Concorde’dan Sonra Hizmete Giren En Hızlı Sivil Uçak: Bombardier Global 8000 

On yılı aşkın süren geliştirme ve test sürecinin ardından, Bombardier Global 8000’in ilk sahibi uçağını teslim aldı. Bu teslimatla birlikte Global 8000, Concorde’dan bu yana hizmete giren en hızlı sivil uçak olarak resmen operasyonlara başlamış oldu.

8 Aralık 2025 tarihinde Kanadalı girişimci ve uzun yıllardır Bombardier müşterisi olan Patrick Dovigi, Ontario eyaletinin Mississauga kentinde bulunan Uçak Montaj Merkezi’nde düzenlenen özel bir törenle yeni özel jetini teslim aldı.

Mach 0.95 azami hıza ulaşabilen Bombardier Global 8000, bu performansıyla Mach 0.935 maksimum hıza sahip Gulfstream G700 ve Cessna Citation X+ modellerini geride bırakarak, operasyonel durumdaki en hızlı iş jeti unvanını elde etti.

Daha da önemlisi Global 8000, 2003 yılında emekliye ayrılan ve Mach 2.04 hız yapabilen Concorde’dan bu yana, askeri olmayan uçaklar arasında en yüksek hıza ulaşabilen sivil uçak oldu.

Bombardier Başkanı ve CEO’su Éric Martel, Global 8000’in hizmete girişine ilişkin yaptığı açıklamada şu ifadeleri kullandı:

“Global 8000’in hizmete girişinin, Bombardier’de görev yapan 18.000 çalışanımız için ne ifade ettiğini gurur ve heyecan kelimeleri bile tam olarak anlatmaya yetmez. Global 8000’deki her yenilik ve her detay, ekiplerimizin özverili çalışmasının, yaratıcılığının ve adanmışlığının bir yansımasıdır. Bu devrim niteliğindeki uçak; yenilikçi tasarımı, imza niteliğindeki pürüzsüz uçuşu, eşsiz performansı ve müşterilerimize verilen sözün yerine getirilmesiyle iş havacılığı dünyasını yeniden tanımlıyor.”

Global 8000, Kasım 2025’te Transport Canada’dan Tip Sertifikasını aldı. Uçağın ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA) ve Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) sertifikasyon süreçleri ise halen devam ediyor.

Bombardier Mühendislik ve Ürün Geliştirmeden Sorumlu Kıdemli Başkan Yardımcısı Stephen McCullough ise süreci şu sözlerle değerlendirdi:

“Bu, Bombardier, tedarikçilerimiz ve her gün bu projeye tavizsiz bir yaklaşımla emek veren binlerce profesyonel için gerçekten tarihi bir an. Ekiplerimizin kararlılığı ve bağlılığı, Bombardier olarak yaptığımız her şeyin temelini oluşturuyor: mümkün olanın sınırlarını zorlamak.”

Bombardier Global 8000’e güç veren GE Aerospace Passport motorunun yeni bir versiyonu, Ağustos 2025’te FAA ve Transport Canada tarafından sertifikalandırıldı.

Uçağın ilk seri üretim örneği ise Mayıs 2025’te ilk uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi. Daha önce, 2023 yılında Global 8000’in uçuş test aracı (FTV), testler sırasında ses duvarını aşan ilk iş jeti olmuştu. Uçak, ilk kez 2022 yılında Cenevre’de düzenlenen EBACE fuarında kamuoyuna tanıtılmıştı.

İlk Global 8000’e ne olacak?

8 Aralık 2025 tarihinde özel jet operatörü Chartright Air Group, ilk Bombardier Global 8000’in operasyonel sorumluluğunu üstleneceğini duyurdu.

Bu teslimatla birlikte Chartright, Bombardier’nin en yeni amiral gemisi iş jetini filosuna katan dünyadaki ilk operatör oldu.

Chartright Operasyon Direktörü Ben Boehm, konuya ilişkin açıklamasında şunları söyledi:

“Bu sınıfının en iyisi uçağın, müşterimiz adına operasyonel yönetimini üstlenmek; hem operasyonel uzmanlığımızın derinliğini hem de Bombardier ile uzun yıllara dayanan güçlü iş birliğimizi yansıtıyor. Kanada’da Global 7500’ü ilk tanıtan operatör olarak, bu mirası Global 8000 ile sürdürmekten gurur duyuyoruz. Bu kilometre taşı, Chartright ekibimiz için önemli bir başarı ve hem şirketimiz hem de Kanada havacılık endüstrisi adına çok özel bir an.”

adbanner