Dünyanın En İlginç Ticari Uçağı Rusya’dan Küba’ya Döndü

Küba’nın bayrak taşıyıcısı Cubana Havayolları, ülkeye karşı uygulanan yaptırımlar nedeniyle, geçmişten bu yana hep Rus yapımı uçaklarla operasyon yaptı. Airbus ve Boeing uçaklarının ABD’de üretilen parçaları nedeniyle, ülkeye girişi hep engellendi. Sonuç olarak havayolu, büyük oranda Antonov, Ilyushin ve Tupolev gibi Rus uçak üreticilerinden uçak satın alarak ayakta kaldı.

Ne yazık ki son birkaç yıldır Cubana’nın filosu neredeyse yok oldu. Rus yapımı tüm uçaklar uzun bir süre yerde kaldı. Buna Antonov An-158’ler, Ilyushin Il-96-300’ler ve Tupolev Tu-204-100’ler de dahildi.

Geçmişte Cubana, kendi ülkesi Küba’da kendi uçaklarının bakımını yapabiliyordu. Ancak son yıllarda bu da pek mümkün değil. Bunun neden böyle olduğu aslında tam olarak bilinmiyor. Çünkü Rusya ile Küba arasında parça nakliyesinde herhangi bir kısıtlama olmayacağı düşünülüyor. Bunun mali bir sorun olup olmadığı da belli değil. Neyse ki kısa süre önce iki ülke bakım konusunda anlaşmaya vardı ve Cubana’nın uçaklarının bakımları artık Rusya’da yapılıyor.

Cubana filosundaki uçaklardan en ilginç olanı Ilyushin Il-96-300. Bu dev uçağı, Küba’nın, A380’i olarak düşünmek mümkün. Uzun mesafeli uçuşlar gerçekleştirebilen bu uçak, Arjantin ve İspanya’ya uçuyordu. Havayolunun filosunun faaliyette olmaması nedeniyle Cubana, son zamanlarda kiralık uçaklarla seferlerini sürdürüyordu. Rusya ile yapılan anlaşma sonrası bu durum da değişmeye başlıyor.

CU-T1250 tescilli Ilyushin Il-96-300 uçağının, son 14 aydır Rusya’da bakım çalışmaları yapılıyordu. Bakımın navigasyon, emniyet sistemleri ve genel konfor iyileştirmelerine odaklandığı açıklanmıştı. Kabinde herhangi bir değişiklik yapılıp yapılmadığı ise büyük bir merak konusuydu.

Nihayet 14 aylık çalışma tamamlandı ve efsane uçak, Küba’ya geri döndü. 3 Aralık 2023’te uçak, Gander’de (YQX) yakıt ikmali yaparak, Moskova’dan (ZIA) Havana’ya (HAV) uçtu. Havayolu, uçağı bir havacılık geleneği olan su takıyla karşıladı. Uçağın “kardeş Rusya Federasyonu’nda bakıma alınmasının” ardından uçağın bakımdan dönüşü de “büyük bir sevinçle” karşılandı.

Uçakta 18’i business class ve 244’ü ekonomi sınıfı olmak üzere, toplam 262 koltuk bulunuyor. Havayolu, uçağı 2005 yılında teslim aldığı için, uçak 18 yaşında. Cubana’nın uçağı tam olarak ne zaman tekrar ticari hizmete sokacağı ise henüz bilinmiyor.

Bu uçak, bir havayolu şirketi tarafından operasyonlara devam ettirilen tek Ilyushin Il-96-300 durumunda. Çünkü, esasında Rus hükümeti tarafından kullanılıyor.

Bu, Cubana’nın yakın zamanda hizmete döndürdüğü ikinci Rus uçağı oldu. Eylül 2023’te, CU-T1702 tescilli Tupolev Tu-204-100 de Küba’ya uçtu. Geçtiğimiz günlerde bu uçak Moskova ve Tahran’a da uçmuştu.

adbanner