Boeing’in Kokpit Kapılarıyla İlgili Büyük İhmali

Boeing 737 MAX-9 uçaklarındaki kokpit kapısı, ani basınç kaybı durumlarında otomatik olarak açılacak şekilde tasarlandı. Ancak ABD’li imalatçı, pilotlara yönelik eğitim dokümanlarında bu özellikten bahsetmedi.

Boeing 737MAX-9’un kokpit kapısı, ani bir basınç kaybı durumunda otomatik olarak açılacak şekilde tasarlandı. 5 Ocak’ta Alaska Havayolları’nın AS1282 sefer sayılı Portland-Ontario uçuşu sırasında, acil çıkış kapılarından birinin, 16.000 ft irtifada patlamasının ardından, oluşan ani basınç kaybı nedeniyle, kokpit kapısı da olması gerektiği gibi açıldı ve ön bölgedeki tuvalet kapısına çarptı.

ABD Ulusal Ulaşım Emniyeti Kurulu (NTSB) tarafından düzenlenen basın toplantısında müfettişler, Boeing’in bu özelliği MAX-9’a yerleştirdiğini; ancak bu bilginin uçağın kılavuzunda belirtilmemesi nedeniyle, pilotlara aktarılamadığını doğruladı.

NTSB Başkanı Jennifer Homendy durumu şöyle açıkladı: “Kokpit kapısı, ani basınç kaybı sırasında açılacak şekilde tasarlandı, ancak uçuş mürettebatından hiç kimse bunu bilmiyordu… kendilerine bilgi verilmedi.”

Homendy: “Boeing, kılavuzda bazı değişiklikler yapacak ve bunun daha sonra kabin görevlileri ile kokpitteki mürettebat için prosedürlere ve bilgilere dönüştürüleceğini umuyoruz.” şeklinde temennilerini de paylaştı.

Ekim 2018’de Endonezya’da ve Mart 2019’da Etiyopya’da yaşanan ve 346 kişinin yaşamına mal olan 737 MAX-8 kazalarına sebep olan MCAS sistemi ile ilgili pek çok detayın da pilot eğitim dokümanlarında yer almadığı ortaya çıkmıştı…

AIRBUS KOKPİT KAPILARINDA DA BU ÖZELLİK VAR

Kulağa şaşırtıcı gelse de, Boeing’in en büyük rakibi olan Avrupalı uçak üreticisi Airbus tarafından üretilen uçaklar da dahil olmak üzere, birçok uçak tipinde, kokpit kapıları, ani basınç kaybı durumunda otomatik olarak kilidi açılacak şekilde tasarlanıyor.

Bazı modellerde kokpit kapısı, kabinde ani bir basınç kaybı meydana gelmesi durumunda, kokpitten dışarıya kabin içine doğru açılacak şekilde tasarlandı. Ancak, dekompresyonun kokpitte gerçekleşmesi durumunda, kapının kokpitin içine doğru açılmasını sağlayacak bir acil durum kaçış paneli de tasarlanıyor.

Bazı uçaklarda ise ani dekompresyon durumunda, kokpit kapısının açıldığı senaryoda, bu kapıyı ‘yakalayan’ özel kancalar bulunuyor. Bu tasarım özelliği, basıncın uçağın tamamında eşit kalmasını sağlamayı amaçlıyor.

İlgili İçerik | NTSB’nin düzenlediği basın toplantısında, AS1282 sefer sayılı uçuşta, acil çıkış kapısının patlamasının ardından neler yaşandığı şu şekilde özetlendi

adbanner