Boom Supersonic XB-1 Prototipi İlk Kez Uçtu

Boom Supersonic tarafından geliştirilen süpersonik uçak Overture’nin XB-1 isimli prototipi ilk test uçuşunu gerçekleştirdi. Bu gelişme, sesten hızlı seyahatlerin yeniden başlaması için, mütevazı ama önemli bir adım olarak yorumlanabilir. Boom Supersonic, sesten hızlı yolculuk konusunda devrim yapmayı amaçlıyor ve gelecekte Overture’dan daha büyük bir uçağın geliştirilmesi planlanıyor.

Boom Supersonic’in geliştirdiği XB-1, ilk test uçuşunu 22 Mart 2024’te gerçekleştirdi. XB-1, Concorde’den bu yana ilk sesten hızlı yolcu uçağı olması planlanan Overture’nin testlerinin gerçekleştirileceği bir prototip durumunda.

Boom Supersonic, N990XB tescilini taşıyan XB-1’in ilk uçuşunda “tüm test hedeflerine” ulaştığını duyurdu. İlk test uçuşunda XB-1, 7.120 feet (2.2 km) irtifaya çıktı ve 238 knot (440 km/saat) azami hızda uçtu.

Bu hız, ses hızı olan Mach 1’den çok uzakta. XB-1’in ilk uçuşu, Kaliforniya’daki Mojave Hava ve Uzay Limanı’nda, gerçekleştirildi. Geçmişte, X-1’in ses bariyerini aştığı, X-15’in irtifa ve hız rekorları için test uçuşları yaptığı ve SR-71 Blackbird’ün testleri de aynı hava sahasında gerçekleştirilmişti.

XB-1, ilk uçuşunda Test Pilotu Bill “Doc” Shoemaker tarafından uçurulurken, diğer Test Pilotu Tristan “Geppetto” Brandenburg, ilk uçuşu havada izleyen T-38 eskort uçağını uçurdu. Eski bir ABD Donanma pilotu olan Shoemaker, bu tarihi başarıyı şu sözlerle özetledi:

“XB-1 ekibindeki herkesin bu başarı nedeniyle inanılmaz derecede gurur duyması gerekiyor. Bu yolculuğu, pek çok kendini adamış ve yetenekli profesyonelle paylaşmak bir ayrıcalıktı. Bu dönüm noktasına ulaşırken edindiğimiz deneyim, Boom’un süpersonik seyahati yeniden canlandırması sürecinde çok değerli olacak.”

Boom CEO’su Blake Scholl ise ilk test uçuşu sonrası şunları söyledi:

“Bugün XB-1, Bell X-1’in 1947’de ses duvarını ilk kez aştığı hava sahasında ilk kez gökyüzü ile buluştu. 2014’te Boom’u kurduğumdan beri bu uçuşu sabırsızlıkla bekliyordum. Bu, şimdiye kadarki en önemli dönüm noktasını temsil ediyor. İnsanlara süpersonik seyahatleri yeniden sunma yolunda kararlılıkla ilerliyoruz.”

Blake Scholl ayrıca “XB-1’i, öğrenmek, bilmediklerimizi keşfetmek, bir insan tarafından uçurulabilecek kadar güvenli sivil süpersonik bir uçak yapmanın gerçekte ne gerektirdiğini keşfetmek için yaptıklarını” söyledi. Scholl, Boom Supersonic şirketini, 1920’lerden bu yana süpersonik uçak üretmek için sıfırdan harekete geçen ilk yeni ABD’li uçak üreticisi olarak tanımladı. Aerodinamikten itki gücüne ve sistem entegrasyonuna kadar, süpersonik bir uçağın nasıl tasarlanacağı ve optimize edileceği konusunda teknik dersler öğrendiklerini aktardı.

XB-1’de Hangi Sistemler Test Edilecek?

Artırılmış gerçeklik görüş sistemi: Uçağın burnuna yerleştirilen iki kamera, dijital olarak güçlendirilmiş durum ve uçuş rotası göstergeleriyle, mükemmel pist görünürlüğü sağlayan yüksek çözünürlüklü pilot ekranını besliyor. Bu sistem, hareketli bir burun mekanizmasının ağırlığı ve karmaşıklığı olmadan, gelişmiş aerodinamik verimlilik sağlıyor.

Dijital olarak optimize edilmiş aerodinamik: Mühendisler, XB-1’in tasarımında, hesaplamalı akışkanlar dinamiği simülasyonlarını kullandı. Sonuç, kalkış ve iniş sırasında güvenli ve istikrarlı performansı, süpersonik hızlarda verimlilikle birleştiren optimize edilmiş bir tasarım ortaya çıkarmak oldu.

Karbon fiber kompozitler: XB-1’in neredeyse tamamen karbon fiber kompozit malzemelerden yapılmış olması, güçlü ve hafif bir yapıda, gelişmiş bir aerodinamik tasarım ortaya çıkarılmasına olanak tanıyor.

Süpersonik alıklar: XB-1’in motoru, yavaş süpersonik havayı ses altı hızlara çekerek kinetik enerjiyi verimli bir şekilde basınç enerjisine dönüştürüyor. Geleneksel jet motorlarının, XB-1’e kalkıştan süpersonik uçuşa kadar güç sağlamasına olanak tanıyor.

XB-1 üzerinden test edilen bir diğer konu ise emniyet kültürünün oluşturulması oldu. CEO Scholl, içine bir insanı sığdırabilecek kadar güvenli bir uçak yapmayı hedefliyor. Testler insansız bir uçakla da yapılabilirdi. Ama Scholl: “daha en temelde bir emniyet kültürü oluşturmak istedik. Ayrıca bir uçak programının nasıl yürütüleceğini de öğrenmek istedik.” şeklinde bu durumu özetliyor. Scholl, Boom Supersonic’in sorunların açıkça tartışıldığı ve çözüldüğü bir organizasyon olmasını istiyor. Her iş günü, herhangi bir emniyet veya kalite endişesi olup olmadığının kontrol edilmesiyle başlıyor.

CEO Scholl, Boeing’in emniyet kültürüyle ilgili yaşadığı sorunlardan ders aldıkları görüşünde. Dünya standartlarında bir emniyet kültürüne nasıl sahip olunabileceği; ama her şeye rağmen o kültürün de nasıl kırılabileceğini paylaştı. Scholl’a göre, bozulan emniyet kültürünün “yeniden inşa edilmesi gerçekten zor.”

“On yıllar ölçeğinde düşünüyorsanız, 100 yıl sonra burada olmak istiyorsanız, biz de tam olarak bunu hedefliyoruz; o zaman doğru adımlar atmanız gerek. Hedeflerin birbiriyle çelişmemesi ve hepsinin uyumlu olması gerekiyor.”

XB-1’in Ötesindeki Nihai Hedefler

Boom Supersonic’in Overture isimli uçağı geliştirip uçurmanın ötesinde başka hedefleri de var. Overture için halihazırda American Airlines, United ve diğer şirketlerden 130 kesin ve ön sipariş olmasına rağmen, Overture Two için şimdiden planlar yapılıyor.

Boom Supersonic, bundan sonra daha büyük bir Overture geliştirmek istiyor. Buna gerekçe olarak Blake Scholl şunları söylüyor: “Mesafelerin de ötesinde kişisel insani bağlantılar çok önemli. Bunlardan çok daha fazlasını mümkün kılmak için, bugün sahip olduğumuzdan daha hızlı, daha uygun fiyatlı, daha rahat ve daha sürdürülebilir uçabilmek mümkün. Böylece, sadece süpersonik hava yolu seyahatlerini geri getirmek için değil, aynı zamanda onu her zamankinden daha güçlü bir şekilde geri getirmek ve sonuçta onu ana ulaşım aracı haline getirmek için, onlarca yıllık bir yolculuğa çıkıyoruz. Uzun mesafeli tüm yolculuklar için bu çok cesur bir davranış.”

Boom Supersonic, sesten hızlı uçuşları geliştirmek için ABD Hava Kuvvetleri ile ortaklık kurdu. Böylece diplomatik bağlantılar ve özel kuvvetlerin yaşayabileceği küresel kargaşaların riskinin azaltılması hedefleniyor. Boom Supersonic şu anda, herhangi bir Boom ürününün, silah platformu haline getirilmesi ile ilgilenmiyor.

adbanner