2011’den bu yana ilk kez Avrupalı uçak üreticisi Airbus, satış ve teslimat rakamları konusunda ABD’li rakibi Boeing’i geride bıraktı. Ancak yine de Boeing 737 ailesi uçakları, tüm zamanların en popüler ve en çok satan ticari uçağı olmaya devam ediyor. Yani en klişe tabiriyle 737’l34 birer “klasik”
737’nin bugüne kadar 10’dan fazla çeşidi üretildi. Ancak Boeing’in tek koridorlu uçak ailesinin sadece üç modeli gerçekten Boeing 737 Classic serisi olarak adlandırıldı. Bunlar 737-300, 737-400 ve 737-500 .
1984 ile 2000 yılları arasında üretilen bu uçaklar, Boeing 737 Next Generation modellerinin üretimi başladıktan sonra ‘Classic’ ünvanını aldı. Ondan önce bu uçaklara 737’nin ikinci nesli deniyordu.
Amerikalı imalatçı Boeing, 1979’da 737 Classic modellerinin tasarımına başladı.
Klasik seri ailesinden gelen ilk tasarım olan Boeing 737-300, 1967’de piyasaya sürülen orijinal 737’lerden veya Baby Boeing’lerden çok farklıydı.
O zamanlar büyük bir gelişme olan yeni CFM-56 turbofan motorlarına sahipti. Bu motor sayesinde uçak sadece daha fazla itiş gücü sağlamak kalmıyor; aynı zamanda yakıt tasarrufu ve daha az gürültü değerlerine sahip olmasıyla fark yaratıyordu. Uçağın gövdesi de neredeyse 10 feet daha uzundu ve 149 yolcu taşıyabiliyordu.
Tasarımda yaşanan sorunlarından biri, yeni motorun, orijinal turbo jet motor ile karşılaştırıldığında daha büyük bir çapa sahip ve yere daha yakın olmasıydı. Bu, sorun fanın boyutunun azaltılması, motorun kanat üzerinde daha ileriye monte edilmesi ile çözülmeye çalışıldı ve 737-300’ün motorları şu anda ikonik hale gelen tam dairesel olmayan hava alığı görünümüne kavuşturuldu.
Birkaç yıl sonra, önceki modellerden bile daha uzun ve 188 yolcu taşıyabilen yeni bir model olan Boeing 737-400 geliştirildi. Uçağın uzayan gövdesi nedeniyle, kalkış sırasında kuyruğunu yere vurmasını önlemek için özel bir tampon yerleştirilmişti.
Boeing 737 Classic ailesinin sonuncusu olan 737-500, Boeing 737-200 yani Baby Boeing modelinin yerini alması amacıyla tasarlandı.
737-400 veya 737-300’e kıyasla daha az yolcu taşıdı. Ancak daha uzun bir menzile sahip olması için tasarım aşamasında çeşitli iyileştirmeler yapılmıştı. 737-500’ün uçmasına izin verilmeden önce bir prototipin 375 saat test uçuşu yaptığı biliniyor. 737-500’ün ilk seferi 1989’da gerçekleşti ve Southwest Airlines uçağın lansman müşterisi olma özelliğiyle 737-500’ü filosuna katan ilk havayolu oldu.
Next Generation modellerinin, 737 Classic model uçakların yerini almasına rağmen, bugün hala birçok Classic model aktif olarak hizmet veriyor. Çok sayıda ülke Boeing 737 Classic modellerinin ticari operasyonlardaki yaygın kullanımının yanı sıra askeri uçak olarak da kullanıyor.
Sağlam tasarımı ve güvenilirliği sayesinde 737 Classic modellerini, bir süre kullanımda göreceğimiz kesin.
Muhammed YILMAZ