Grönland’ın En Yeni Havalimanı Ne Zaman Açılacak?

Grönland, çok fazla turist ağırlayamayan büyüleyici bir destinasyon. Bu durumun bir kaç temen nedeni var: Konaklama açısından kapasite oldukça sınırlı. Grönland’a uçuş yapmak da her zaman oldukça zor. Ancak bu durum yakında değişecek gibi görünüyor. 2024 yılı bitmeden, ülkenin en büyük, yeni uluslararası havalimanının açılması bekleniyor. Air Greenland’ın uçuş programı, bu değişimi yansıtacak şekilde düzenlendi.

Grönland’ın bayrak taşıyıcı havayolu olan Air Greenland, 1 adet Airbus A330-800neo ve 7 adet De Havilland Canada Dash 8-200‘den oluşan bir filo ile operasyonlarını gerçekleştiriyor. Havayolunun en uzun uçuş rotası Kopenhag. Grönland’ın başkenti ve en kalabalık şehri olan Nuuk, şirketin geniş gövdeli uçağıyla operasyon yapabilmesine izin vermiyor.

Şartlar uygun olmadığı için Air Greenland, Kangerlussuaq Havalimanı (SJF) ile Kopenhag (CPH) arasında A330-800neo ile uçuş yapabiliyor. A330 uçuşlarının küçük bir kasaba olan Kangerlussuaq’a yapılmasının nedeni Nuuk Havalimanı‘nın, geniş gövde uçaklarla operasyon yapılmasına izin verecek kadar büyük bir piste sahip olmaması.

Grönland, uzun süredir başkentte bulunan Nuuk Havalimanı‘nı (GOH) genişletmekle uğraşıyor. Bu konudaki en önemli gelişme, pistin genişletilmesi. Kısa süre içinde pistin 2.000 metre uzunluğa ve 45 metre genişliğe getirilmesi ve böylece A330’un bu piste iniş-kalkış yapabilmesi sağlanmaya çalışılıyor. Havalimanındaki mevcut pist şu anda yalnızca 930 metre uzunluğunda.

2023’ün sonlarında, Nuuk Havalimanı’nın işletmecisi, genişletme çalışmalarının tamamlanmasının ardından, havalimanının açılış tarihinin 28 Kasım 2024 olacağını duyurdu. Yeni terminal binasının, pist henüz tamamlanmadan, Mayıs 2024‘te faaliyete geçmesi bekleniyor.

Yeni Havalimanı Açılınca Neler Değişecek?

Air Greenland’in planı, A330 operasyonlarını Kangerlussuaq’tan Nuuk’a taşımak. AeroRoutes verilerine göre, 28 Kasım 2024 itibarıyla Air Greenland,  Kopenhag uçuşunu Nuuk’a taşıyacak. Uçuşların, haftanın farklı günlerine bağlı olarak değişen tarifesi şu şekilde:

  • GL780 Nuuk-Kopenhag – Kalkış: 12:10 Varış: 19:30
  • GL779 Kopenhag-Nuuk – Kalkış 08:20 Varış: 10:10
  • GL782 Nuuk-Kopenhag – Kalkış: 14:30 Varış: 22:00
  • GL781 Kopenhag-Nuuk – Kalkış 10:45 Varış: 12:35

Uçuşların, Kangerlussuaq’tan Nuuk’a taşınmasının çok büyük avantajlar getireceği düşünülüyor. Kangerlussuaq’ın insanların geçiş yaptığı bir havaalanı olduğu göz önüne alındığında, bağlantının kaldırılması, birçok ziyaretçi için Grönland’a gidiş-dönüş seyahatini büyük ölçüde kolaylaştıracak.

Yeni havaalanı yalnızca seyahat süresini kısaltmakla kalmayacak. Herhangi bir kötü hava koşulu oluştuğunda, yolcular genelde burada mahsur kalıyor. Bu durumun küçük Kangerlussuaq kasabası üzerinde büyük bir etkisi var. Çünkü buradaki uçuşların büyük bir kısmı Air Greenland’in Grönland’daki diğer uçuşlarına bağlantı sağlamayı amaçlıyor. Yeni havalimanı ile bu durum, daha az sorun teşkil edecek.

Air Greenland’ın CEO’su bu hamlenin ne kadar zorlu olacağını şu şekilde açıklıyor: “Hem coğrafi olarak (merkezi değiştirmemiz gerektiğinden) hem de fiziksel olarak insanları ve ekipmanı yeniden yerleştirmemiz gerektiğinden yeni altyapıya ciddi şekilde hazırlanıyoruz. Ayrıca yeni ekipmanlarla, süreçlerle, rutinlerle, prosedürlerle, ürünlerle ve programlarla, yani kısacası aslında her şeye hazırlanıyoruz.”

Grönland Havalimanı Müdürü ise şu açıklamaları yaptı: “Havaalanının sadece Nuuk için değil tüm ülke için ezber bozacak bir gelişme olacağına inanıyoruz.”

Havalimanında hayata geçirilen genişleme projesinin, ne gibi sonuçlar getireceği büyük bir merak konusu. Bu hamlenin turizmi daha fazla teşvik edeceğini düşünülse de çeşitli zorlukları da beraberinde getireceği kesin. Air Greenland’in sipariş ettiği yeni uçak yok. Dolayısıyla Grönland’da turizmin büyük oranda mevsimsel olacağı kesin. Bu nedenle kiralık uçaklarla, kısa dönemli uçuşlar yaparak finansal açıdan kar elde edebilmek de zor görünüyor.

2024 yaz sezonunda Air Greenland, Nuuk ile Iqaluit arasındaki 825 km mesafede turboprop uçaklarla gerçekleştireceği uçuşlarla Kanada’ya geri döndüğünü göreceğiz. Bu uçuşlar sayesinde Grönland, Kanada Kuzey Kutbu’na bağlanmış olacak. Nuuk’un daha fazla uçağı ağırlama kapasitesine ulaşmasının ardından, Air Greenland’ın New York başta olmak üzere çeşitli uzak noktalara uçmak gibi bir atılım yapıp yapmayacağı büyük bir soru işareti.

adbanner