Ülkeler bazında dünyanın en büyük futbol organizasyonu FIFA Dünya Kupası, 14 Haziran’da ev sahibi Rusya ile Suudi Arabistan arasında oynanan maçla başladı. Heyecan 15 Temmuzda oynanacak final maçına kadar sürecek. Organizasyon coşkusunu, yalnızca futbol tutkunları yaşamıyor. Dünya Kupası’nın havacılık tutkunları için de ayrı bir önemi var.
Bazı takımlar Rusya’ya sıradan tarifeli uçuşla geldi. Bazıları ise çok özel ve konforlu uçaklarla yapılan charter seferlerle. Turnuvaya yepyeni bir Boeing 787-9 ile gelen ülke de oldu; 33 yaşındaki bir Boeing 737-300 ile gelen de.
Futbolcular Rusya’ya ulaşmak için toplam 77630 km uçtu. Bu da ülke başına ortalama 2504 km uçuş anlamına geliyor. Boeing’i, Dünya Kupası’nın resmi uçak imalatçısı ilan edebiliriz. Zira Rusya’ya gelen 31 ülkenin 20’si Boeing uçaklarını tercih etti. Airbus uçaklarını 10 ülke tercih ederken; sadece 1 ülke Fokker ile geldi.
KİM NEYLE GELDİ?
Fransa, Meksika ve Peru, Rusya’ya Sheremetyevo Havaalanı’ndan ayak bastı. Fransızlar, GainJet’e ait eski ama şık SX-ATF tescilli Boeing 737-400 ile Lyon’dan Moskova’ya geldi. Meksikalılar, TUI Havayolları filosundaki OO-JLO tescilli 737-800 uçağıyla Kopenhag’dan Moskova’ya ulaştı. Perulu futbolcularsa Maleth Aero filosunda bulunan 9H-MAC tescilli Boeing 737-500 ile İsveç’in Göteburg şehrinden Moskova’ya geldi. Kasım 1990’da fabrikadan çıkan 28 yaşındaki uçak, Dünya Kupası’na takımları getiren uçaklar arasında en eski ikincisiydi.
Almanya, Tunus ve İran, Vnukovo Havalimanı’ndan Rusya’ya merhaba dedi. Almanlar özel bir boyamaya sahip olan D-AISQ tescilli Fanhansa logolu Airbus A321’le Frankfurt’tan Moskova’ya geldi. Tunuslularsa Moskova’ya gelmek için charter iç hat uçuşu yaptı. Krasnodar şehrinde kamp yapan takımı Moskova’ya Rossiya Havayolları filosunda uçan Vp-BOB tescilli Boeing 737-800 getirdi. Tahmin edileceği üzere İran takımını Rusya’ya getiren uçak, podyuma çıkan en eski uçaklar listesinde. Yaklaşık 25 yaşındaki ATA Havayolları filosunda uçan EP-TAC tescilli Airbus A320, İranlı futbolcuları İstanbul üzerinden Moskova’ya ulaştırdı.
Ülkeleri Dünya Kupası’na taşıyan en büyük ve en küçük uçaklar St.Petersburg şehrindeki Pulkovo Havalimanı’na indi. Güney Koreliler, Dünya Kupası’na sıradan bir tarifeli uçuşla katılan tek ekip oldu. Güney Koreli futbolcular, Lufthansa’nın LH2654 sefer sayılı Münih-St.Petersburg seferi ile Rusya’ya geldi. Hırvat takımı, D-AOLG tescilli Avanti Air’e ait mütevazı bir Fokker 100’le Zagrep’ten geldi. Suudi Arabistan takımının yolculuğu Saudia Havayolları filosundaki HZ-AK43 tescilli Boeing 777-300ER ile Köln’den başladı. Kosta Rikalılar ise Brüksel Havayolları’nın OO-SSH tescilli Airbus A319 uçağıyla Brüksel’den St.Petersburg’a geldi.
GainJet tarafından uçurulan SX-RFA tescilli Boeing 757-200, 3 ayrı takımı Rusya’ya getirerek Dünya Kupası’nın en çok kullanılan uçağı oldu. Uçak İngilizleri Birmingham’dan getirdi. Japonları Innsbruck’tan Kazan’a uçurdu. Kupanın favorilerinden Brezilya’yı da Viyana’dan Soçi şehrine ulaştırdı.
Avustralya ve Kolombiya da Rusya’ya Kazan şehrinden giriş yaptı. Avustralyalılar Air Bükreş filosundaki YR-TIB tescilli Boeing 737-300 ile Budapeşte’den Kazan’a geldi. Kolombiya milli takımı ise Air X Charter şirketine ait 9H-BIG tescilli Airbus A340-300 ile Milano’dan Kazan’a geldi.
Danimarka ve İsveç, İskandinav Havayolları ile Kopenhag ve Stockholm’den düzenlenen charter uçuşlarla Rusya’ya geldi. Danimarkalılar OY-KAP tescilli Airbus A320; İsveçliler ise LN-TGB tescilli Boeing 737-800 uçağını tercih etti.
İzlanda’nın milli havayolu Icelandair, milli takım için uçaklarından birine özel bir boyama yaptı. Ancak seyahat günü geldiğinde uçak henüz hazır olmadığı için futbolcular Rusya’ya sıradan bir TF-FIA tescilli Boeing 757-200 ile geldi.
Polonya takımı ise Varşova’dan Soçi’ye LOT Havayolları filosundaki SP-LLE tescilli eski bir Boeing 737-400 ile uçtu. Uçağın fabrikadan çıkış tarihi 1995’di.
Sırp takımı en antika uçakla Rusya’ya gelen takım ünvanını kazandı. Sırplar, Aviolet tarafından uçurulan YU-AND tescilli Boeing 737-300 ile Belgrad’dan Kaliningrad’a geldi. Temmuz 1985’te fabrika çıkışlı uçak 33 yıldır gökyüzünde.
Senegal, KlasJet’ten kiraladığı LY-KLJ tescilli Boeing 737-500 ile kupaya geldi. Uçak, Rusya semaları için tanıdıktı. Çünkü daha önce Transaero filosunda uçuyordu.
Nijerya da Viyana’dan Mineralnye Vody Havalimanı’na Air X Charter şirketinden kiralanan 9H-YES tescilli Boeing 737-500 ile uçtu. Kasım 1991’de İsveçli havayolu Linjeflyg’e teslim edilen uçak dünya kupasına ülkeleri taşıyan en eski uçaklar arasında yerini aldı.
Portekiz de Air X Charter’dan kiralanan 9H-YES tescilli Airbus A340-300 ile Lizbon’dan Moskova Zjukovskij Havalimanı’na uçtu. İsviçreliler HB-IOO tescilli bir Airbus 321 ile Zürih’ten Kurumotsj Havalimanı’na uçtu. Fas milli takımı, milli havayolu Royal Air Maroc filosundaki VP-BOB tescilli Boeing 737-800 ile Cenevre’den yolculuğa başladı. Estonya’da bir hazırlık maçı molası verip aynı uçakla Rusya’ya devam etti.
Panama turnuva başlamadan bir süre önce Rusya’ya geldi. Ancak Dünya Kupası’nın açılışı için yaptığı uçuşu Aeroflot filosundaki VQ-BIW tescilli Airbus A320 ile Sheremetyevo’dan Saransk Havalimanı’na yaptı.
Arjantin, Aeronexus şirketinden, daha önce Guns ‘n Roses ve Rolling Stones gibi efsanelerin dünya turnesi için kullandığı ZS-NEX tescilli Boeing 767-300ER uçağını kiraladı. Futbolcular Barcelona’dan Moskova Domodedovo Havalimanı’na bu uçakla geldi.
Uruguay Rusya’ya gelirken 13643 km ile en uzun uçuşu yapan ülke oldu. Futbolcuları başkent Montevideo’dan Strigino Havaalanı’na Crystal Luxury Air’den kiralanan P4-XTL tescilli Boeing 777-200LR uçağı getirdi.
İspanyollar 2018’in Mart ayında Air Europe filosuna katılan EC-MTI tescilli yepyeni bir Boeing 787-9 ile Madrid’den Krasnodar’a uçtu. Muhammed Salah ve arkadaşlarını ise Kahire’den Grozni’ye futbolcuların resimleriyle süslenmiş SU-GEN tescilli şık bir Boeing 737-800 getirdi.