Gökyüzünden Uçak Parçası Yağdı

20 Şubat 2021 günü, havacılık için ilginç bir gün olarak kayıtlara geçti. Normalde pek karşılaşma ihtimalimiz olmayan olaylar, aynı gün içinde farklı yerlerde iki kez üst üste yaşandı. Gökyüzünden, arızalanan Boeing 747 ve Boeing 777 motorlarına ait parçalar yağdı! Neyse ki iki olayda da can kaybı yaşanmadı.

Hollanda’nın Maastricht şehrinden New York’a gitmek üzere havalanan, Bermudalı Longtail Aviation’a ait, VQ-BWT tescilli Boeing 747-400 kargo uçağının (MSN 24975) motorlarından birinde, kalkıştan kısa süre sonra, ağır hasar oluştu. Motorun türbin kanatçıkları, yakındaki Meerssen kasabasına düştü. Yerdeki iki kişi hafif yaralandı, bazı arabalar da hasar gördü. Yakıt tüketmek için havada bir kaç tur atan uçak, Liege Havalimanı’na sorunsuz şekilde indi.


Bir Bakışta | Olayla İlgili Bazı Görseller


Aynı gün gerçekleşen diğer olayda ise ABD’li United’ın UA328 sayılı Denver-Honolulu seferini yapmak üzere 10 mürettebat ve 231 yolcusu ile kalkışını gerçekleştiren N772UA kuyruk tescilli Boeing 777-200’ün sağ motorunda bir arıza yaşandı.

Uçaktan kopan çok sayıda parça, Denver’ın yaklaşık 24 km kuzeyindeki Broomfield’ta evlerin ve insanların üzerine düştü. Uçak, Denver’a geri dönüp sorunsuz şekilde inişini gerçekleştirdi.

Motor arızası yaşanan bu uçak, Boeing’in 777 üretim bandından çıkan  beşinci uçaktı. 1994 yılında United’ın filosuna katılmıştı.

Yaşanan problemin ardından United, Denver’dan Honolulu’ya yeni bir uçuş düzenledi ve yolcular, başlangıçta planlanan varış saatinden altı saat sonra Honolulu’ya ulaştı.


Bir Bakışta | Olayla İlgili Bazı Görseller


3 SENE ÖNCE AYNI HAVAYOLU AYNI UÇAK AYNI SORUN!

Motor arızaları nadir yaşanan durumlardır. Ancak motordaki dönen, hareketli parçaların, motoru koruyan dış muhafazayı deldiği olaylar, (kontrolsüz motor arızası olarak bilinir) potansiyel olarak büyük bir tehlikeyi işaret eder. Şubat 2018’de, yine United’a ait bir Boeing 777, bu kez San Francisco’dan Honolulu’ya yaptığı bir uçuşta benzer bir olay yaşadı. İnişe yaklaşık yarım saat kala, uçağın sağ motorunun parçaları, Pasifik üzerine düştü. Bu iki olay arasındaki en büyük fark, 2018’deki olayda, motora dışardan bakıldığında alevlerin görünmüyor olmasıydı.

ABD Ulusal Ulaşım Güvenliği Kurulu (NTSB)’nin Şubat 2018’de yaşanan olaya ilişkin yürüttüğü soruşturma sonucunda, olayın motordaki fan blade’lerden (fan pervane palleri) birinin kırılması sonucu yaşandığını belirlemişti. Motorların kontrolleri sırasında fan blade’lerin güçsüz olduğuna dair sorunun tespit edemediği ortaya çıkmıştı. Zira kırılan fan blade’in köşesinin çatlak olduğu ve bakım sırasında bunun farkedilmemesi nedeniyle uçuşta bu blade’in kırılarak bu olaya neden olduğu anlaşılmıştı.

Motor imalatçısı Pratt & Whitney’in fan blade’lerin incelenip kontrol edilmesi konusunda sağlıklı bir prosedür sunamadığına hükmedildi.

NTSB, United’ın yaşadığı fan blade kopması olayı üzerine, tüm PW4000 motorlarının fan blade’lerinin incelenmesi ve eski kayıtların gözden geçirilmesi gerektiğine yönelik bir karar aldı. Bunun üzerine FAA, Mart 2019’da PW4000 motorlarındaki fan blade’lerin ilk ve tekrarlı kontrolleri üzerinde değişiklikler içeren bir uçuşa elverişlilik direktifi yayımladı.

Bir Bakışta | Yaşanan İki Olay İle İlgili Benzerlikler

Havacılığın en güvenli ulaşım metodu olmasının nedenlerinden biri, otoritelerin, havayollarının, uçak ve motor üreticilerinin her olaydan bir şeyler öğrenmesi ve tekrarlanmasının önüne geçmek için gerekli aksiyonları almasıdır. Bakalım 20 Şubat 2021’de yaşanan motor arızasının arkasında hangi nedenler olduğu anlaşılacak?

Japonlar 777’yi Yere İndiriyor!

ABD’de kalkıştan kısa süre sonra havada motoru patlayan Boeing 777 model uçakların Japonya’da kullanımının durdurulması talep edildi.

Japonya Ulaştırma Bakanlığı, filolarında Boeing 777 bulunduran ülkenin büyük hava yolu firmalarına bu uçakların işletimde tutulmasının duraksatılması talimatı verdi.

Bu kapsamda filosunda 19 adet bulunduran All Nippon Airways (ANA) ile filosunda 13 adet bulunduran Japan Airlines (JAL) firmalarının, Boeing 777 model yolcu uçakları gerekli bakımların yapılması için hangarda tutulacak.

Kamu yayıncısı NHK’nın haberine göre ANA ve JAL, talimat sonrası, diğer model uçakların hizmetini sürdürdüğünü ve halihazırdaki seferlerin aksamayacağını bildirdi.

Boeing 777’nin 3 Farklı Motoru Var

Boeing 777 uçaklarında, General Electric GE90 serisi, Pratt & Whitney PW-4000 serisi ve Rolls-Royce Trent 800 serisi olmak üzere üç farklı motor tipi kullanılıyor. United’ın 3 yıl içinde yaşadığı iki olayda arıza yaşayan motoru Pratt & Whitney Pw4077. Türk Hava Yolları filosunda yer alan Boeing 777 uçaklarında ise General Electric GE90 serisi motorlar tercih ediliyor.

adbanner