Dünyanın En Büyük Sıfır Emisyonlu Uçağı

ABD’li Alaska Havayolları, hidrojen-elektrik tahrik sistemi ile güçlendirilmesi için, De Havilland Canada Dash 8-400 tipi turboprop uçaklarından birini, güç aktarma organı geliştiricisi olan ZeroAvia’ya devretti.

1 Mayıs’ta Everett – Paine Field’daki resmi devir teslimin ardından, 76 koltuklu Dash 8-400 uçağının, “dünyanın en büyük sıfır emisyonlu uçağı” olmasının önü açıldı.

ZeroAvia’nın aktarma organı teknolojisinin, Dash 8-400 uçağına entegrasyonu ile mevcut herhangi bir sistemden beş kat daha güçlü yakıt hücreli motora sahip, ticari açıdan uygun, sıfır emisyonlu bir uçak ortaya çıkarılacak. ZeroAvia, HyperCore elektrik motoru sistemini, ağır bir yer tabanlı test teçhizatına monte edilmiş, 1,8 MW’lık bir prototip konfigürasyonunda sergiledi.

Alaska’nın bölgesel yan kuruluşu Horizon Air, kısa süre önce Dash 8-400 filosunu emekliye ayırdı. Ancak havacılık endüstrisinde sıfır emisyon teknolojisinin daha da ilerleyebilmesi için araştırma ve geliştirme çalışmalarında kullanılmak üzere bir uçak ayrıldı. Alaska Havayolları CEO’su Ben Minicucci, net sıfır karbon emisyonu elde etmek için, yeni teknolojilerin gerekli olduğunu vurguladı. Sıfır emisyon seçeneklerini gerçeğe dönüştürmek için, endüstri lideri ZeroAvia ile ortaklık yapmaktan duyduğu heyecanı dile getirdi.

Birleşik Krallık ve ABD’de faaliyet gösteren ZeroAvia, havacılık endüstrisini karbonsuzlaştırma aracı olarak Hidrojen yakıtına odaklanan az sayıdaki şirketten biri durumunda. Hidrojen yakıtı yandığında veya elektrik üretmek için kullanıldığında, yalnızca su ortaya çıkıyor.

Hidrojen-elektrik tahrik teknolojileri üzerinde çalışan bir diğer önemli şirket, kısmen hidrojen yakıt hücresi ile çalışan Dash 8-300’ün ilk uçuşunu Mart ayı başlarında başarıyla gerçekleştiren California merkezli Universal Hydrogen olmuştu. Şirket, havacılık endüstrisinin 2050’ye kadar sıfır karbon emisyonuna ulaşması için, tek uygun yol olabileceğine inandığı için, hidrojen tahrik teknolojisini, dar gövdeli Airbus ve Boeing jetlerinin yeni nesil tasarımlarına dahil etmeyi hedefliyor.

Airbus, son yıllarda birkaç hidrojen bazlı uçak konseptini desteklerken, Boeing, bu tür tahrik sistemleri konusunda daha az hevesli görünüyor. Bununla birlikte, Hidrojen’in ticari uçaklar için uygun bir yakıt haline gelmesinden önce, bazı önemli teknik sorunların çözülmesi gerekiyor.

Kasım ayında NASA, yalnızca su ortaya çıkaran Hidrojen yakıt hücrelerinin, ağırlık, sıcaklık ve elektrik yükleriyle ilgili mühendislik zorlukları nedeniyle, henüz büyük uçaklara güç sağlamak için kullanılmadığını vurguladı. Ancak yeni araştırmalar, bu konuda ileriye dönük bir ışık bulunabileceğini gösteriyor.

ZeroAvia, Dornier 228’i Test Ediyor!

ZeroAvia, kısmen hidrojen gazı kullanarak elektrik üreten 600kW ZA600 hidrojen yakıt hücresi sistemiyle çalışan bir Dornier 228 uçağını test ediyor. Start-up, 20’den az koltuklu uçaklar için tasarlanan aktarma organlarını 2025’te hizmete sokmayı planlıyor. Ayrıca ZeroAvia, 40-80 koltuklu turboprop ve bölgesel uçaklara güç sağlamak için, sıvı hidrojen kullanan, daha güçlü, 2-5.4MW ZA2000 tahrik sistemini geliştiriyor. ZeroAvia’ya göre sistemin lansmanı 2027’de yapılabilir.

Şirketin son gelişmeleri, yalnızca Dash 8-400’ün potansiyel bir uçuşunun yolunu açmakla kalmıyor, aynı zamanda ZA2000 tahrik sisteminin sertifikasyonuna yönelik hızlı ilerlemeyi de gösteriyor.

adbanner