En Uzun İç Hat Uçuş Rekoru 16 Saat 20 Dakika

Türkiye, yüzölçümü olarak dünyanın en büyük 50 ülkesi arasında. Aynı zamanda Edirne’den Kars’a 2 saatlik uçuş mesafesi ile Avrupa’nın en uzun hava sahasına sahip ülkesi konumunda.

Bu bilgiler ışığında, ülkemizdeki en uzun iç hat seferi 2 saat 15 dakika süren İstanbul-Hakkari uçuşu. Dönüşte rüzgar durumuna göre bu uçuşun süresi 2 saat 35 dakikaya kadar ulaşabiliyor.

Peki size dünyanın en uzun iç hat uçuş rekorunun dün kırıldığını ve uçuşun 16 saat 20 dakika sürdüğünü söylesem ne dersiniz? Üstelik bu rekorun kırılmasına neden olan şeyin koronavirüs olduğunu söylesem daha da şaşırırsınız sanırım. Hangi ülkede iki nokta arasında uçuş 16 saatin üzerinde sürmüş olabilir ki? Hadi başlayalım…

CORONAVIRUS KISITLAMASI UÇUŞLARI ETKİLEDİ!

Burası Tahiti. Güney Pasifik Okyanusu’nda 2.000 kilometre boyunca uzanan ve Fransız Polinezyası’nı oluşturan 118 dağlık ada ve atolün en büyük adası… Tüm bu adalar Polinezya’nın bir parçası ama aynı zamanda Fransız Cumhuriyeti’nin denizaşırı toprağı. Fransız Polinezyasında yaşayanlar, Fransa cumhurbaşkanlığı seçimlerinde oy kullanıyor ve Fransız pasaportuna sahip.

Air France, Air Tahiti Nui ve French Bee Havayolları, Fransız Polinezyası’nın başkenti Papeete ile Fransa’nın başkenti Paris arasında ticari seferler gerçekleştiriyor. Kalkış ve varış noktalarının Fransız toprağı olması nedeniyle, aralarında 15.715 km mesafe olan bu iki şehir arasında yapılan seferler iç hat seferleri olarak kabul ediliyor.

Geçtiğimiz haftaya kadar Papeete-Paris uçuşları, Los Angeles veya San Francisco aktarmalı yapılıyordu. Çünkü ABD’nin California eyaleti, Pasifik üzerinden gerçekleşen bu uçuşlarda yakıt ikmali için ideal bir aktarma noktası durumunda. Hem de iki şehir arasındaki mesafe, mevcut ticari yolcu uçaklarının tam yüklü durumda menzil limitlerinin dışında kalıyor. Ayrıca Los Angeles ve San Francisco’dan hem Papeete hem de Paris’e müthiş bir yolcu trafiği olduğu düşünüldüğünde burada yapılan aktarma, ekonomik olarak havayolları için kazançlı bir hamle.

Amerikan Başkanı Trump’ın Avrupa Birliği ülkelerinden ABD’ye yapılan uçuşları 30 gün süreyle yasaklama kararının ardından bu rotada uçan havayolları için işler biraz karıştı.

Papeete-Paris arasında uçan üç havayolu da Trump’ın seyahat yasağından doğrudan etkilenen operasyonları için farklı yaklaşımlar sergiledi ve farklı aksiyonlar aldı.

Bu rotada A350-900 uçağıyla hizmet veren düşük maliyetli, uzun menzilli havayolu French Bee, seyahat kısıtlama kararı üzerine Papeete-Paris uçuşlarının rotasını değiştirdi ve San Francisco’daki aktarma noktasını Karayipler’deki Pointe-à-Pitre şehrine kaydırarak uçuşlarını sürdürme kararı aldı.

Aktarma noktasının San Francisco’dan Pointe-à-Pitre’ye alınması, uçuş rotasını yaklaşık 1200 km uzatarak hem uçuş süresi hem de yakıt maliyetini artırdı. Ancak Karayipler’in Leeward Adaları’nda bulunan Pointe-à-Pitre şehri de denizaşırı bir Fransız bölgesi olan Guadeloupe’nin merkezi olması nedeniyle, yolcular için seyahat kısıtlama sorunu engel teşkil etmemiş oldu. French Bee en az nisan ortasına kadar uçuşları bu şekilde icra edecek.

Fransızların milli havayolu Air France ise Trump’ın yasak kararından önce olduğu gibi bu güzergahta uçuşlarını yine Los Angeles üzerinden sürdürüyor. Ancak son 14 gün içinde yasaklanmış Avrupa ülkelerine girmemiş olan veya yasak kapsamında bulunmayan ABD vatandaşları veya uluslararası yolcuların uçuşuna izin veriyor.

Fransızların bayrak taşıyıcısının Boeing 777 ile icra ettiği Los Angeles aktarmalı Paris-Papeete uçuşlarının rotasında bir değişiklik planı yok. Sadece yolcuların seyahat kısıtlaması kapsamına girip girmediğinin kontrolü daha katı bir şekilde yapılacak.

AIR TAHITI’NIN REKOR UÇUŞU

Gelelim rekor uçuşa. Fransız Polinezyası’nın bayrak taşıyıcı havayolu misyonunu üstlenen Air Tahiti Nui, ise geçen haftaya kadar Papeete ile Paris’i San Francisco üzerinden birbirine bağlıyordu. Elbette onlar da ABD hükümetinin Avrupalı gezginler üzerindeki kısıtlamalarına uyum sağlamak zorunda kaldı.

Air Tahiti Nui, Avrupalı ​​yolcularını, Los Angeles’ta karantinaya girmekten kurtarmak için, Papeete-Paris uçuşlarını, ülkeye girmeyecek olanların hava tarafındaki transferlerine kısıtlama getirmeyen Kanada’nın Vancouver şehri ve tıpkı French Bee’nin yaptığı gibi Karayipler’deki Pointe-à-Pitre şehirleri üzerinden uçuruyor.

Ancak havayolu, 15 Mart Pazar günü Papeete’den Paris’e non-stop bir uçuş yapmaya karar verdi. Bu uçuş öylesine uzun bir uçuş oldu ki dünyanın en uzun ticari uçuşu rekorunu kırmayı başardı. TN64 sefer sayılı 15.715 km’lik uçuş, Boeing 787-9 Dreamliner uçağı ile icra edildi ve tam 16 saat 20 dakika sürdü.

Şuan için dünyanın en uzun ticari uçuşu ünvanını elinde bulunduran ve benim de deneyimleme şansına sahip olduğum Singapur ve Newark arasındaki mesafe 321 km daha geliştirilmiş oldu. Üstelik bu uçuşun bir iç hat uçuşu olması, rekoru çok daha farklı bir boyuta getirdi.

QANTAS DA DREAMLINER İLE UZUN UÇTU!

Boeing 787-9 Dreamliner uçaklarının maksimum menzili 13950 km. Bu uçuşun gerçekleştirilebilmesini sağlayan detay uçağın tam yük ve yolcu kapasitesinin altında olması. Ayrıca doğu yönünde esen hakim rüzgarlar olan jet stream akımlarının yardımı da bu uçuşun başarıyla tamamlanmasına yardım etti. Dolayısıyla uçuşun dönüş bacağı Paris-Papeete seferini Dreamliner ile gerçekleştirmek mümkün değil.

Birbirine 15343 km uzakta bulunan Singapur ile Newark arasında en uzun tarifeli ticari yolcu seferlerini gerçekleştiren Singapur Havayolları, bu uçuşları Airbus tarafından özel olarak üretilen A350 ULR uçağıyla icra ediyor. Avustralyalı Qantas da geçtiğimiz yıl Sunrise Projesi kapsamında New York ve Londra’dan Sidney’e bazı deneme uçuşları gerçekleştirmişti. 17800 ve 16200 km menzildeki o uçuşlarda da Boeing 787-9 Dreamliner uçakları kullanılmıştı.

EN KISA UÇUŞLAR

Dünyanın en kısa ticari yolcu uçuşları İskoçya’nın Westray ile Papa Westray adaları arasında gerçekleştiriliyor. 2,7 km menzile sahip olan bu iki ada arasında Loganair yaklaşık 50 yıldır düzenli tarifeli seferler gerçekleştiriyor. İki ada arasında adeta köprü vazifesi gören uçuşları öğretmenler, yerel polis memurları, bankacılar ve okula giden çocuklar kullanıyor. Sekiz kişilik Britten-Norman Islander uçağı ile icra edilen uçuşlar normalde 1 dakikadan fazla sürüyor, ancak kuyruk rüzgarına bağlı olarak 53 saniyeye kadar düştüğü de oluyor.

Ülkemizde ise en kısa iç hat uçuşu 267 kilometre ile İstanbul Kütahya arasında; en kısa dış hat uçuşu ise 230 km ile İstanbul-Varna arasında icra ediliyor.

adbanner