Bermuda ve Rusya Federasyonu arasındaki ‘83bis Anlaşması’ uyarınca faaliyet gösteren tüm uçakların “Uçuşa Elverişlilik Sertifikaları” Bermuda Sivil Havacılık Otoritesi [BCAA] tarafından geçici olarak askıya alındı. Böylece Rus şirketlerin filosundaki 745 uçak, operasyon yapamaz hale geldi.
Rus havayollarının filosundaki uçakların yaklaşık yarısı, çeşitli vergilerden kaçınmak için, Atlas Okyanusu’ndaki küçük bir ada ülkesi olan Bermuda ?? tesciline kayıtlıydı. Bu kararla, Rusların ticari uçaklarının yarısı kullanım dışı kaldı.
Rus havayolları filosundaki uçakların 515’i de çeşitli kiralama şirketlerine ait. Kiralama şirketleri, 28 Mart’a kadar uçaklarının, Rus havayolları tarafından kendilerine iade edilmesini istedi. Rus havayollarının filosundaki kiralık uçakların toplam değeri yaklaşık 12 milyar Dolar.
Ruslar, uçakları kiralama şirketlerine iade etmeyi düşünmüyor. Bunun için neredeyse tüm dış hat uçuşlarını durdurdular. “Eğer uçakları ülke dışına çıkarmazsak kimse el koyamaz” modundalar.
İlgili Haber | Havacılıkta Titanyum Krizi Kapıda!
Uluslararası ödeme sistemi SWIFT’ten de çıkarıldıkları için uçak kiralarını da ödemeyecekler. Bu da kiralama şirketlerini ciddi ekonomik sıkıntıya sokacak. Bu yüzden kiralama şirketleri, zararlarını karşılamaları için sigorta şirketlerinin kapısını çalıyor. Sistem burada tıkanıyor.
Airbus, Boeing gibi üreticiler, bu uçaklara bakım, teknik hizmet ve yedek parça desteğini de kestiği için, uçakların uçuşa elverişlilik takibi, bakım kayıtları ve değerlemelerinde de büyük sıkıntılar yaşanacak.
Kısacası, sürekli köşeye sıkıştırılan Ruslar, tüm küresel havacılık endüstrisinde dengeleri değiştirecek ve taşları yerinden oynatacak bir kumar oynuyor.
Rus havayolları, sigorta şirketleri ve kiralama şirketleri arasında yıllarca sürecek hukuki savaşlar da bizi bekliyor gibi görünüyor.