Dünyanın En Verimsiz A380 Filosu Hangi Havayolunda?

Japon havayolu All Nippon Airways (ANA) en küçük Airbus A380 filosuna sahip operatör durumunda. Havayolu, aslında bu uçakları hiçbir zaman istemedi desek yanlış olmaz. Skymark Havayolları iflas ettiğinde, havayolunun Haneda Havalimanı’ndaki slotlarını güvence altına almak umuduyla, A380 uçakları satın alındı.

Şu ana kadar havayolu, yalnızca iki A380’i hizmete başlattı. Ancak üçüncü (ve son) A380 de geçtiğimiz günlerde uçuşlara başladı. ANA’nın, A380 uçaklarına olan yaklaşımı, pek çok kişi tarafından tuhaf bulunuyor.

A380 Yalnızca Tokyo – Honolulu Arasında Uçuyor

Japonların Star Alliance üyesi All Nippon Airways (ANA), filosundaki Airbus A380 uçaklarını yalnızca Tokyo Narita (NRT) ile Honolulu (HNL) arasındaki rotada uçuruyor. Havayolu, çift katlı uçakları, Hawaii deniz kaplumbağalarından ilham alarak, “FLYING HONU” ismiyle markaladı. Hawaii temalı bu uçaklar, birbirinden farklı renklere sahip. Dolayısıyla her birine, benzersiz bir görünüm kazandırıldı.

ANA’nın filosundaki Airbus A380 uçakları, JA381A, JA382A ve JA383A tescil kodlarına sahip. İlk iki uçak, havayoluna 2019 yılında teslim edilirken, üçüncü uçak ise pandeminin en yoğun yaşandığı 2021 yılında teslim edildi. Ancak talep yetersizliğinden dolayı, filoya katılan son A380, uzun süre yerde bekledi. Üçüncü A380, birkaç gün önce yeniden hizmete döndü.

All Nippon Airways, dünyanın en büyük yolcu uçağı olan A380 ile Tokyo-Honolulu rotasında haftalık toplam 10 uçuş gerçekleştiriyor.

Yaklaşık 3.800 mil menzile sahip olan Tokyo ile Honolulu arasındaki uçuşlar, A380 için çok uzun sayılmaz. Her iki yönde de uçuşlar yaklaşık sekiz saat sürüyor. Dolayısıyla tek bir A380, her iki havalimanında da ciddi bir bekleme süresine sahip olsa bile, her gün bu rotada git gel yapabiliyor. Bu yüzden ANA’nın A380 stratejisi geniş kesimler tarafından çok tuhaf bulunuyor.

Tokyo Haneda Havalimanı A380’leri İstemiyor!

Öncelikle ANA, dünyada tek bir eğlence pazarı için özel olarak A380 siparişi veren tek havayolu şirketi durumunda. Zira başka hiçbir havayolu şirketi daha önce böyle bir şey yapmayı düşünmemişti. Havayolu, haftada yalnızca 10 uçuş yaptığı rotada, haftada 21’e kadar A380 uçuşu gerçekleştirebilecek.

Şu an için her şeye rağmen bu üç A380, olması gereken kullanım zamanının yarısından daha azında kullanılıyor. Kısacası oldukça verimsiz şekilde değerlendiriliyor.

Turizm sektöründeki talep seviyeleri salgın öncesi seviyelere ulaşmamış olsa da ANA’nın A380’lerle verdiği hizmeti artırmayı planladığı kesin. Japon Yeni, ABD Doları’na kıyasla çok zayıf. Bu da A380 uçaklarının hedef pazarı olan Japon ziyaretçiler için, Hawaii’de tatil yapmayı, geçmişe göre çok daha pahalı hale getiriyor.

En şaşırtıcı detaylardan biri de ANA’nın, filodaki A380 uçaklarını,  yeterli talep gören başka bir pazarda uçurmayı istemiyor olması. Özellikle şu anda Japonya’da yaşanan turizm patlaması göz önüne alındığında, ANA’nın A380’i karlı bir şekilde uçurabileceği başka pazarlar olabileceği söyleniyor.

Ancak buradaki sorun biraz da Tokyo Haneda Havalimanı’nın A380’leri barındıramıyor olmasıyla ilgili. Dolayısıyla A380 uçakları sadece, genellikle daha düşük operasyonel verimliliğine sahip olan Tokyo Narita’dan uçabiliyor.

Başka bir ilginç bilgi: 2021’in sonlarında ANA, pilotların hem A320 hem de A380’de görev yapacağı karma filo yapısını uygulamaya başladı. Bu hamle, dünya genelindeki tüm A380 operatörleri arasında bir ilk olma özelliği taşıyor. Bu durum, ANA’nın bu kadar küçük bir filo için bakım maliyetleri ve personel giderlerinin çok yüksek olmadığı şeklinde yorumlanabilir.

All Nippon Airways’in A380 Uçakları

All Nippon Airways’in filosundaki tüm Airbus A38 uçakları, toplam 520 koltuğa sahip:

  • Üst katta 1-2-1 konfigürasyonunda 8 first class süit
  • Üst katta 1-2-1 konfigürasyonunda 56 business class koltuk
  • Üst katta 2-3-2 konfigürasyonunda 73 premium ekonomi koltuğu
  • Alt katta 3-4-3 konfigürasyonunda 383 ekonomi koltuğu

First Class kabin, ANA’nın Boeing 777’deki “The Suite” isimli kabinine oldukça benzer bir görünüme sahip. Business class ise  ANA’nın 777’deki “The Room” business sınıfı kadar iyi görünmüyor.

adbanner