Demiryolu Köprüsünün Çökmesi 737 MAX Üretimini Nasıl Etkiledi?

ABD’li imalatçı Boeing, bir demiryolu köprüsünün çökmesinin ardından, Seattle’deki üretim tesislerine, 737 MAX ve P-8 Poseidon uçaklarının gövdesini ulaştıramıyor. Boeing, üretime devam edebilmek için bir çözüm arıyor.

Uçakların gövdeleri Spirit AeroSystems tarafından üretildikten sonra, Wichita, Kansas ve Renton tesislerine  demiryolu ile taşınıyor. Ancak, 24 Haziran 2023’te asfalt taşıyan bir trenin, Yellowstone Nehri’ne düştüğü olay sırasında, nehrin üzerindeki önemli bir demiryolu köprüsü de çöktü.

Görsel: REUTERS/Eric Johnson

The Air Current’ın haberine göre Boeing, kanat, yatay ve dikey stabilizatör gibi parçalar içermeyen, boyasız ve tamamlanmamış 737 gövdelerini, artık kaza mahallinin yakınına gönderdiği kamyonlar ile aldırıyor. Ağır vasıtalar (HGV) Yellowstone Nehri’ni geçtikten sonra, gövdeler başka bir trene aktarılıyor ve son montaj hattına naklediliyor.

Boeing şu anda 737 MAX ve 737 NextGeneration ailesinin askeri bir türevi olan P-8 Poseidon’u üretiyor.

ABD federal ve eyalet hükümet kurumundan çeşitli yetkililerden oluşan bir ekip, normalde aylar sürebilecek olan demiryolu köprüsünün onarımının haftalar içinde tamamlanacağını açıkladı.

Yaşanan kazanın, 737 MAX’ın üretim hızını nasıl etkileyeceği veya etkileyip etkilemeyeceği henüz belli değil.

737 MAX Uçaklarının Bitmeyen Üretim Sorunları

Boeing 737 MAX, Amerikalı imalatçının tarihindeki en ilginç uçak olarak kayıtlara geçti. Piyasaya çıktıktan kısa süre sonra, şirket tarihinin en çok satan modeli olarak, olağanüstü başarıya imza atan 737 MAX, ardından 5 ay içinde yaşadığı iki kaza ile 346 kişiye mezar oldu ve yaklaşık 20 ay boyunca tüm dünyada uçuşlardan men edildi. Bu kadar uzun süre gökyüzünde olması yasaklanan ilk uçak olarak da kayıtlara geçti.

Uçakların gökyüzüne dönmesi kararının ardından pek çok farklı krizle boğuşmaya devam eden Boeing, sadece 2023 yılı içinde bile 737 MAX’ın teslimat programını etkileyen birkaç üretim sorunuyla uğraşmak zorunda kaldı.

Mart ayında açıklanan bir rapor, üretimi tamamlanan ancak sahiplerine henüz teslim edilmemiş (NTU) uçakların, başka bir havayoluna teslim edilmek üzere yeniden yapılandırılma çalışmaları sırasında, uçakta olası yazılım sorunları ortaya çıktı.

Boeing’in, sahipleri değiştirilen teslim edilmemiş uçaklarla ilgili olarak, 737 MAX ve 787 Dreamliner uçaklarındaki  yazılım sorunlarını gidermek için uzun süre uğraştığı ve teslimatları ertelemek zorunda kaldığı biliniyor.

Nisan 2023’te, şirketten yapılan bir açıklamaya göre, bir çalışanın, gövdeleri Spirit AeroSystems tarafından üretilen bazı 737 uçaklarının arka gövde bölümündeki iki bağlantı parçasında, standart dışı bir üretim yapıldığını fark etmesi üzerine teslimatlar yine duraklatıldı.

Aynı ay içinde Boeing CEO’su David Calhoun, tespit edilen sorunun, uçağın üretim sayıları için planlanan artışı etkilememesine rağmen; yaşanan teslimat gecikmeleri nedeniyle, bazı müşterilerinin yaz aylarındaki koltuk planlamalarını 9000 civarında aşağı çekmek zorunda kalacaklarını duyurdu.

Haziran 2023’teki Bernstein Stratejik Kararlar Konferansı sırasında Calhoun, yaşanan üretim sorununun “muhtemelen kendilerine yılda 25 uçağa mal olacağını” açıkladı. Calhoun, bu yılın ortası için öngörülen üretim artışının gerçekleşeceğini belirtti.

Boeing, 737 MAX uçaklarının teslimatına Mayıs 2023’te yeniden başladı. Spirit AeroSystems ise tespit edilen üretim sorununun 2023’te kendisilerine en az 31 milyon Dolar’a mal olacağını tahmin ediyor.

adbanner