Güney Kore Tarihinin En Ölümlü Uçak Kazası

Havacılık dünyası 2024 yılına oldukça tatsız bir giriş yaptı. Yılın ilk haftasında önce Alaska Havayolları’na ait 737 MAX-9’un seyir esnasında acil çıkış kapısının patladı. Hemen ardından Tokyo Haneda Havalimanı’nda Japan Airlines’e ait Airbus A350 ile sahil Japon güvenlik güçlerine ait Dash-8 uçağı çarpıştı.

Yılın başlangıcı gibi bitişinde de oldukça trajik gelişmeler yaşanıyor. Önce Azerbaycan Havayolları’na ait Embraer ERJ 190 tipi uçak Rus hava savunma sistemi tarafından düşürüldü. Ardından Güney Kore’de korkunç bir uçak kazası yaşandı.

29 Aralık 2024 Pazar sabahı Güney Koreli Jeju Air’e ait Boeing 737-800 uçağı, 175 yolcu ve altı mürettebat ile Tayland’ın başkenti Bangkok’tan 7C2216 sefer sayılı uçuş için havalandı. Boeing 737, yaklaşık 3500 km uzakta bulunan Güney Kore’nin Muan şehrine gitmeyi planlıyordu.

4 saat 30 dakikalık uçuş, iniş anına kadar olukça rutin geçti. Uçak, Muan Havalimanı 01 pistine yaklaşırken, pilotlar kuş çarpması gerekçesiyle acil durum bildirdi. İlk iniş denemesinde pas geçme kararı alan pilotlar, iniş takımlarını açmayı başaramadı ve gövde üzerine iniş kararı verildi. Bunun üzerine hava trafik kontrol kulesi, pilotlara pistin ters istikametinden inmelerini söyledi.

Boeing 737-800, piste gövde üzeri iniş yaptı ancak duramadı ve sürüklenmeye devam ederek, pist sonundaki havalimanını sınırlayan duvara çarparak önce ikiye bölündü ardından da bir alev topuna dönüştü. Uçakta bulunan 181 kişiden, kuyruk kısmında bulunan bir erkek ve bir kadın mürettebat üyesi olmak üzere sadece 2 kişi kurtuldu.

PİLOTLAR İLK DENEMEDE PAS GEÇTİ!

Kokpitte görev yapan kaptan pilotun, 2019’dan beri aynı havayolunda görev yaptığı ve 9800 saatin üzerinde uçuş deneyimine sahip olduğu biliniyor. Uçaktaki 175 yolcunun 173’ünün Güney Koreli, 2’sinin Tayland vatandaşı olduğu duyuruldu.

Havalimanı çevresinde bulunan görgü tanıkları, kazadan kısa bir süre önce uçağın sağ kanadında bir kıvılcım gördüklerini söylüyor. 70 yaşındaki Kim Yong-cheol, uçağın ilk denemede inemediğini ve pas geçip tekrar geri döndüğünü söylerken, gürültülü bir patlama sesi duyduktan sonra “gökyüzüne doğru yükselen siyah dumanlar gördüğünü anlattı.

Cho adlı başka bir tanık, uçağın alçaldığını gördükten sonra bir ışık parlaması fark ettiğini söylüyor. Gürültülü bir patlama sesi duyduğunu ve ardından dumanların yükseldiğini anlatıyor.

News1 Ajansı’nda yer alan bir habere göre, uçaktaki yolculardan biri, bir akrabasına uçağın kanadında bir kuşun sıkıştığını anlatan bir mesaj attı. Mesajın sonunda “Son sözlerimi söylemeli miyim?” ifadesini kullandı.

SİYASİ İSTİKRARSIZLIK KAZAYA NASIL ETKİ EDER?

Muan Havalimanı pisti yaklaşık 2700 metre uzunluğa sahip. Uçağın durması beklenen bir uzunluğa sahip. Uçağın neden iniş takımlarının açılmadığı ve pistin sonunda neden hala bu kadar yüksek bir hızda olduğu hakkında ayrıntılar henüz belli değil. Havalimanı pistinin 1 Ocak 2025 saat 05:00’e kadar kapalı kalacağı duyuruldu.

Kazanın kesin nedeninin belirlenebilmesi için soruşturma başlatıldı ve uçağın kara kutularının bulunduğu açıklandı. Güney Kore’nin geçici Devlet Başkanı Choi Sang-mok, kapsamlı bir soruşturma yapılması için emir verirken, tüm ilgili kurumlara hayat kurtarmayı önceliklendirmeleri talimatı gönderdi.

Ancak Güney Kore’de son dönemde yaşanan siyasi istikrarsızlık, hükümetin kaza ile verdiği tepkinin etkinliği hakkında soru işaretleri yaratıyor. Son iki hafta içinde ülkede üçüncü kez devlet başkanı değişti. Başkan Yoon Suk Yeol 14 Aralık’ta sıkıyönetim ilan etme girişiminin ardından görevden alındı. ​​Başkanlık görevlerini devralan Han Duck-soo’nun da 27 Aralık’ta görevden alındığı duyuruldu. Ülke böylesine derin bir siyasi kargaşa içindeyken, hükümetin kazanın yarattığı krizi nasıl yöneteceği konusunda endişeler bulunuyor.

KAZADAN 1 GÜN ÖNCE UÇAK ARIZALANDI!

Kaza yapan uçağın, sadece 24 saat önce havada bir olay yaşadığı biliniyor. 27 Aralık 2024’te Güney Kore’nin Jeju Adası’ndan Çin’in başkenti Pekin’e gitmek üzere havalanan uçak, havada yaşanan acil bir durum nedeniyle başkent Seul’de bulunan Incheon Havalimanı’na acil iniş yaptı. Yapılan kontrollerin ardından, uçak yaklaşık beş saat sonra yeniden hizmete verildi. Yaşanan kazanın, bir önceki gün uçakta yaşanan sorun ile ilgili olup olmadığı bilinmiyor.

Güney Koreli Jeju Air, filosunda bulunan 42 adet Boeing 737 uçağıyla ülkenin en büyük düşük maliyetli havayolu durumunda. 2005 yılında faaliyetlerine başlayan ve 3000 çalışanı bulunan şirketin yaklaşık 20 yıllık tarihindeki ilk ölümlü kazası Muan’da yaşandı. Havayolu, Güney Kore, Japonya, Çin, Filipinler ve Tayland dahil olmak üzere Asya-Pasifik Bölgesi’nde 44 şehre günde yaklaşık 220 uçuş yapıyor. Kaza yaşanan Bangkok-Muan uçuşları, yaklaşık 3 hafta önce başlatılmıştı. Güney Kore’deki en küçük havalimanlarından biri olan Muan her geçen gün büyüyor. Havalimanındaki uluslararası yolcu sayısı son 2 yılda 20 kat arttı.

Kaza yapan Boeing 737-800, HL8088 tescilini taşıyordu. 2009 yılında fabrikadan çıkan uçak, EI-EFR tesciliyle İrlandalı Ryanair filosunda hizmet verdi. 3 Şubat 2017’de Jeju Air filosuna katıldı.

MUAN HAVALİMANI KUŞ ÇARPMASI KONUSUNDA SABIKALI!

Muan Havalimanı’nda yaşanan bu kaza Güney Kore tarihindeki en ölümlü uçak kazası olarak kayıtlara geçti. 2002’de, Air China’ya ait Boeing 767-200, Güney Kore’nin liman kenti Busan yakınlarındaki bir tepeye düştü. 129 kişinin hayatını kaybettiği kazada 37 kişi yaralandı.

Korea Airports Corporation şirketinin, geçtiğimiz aylarda parlamentoya sunduğu bir rapora göre Güney Kore’nin 14 bölgesel havaalanı arasında en yüksek kuş çarpması oranına sahip olan havalimanı Muan. 2019 ile Ağustos 2024 arasında bu meydanda 10 farklı kuş çarpması olay yaşandı.

Sayı az gibi görünse de Muan’daki oran, Gimpo ve Jeju Havalimanlarındaki orana göre oldukça yüksek görünüyor.

Havacılık uzmanları kuş çarpmalarının felaketle sonuçlanabileceğini söylüyor. 900 gr ağırlığındaki tek bir yaban ördeğinin saatte 370 km hızla giden bir uçağa çarpmasının 4,8 tonluk bir çarpma kuvveti yaratabileceği hesaplanıyor.

Ülke çapındaki kuş çarpması olayları, 2019’da 108 2023’te 152 olarak kaydedildi. Bu artışın iklim değişikliğiyle bağlantılı olabileceği düşünülürken, göçmen kuşların kalıcı yerleşimciler haline geldiği ve havaalanlarında hem kuşların görünme zamanlarında hem de türlerinde değişimler meydana geldiği belirtiliyor. Havaalanlarında sesli uzaklaştırıcılar ve izleme sistemleri gibi çeşitli önlemler kullanırken, kuş hareketlerini izlemek için yapay zeka ve radar teknolojisinden faydalanmanın yolları aranıyor.

adbanner