Dünyanın En Çok Dönüşüm Geçiren Havayolu

Gerçek bir iş planı olmayan küçük bir havayolu, ne kadar süre ayakta kalabilir? Yaklaşık beş yıldır adeta bu soruya yanıt arayan Air Belgium, kendisine yine yeni yatırımcılar arıyor.

Air Belgium, 2018’de kurulan bir havayolu şirketi. Havayolu, lansmanından bu yana geçen yaklaşık beş yıl içinde birkaç kez büyük dönüşüm geçirdi.

  • Airbus A340’larla operasyonlara başlayan havayolu, başlangıçta Brüksel yakınlarındaki Charleroi Havalimanı ile Hong Kong arasında uçtu. Şirketin uzun vadeli planı, uçuş ağına Charleroi’den Çin anakarası arasındaki farklı noktaları birbirine bağlayan yeni rotalar eklemekti.
  • Birkaç hafta içinde havayolu, bunun iyi bir iş modeli olmadığını fark ederek, bu planı askıya aldı. Air Belgium, Çin’e yolcu uçuşlarını durdurdu.
  • Bu noktada havayolu, ekstra kapasiteye ihtiyaç duyan diğer havayolları için uçuşlar gerçekleştiren bir wet lease (kiralama) operatörü olmaya odaklandı. O sırada motor sorunları nedeniyle birçok 787 yere indirildiği için bu planın zamanlaması oldukça iyiydi.
  • Ekim 2018’de havayolu tasfiyenin eşiğine geldi ve feshedilip edilmeyeceğine karar vermek için acil bir genel kurul düzenlendi. Şirkete destek kararı çıktı. Daha fazla fon aldı.
  • Temmuz 2019’da havayolu, düzenli tarifeli uçuşlarına devam edeceğini; ancak Çin yerine Karayipler’e uçacağını duyurdu.
  • Haziran 2020’de, Charleroi Havalimanı’ndan Brüksel Havalimanı’na geçileceği ve Afrika dahil olmak üzere yeni rotalara uçuşların başlayacağı duyuruldu.
  • Temmuz 2021’de, şirketin iki adet Airbus A330-900neo satın alacağı ve bunları Airbus A340’ların yerine yolcu uçuşları için kullanacağı açıklandı.
  • Aralık 2021’de havayolu, filosuna Boeing 747-8F’leri ekleyeceğini ve özel kargo operasyonlarını genişleteceğini duyurdu.
  • Kasım 2022’de havayolunun iflasın eşiğinde olduğu açıkladı. Ancak havayolu son dakikada biraz daha sermaye toplamayı başardı.
  • Mart 2023’te havayolu, kâr elde edemediği için Karayipler’e uçuşları kesti.

Air Belgium Şu Anda Ne Yapıyor?

Havayolu şu anda Hongyuan Group adına bazı kargo uçuşları gerçekleştiriyor ve bunun için filosunda iki adet Boeing 747-8F kargo uçağı bulunduruyor.

Şirketin filosundaki A330’lar, sınırlı frekanslarla Afrika’ya uçuyor. Ancak tarifeli yolcu seferleri oldukça tutarsız.

Air Belgium, şu anda British Airways’in Londra ve Chicago rotasında uçuş yapmak da dahil olmak üzere, diğer havayolları adına wet lease operasyonlarını da sürdürüyor.

2022, dünyadaki çoğu havayolu şirketi için iyi bir yıldı. Ama Air Belgium için aynı şeyi söylemek mümkün değil. Havayolu geçtiğimiz günlerde 2022 mali sonuçlarını açıkladı. Şirketin yıl boyunca elde ettiği geliri 228 milyon Euro, giderleri ise 302,8 milyon Euro olarak gerçekleşti. Yani Air Belgium’un 2022’de net zararı 44,6 milyon Euro oldu.

Air Belgium yönetimi bu olumsuz finansal tabloya gerekçe olarak, yüksek yakıt maliyetleri ile EUR ve USD arasındaki elverişsiz kur farkına be elbette Rusya*Ukrayna arasındaki  krizi gösteriyor.

Havayolu kurulduğundan bu yana 91,6 milyon Euro kaybetti. Ancak Air Belgium, pek net bir iş planı olmamasına rağmen, 2023’ün 3. Çeyreğinde, kârlılığa geri döneceğini garanti ediyor.

Yeni yatırımcı havayolunun yüzde 49 hissesini alabilir

Air Belgium elbette kendisine yeni yatırımcılar arıyor. Çinli bir şirketten, havayolunun %49 hissesi karşılığında 14,4 milyon Euro’luk nakit enjeksiyonu için resmi bir teklif alındı. Bu teklifin kabul edilmesi, havayoluna 30 milyon Euro’ya yakın bir değer katacak. Bu miktar, bir havayolu için çok az olsa da, diğer yatırımcıların sahip olduğu sermayeyi büyük ölçüde azaltacak.

Air Belgium’un şu an için harika bir geri dönüş planı yok. Şirket kurulduğu günden bu yana hemen hemen her şeyi denedi ve elde ettiği tek sonuç kayıplarını artırmak oldu. Yine de havayolu kısa süre sonra kar elde etmeye başlayacağını iddia edip, kendisine yeni yatırımcılar aramayı sürdürüyor.

adbanner