Emirates ve FlyDubai Neden Birleşmiyor?

Dubai merkezli iki büyük havayolu şirketi Emirates ve FlyDubai arasındaki ilişkiyi daha iyi anlayabilmek için, önce havayollarını kısaca tanımak gerek.

Emirates, filosundaki Airbus A380 ve Boeing 777 uçaklarıyla dünyanın dört bir yanındaki destinasyonlara hizmet veren bir havayolu. FlyDubai ise filosundaki Boeing 737 uçaklarıyla, çoğunlukla bölgesel destinasyonlara (Avrupa, Uzak doğu ve Asya, Uzak batı) operasyon yapıyor.

Her iki havayolu da Dubai hükümetine ait olsa bile, birkaç yıl öncesine kadar aralarında çok az işbirliği vardı. İki havayolu arasındaki koordinasyon, son beş yılda önemli ölçüde arttı. Örneğin, iki havayolu arasında artık kapsamlı ortak uçuş anlaşmaları var. FlyDubai sık uçan yolcu programı olarak Emirates Skywards‘ı kullanıyor ve iki havayolu bazen talebe bağlı olarak, sezonsal olarak rota değişiklikleri yapabiliyor.

Ayrıca, Emirates’in dünya çapında full servis hizmet veren bir havayolu olarak bilindiğini, FlyDubai’nin ise daha çok hibrit bir taşıyıcı olduğunu belirtmekte fayda var. FlyDubai’nin tüm uçaklarında business class kabini var. Hatta FlyDubai, kısa süre önce yeni business class kabinlerinin de tanıtımını yaptı. FlyDubai’nin ekonomi sınıfından alınan biletlerin çoğu ücretsiz yemek seçeceğini de içeriyor.

Tim Clark: ‘Emirates ve FlyDubai Hemen Birleşmeli!’

Havacılık sektörün en deneyimli yöneticilerinden biri olan, Emirates Başkanı Tim Clark, 2017 yılında yaptığı bir açıklamada, birleşmenin önemine vurgu yapmıştı:

“Yaptığımız işin eklemlerini daha güçlü hale getirmeyi planlıyoruz. Hissedarlarımız için değer elde etmek üzere yapılması gereken çok iş var. Birlikte olursak, ayrı olduğumuzdan daha iyi şeyler yapabiliriz.”

Bu açıklamaların ardından, iki havayolu arasındaki işbirlikleri artmış olsa da havayolları tam anlamıyla birleşmeyi başaramadı. Emirates ve FlyDubai arasındaki potansiyel birleşme ihtimali, Emirates ve Etihad arasındaki birleşme iddialarına göre çok daha farklı. Çünkü Emirates ve Etihad Havayolları’nın sahipleri ayrı. Biri Dubai Emirliği’ne diğeri ise Abu Dabi Emirliği’ne ait. Yani Emirates ve Etihad birlikteliğinin arkasında siyaset ve prestij gibi çok kritik başka faktörler de var. Emirates ve FlyDubai’nin sahipleri aynı olsa bile onlar da şimdiye kadar büyük ölçüde ayrı ayrı yönetildi.

Emirates ve FlyDubai Birleşmesini Engelleyen Bazı Konular

  • FlyDubai personeli, Emirates personeline göre daha farklı bir ücret skalasında çalışıyor. Bu nedenle, olası bir birleşmede, burada bazı ihtilaflar oluşabilir.
  • FlyDubai’nin, tüm yolculara ücretsiz yiyecek – içecek sunarak, Emirates ile uyumlu hale gelmesi için, ürün yapısı ve hizmetlerinde güncelleme yapması gerek.
  • Emirates, aynı seviyede kalitenin FlyDubai’de sağlanamayacağını düşündüğü için, FlyDubai’yi ayrı tutmaya çalışarak markasının gücünü koruma içgüdüsüne girebilir.

Havayollarının birleşmesinin potansiyel faydaları:

  • Tek bir Hava Operatörü Sertifikası’na (AOC) sahip olmak, yönetim pozisyonlarını ve merkezi fonksiyonları birleştirmek gibi adımların atılmasıyla, büyük bir sinerji oluşturabilir. Şu anda sürdürülen çok gereksiz ve yinelenen iş var.
  • Artık iki havayolunun ayrı ayrı markalanması gerekmeyeceğinden ve bunun yerine Emirates markasını tanıtmak için daha çok çaba sarf edilebileceğinden, pazarlamada büyük sinerji ve değer oluşturulabilir.
  • Bölge dışındaki çoğu insan FlyDubai’nin ne olduğunu bilmediğinden ve havayoluyla seyahat programı rezerve etmekte tereddüt edebileceğinden, tüketici kafa karışıklığı ortadan kaldırılabilir.
  • Hem havalimanı sınırlamaları hem de talep nedeniyle, Emirates’in filosundaki büyük uçaklarla uçamayacağı çok nokta olduğu göz önüne alındığında, birleşme, Emirates’in uçuş ağını büyük ölçüde genişletmesine olanak tanıyabilir. Örneğin Emirates, Qatar Airways ve Türk Hava Yolları’ndan çok daha az destinasyona hizmet verebiliyor.
  • Birleşme gerçekleşirse, yıl boyunca oluşan taleple daha uyumlu kapasiteye sahip uçaklar kullanılarak, Emirates’in mevcut filosunu daha verimli bir şekilde kullanması mümkün hale gelebilir. Bazı destinasyonlara yaz sezonunda Boeing 777; kış sezonunda Boeing 737 ile operasyon yapılabilir.
  • Mevcut sistem, ortaklıklar açısından inanılmaz derecede verimsiz. Çünkü iki ortaklık aynı amaca hizmet etse de (Dubai dışından bağlantılı yolcu getirmek) havayollarının Emirates ve FlyDubai ile ayrı ayrı kod paylaşımı (codeshare) anlaşmaları yapması gerekiyor.
  • Pek çok yolcu, düzensiz operasyonlar, bagaj sorunları gibi pek çok nedenle karma bir havayolu seçimi yerine tek bir havayolu ile (Türk Hava Yolları, Qatar Airways gibi) bağlantılı uçuş rezervasyonu yaparak kendini daha rahat hissediyor.
  • Emirates filosunda yalnızca Boeing 777 ve Airbus A380 uçakları olduğu için, basit ve modern bir filo ile yolcuya uçak içi standardizasyon sağlanabiliyor olması bir avantaj olarak görünüyordu. Ancak havayolunun filosuna yakın zamanda Boeing 787 ve Airbus A350 uçaklarının da katılmaya başlamasıyla bu tutarlılık da ortadan kalkacak.
  • FlyDubai, first class deneyimini büyük ölçüde geliştirdi. Havayolunun sağlam bir business class ürünü var. Ayrıca Emirates’in Boeing 777’nin business class sınıfında sunduklarını geride bırakan, yeni bir business class süiti ile hizmet verilmesi de planlanıyor.
  • Normalde bu tip birleşmelerde, havayollarının sendikaları ve çalışma gruplarını da sürece dahil etmesiyle, süreç içinden çıkılmaz bir hal alabilir. Ancak bu durum Körfez havayollarının karşılaştığı bir sorun değil.

Geçmişte Birleşen Havayolu Örnekleri

Emirates ile FlyDubai’nin birleşmesine benzer bir entegrasyondan biraz farklı olsa da geçmişte SilkAir’in Singapur Havayolları’na; Cathay Dragon’un Cathay Pacific’e ve Thai Smile’nin Thai Airways’e katıldığı örnekler var. Artıları eksilerinden daha ağır bastığı için bu birleşme fikri mantıklı bulunduğu için gerçekleşmişti.

Emirates ve FlyDubai Neden Birleşmiyor?

Havayollarının öncelikli olarak farklı terminallerde faaliyet gösterdiği göz önüne alındığında, Emirates’in birleşme sonrası Dubai Uluslararası Havalimanı’nda kusursuz bir deneyim sunabilme konusunda endişeleri oluşmuş olabilir. Dubai World Central Havalimanı’nın, Emirates’in yeni evi olduğunda (eğer olursa) bu birleşme gerçekleşebilir.

İki havayolunun birleşme konusundaki çalışmalarını pandemi süreci yavaşlatmış olabilir. Belki havayolları, yapılması gereken işleri en aza indirmek için önce daha fazla ikili işbirliği yapmanın ve bu sayede de birleşmenin temellerini atmayı düşünmüş olabilir. İkili işbirliklerinin artmasıyla tam birleşmenin daha kolay hale geldiği düşünülüyor olabilir.

Perde arkasında, süreci daha da karmaşıklaştıran ve birleşmeye engel olan politik nedenler olabilir.

Kaynak: One Mile At a Time

adbanner