak Calhoun, uçağın en son uçak teknolojileriyle güncel kalmasını sağlamak için geliştirmenin önümüzdeki birkaç yıla yayılabileceğini ima etti.
NMA’nın şu anda, 270 koltuk kapasitesine ve 11 saate kadar uzatılmış bir menzile sahip, orta ölçekli bir çift koridorlu uçak olması bekleniyor. Uçak, tek koridorlu 737 ile geniş gövdeli uzun menzilli 787 Dreamliner arasına oturacak. Ayrıca, geliştirilecek uçağın, Airbus A321neoXLR ile de doğrudan rekabet edeceği sanılıyor.
İlgili Haber | Airbus ve Boeing Uçakları Nasıl Adlandırılıyor? A3XX – 7X7
Dreamliner’a benzer şekilde, 797 de kompozit malzemelerden üretilecek. Ancak tamamen yeni motorlara sahip olacak ve orta mesafeli güzergahlardaki pazarı hedefliyor olması nedeniyle daha hafif olacak.
Geçen yılın sonlarında Calhoun, Boeing’in, bir sonraki uçak modeli için, tasarımı destekleyecek bazı inanılmaz temel teknolojilere sahip olduğunu ve bu yılın sonuna doğru pazarda yapacakları yoklamalar ile bunların değerlendirileceğini açıklamıştı.
797 ile ilgili bu gelişmenin paylaşılması, ABD’li imalatçının, 2020’de 12 milyar ABD Doları zarar ettiğini ve 777’nin en yeni versiyonu 777X programının üç yıl daha ertelendiğini resmi olarak açıklanmasının üzerine yapıldı. Analistler, Boeing ile Airbus arasındaki rekabetin, ABD’li imalatçıyı kendi yeni uçak ve teknolojilerinin geliştirilmesinde ilerlemeye zorladığını öne sürüyor. Zira Boeing’in, Airbus A321XLR ile doğrudan rekabet halinde olan bir uçağı şu an için yok.
İlgili Haber | Boeing ve Airbus Uçak Fiyatlarını Düşürür mü?
Boeing’in sabıkalı 737 MAX modelinin en büyük versiyonu olan MAX 10, 6.100 kilometreye kadar menzili ile 230 yolcuyu ağırlayabilecek. Ancak A321XLR, 9.000 kilometreye kadar menzilde 240 yolcu kapasitesine sahip olduğu için rekabeti bir adım daha ileri taşıyor.
Boeing’in bir sonraki en büyük uçağı olan 787 Dreamliner ise 381 – 400 yolcu kapasiteli. Ancak daha büyük ve daha uzun menzilli olan bu uçak, çok daha ağır ve bu nedenle oldukça pahalı.