Written by 03:41 Havacılık Bültenleri

Havacılık Bülteni-106

EMIRATES UÇAKTA CORONAVIRUS KAPAN YOLCUYA 250 BİN DOLAR ÖDEYECEK!

Emirates, yolcularına Covid-19 teşhisi konulması halinde, tedavi masrafını karşılamayı garanti eden ilk havayolu oldu. Dubai merkezli havayolu, yaptığı açıklamayla, uçuşta virüs kapan yolcuya 14 günlük karantina süreci boyunca, günlük 160 Dolar ödenmesinin yanı sıra; tedavi sürecinin de 245.000 Dolar’a kadar olan kısmının ödeneceğini duyurdu.

Seyahat sınıfı veya varış noktasına bakılmaksızın tüm yolcuları kapsayacak bu uygulamanın 31 Ekim 2020’ye kadar geçerli olacağı açıklandı. Yolculara seyahat ettikleri ilk Emirates uçuşundan 31 gün sonrasına kadar, oluşturulan özel bir hat üzerinden kayıt oluşturup bu ücreti talep etme hakkı sunuldu.

Emirates yönetimi bu uygulamanın hayata geçirilme nedeni olarak, yolcuların seyahat etme konusundaki endişelerini azaltmak ve Emirates’in uluslararası uçuşlarına güveni artırmak olduğunu açıkladı. Ülkeler arasındaki sınırların yavaş yavaş kaldırılmaya başladığı bu günlerde, insanların seyahat etmeyi arzuladıkları ancak seyahatleri sırasında başlarına öngörülemeyen bir şey gelme ihtimaline karşılık esneklik ve güvence aradıkları için çekingen davrandığını düşünen Emirates yönetimi bu uygulamayı hayata geçirmeye karar verdi.

Emirates, yolcuların tamamına uçuş öncesi Covid-19 testi uygulamasını da hayata geçiren ilk havayolu olmuştu.

Uçuşta enfeksiyon riskini azaltmak için yolculuğun her aşamasında önlemler alan, yolcuya esneklik sunmak için rezervasyon politikalarını yenileyen havayolu, uçuşta hasta olan yolcunun masraflarını da karşılamayı taahhüt ederek olayı çok ciddi bir seviyeye taşımış oldu. Bakalım bu gelişme yolcuların seyahat talebinde nasıl bir artışa sebep olacak ve diğer havayollarından da benzer adımlar gelecek mi…

EHANG 216 İLK TİCARİ UÇUŞUNU YAPTI!

Çin’li eHang şirketinin tasarlayıp geliştirdiği otonom hava aracı eHang 216, ilk yolculu ticari seferini yaparak, havacılık endüstrisinde  yeni bir sayfa açtı.

Dikey iniş kalkış yapan ve metropollerde hava taksi hizmeti vermek için tasarlanan eHang 216, ilk kez protoip aşamasından çıkarılarak, ticari hava taksi hizmeti verdi. Çin’in Yantal şehrindeki balıkçı iskelesinden havalanan 216 ile on dakikalık uçuşlar gerçekleştiren katılımcıların geri dönüşleri oldukça olumluydu.

Yantal’daki bu ilk ticari uçuşlar, 216’nın 6 kıtada, 6 ülkedeki 21 şehirde yaptığı 2.000’den fazla uçuştan oluşan iki yıllık dünya turunun zirve noktasıydı.

16 pervaneden oluşan 16 elektrik motoruna sahip olan ve 17 kW’lık bir bataryadan güç alan eHang 216, iki koltuk kapasiteli, pilotsuz otonom bir hava aracı. 216, taşıdığı yüke bağlı olarak yaklaşık 32 km menzile sahip ve saatte yaklaşık 96 km hızla seyrediyor. Özerk bir uçuş sistemine sahip hava aracının operasyonları, yolcular veya merkezi bir kontrol istasyonu tarafından takip edilebiliyor. 216’nın ayrıca arıza durumlarında kendini korumaya almasını sağlayan yedekle sistemleri de bulunuyor.

Ehang 216, piyasada potansiyel rakiplerine göre daha hızlı olmasıyla öne çıkıyor. Kısa süre önce, Çin’in Shenzen kentindeki LN Garden Hotel, eHang 216 ile çift yönlü hava taksi hizmeti sunacağını duyurdu.

Hava taksi hizmeti büyük bir potansiyel pazar olarak hedefleniyor olsa da 216’nın kısa menzilli teslimat, acil durum müdahalesi ve ticari lojistik alanlarında da rol oynaması planlanıyor. Çinli şirket önümüzdeki yılın başında Avusturya’da seri üretime başlamayı planlıyor.

AIRBUS HAMBURG’TA SÜRDÜRÜLEBİLİR HAVACILIK YAKITLI UÇAK TESLİMATLARINA BAŞLADI!

Avrupalı imalatçı Airbus, Hamburg’tan sürdürülebilir havacılık yakıtlı uçak teslimatlarına başladı. Kanadalı Air Transat’ın AerCap’ten kiraladığı iki yeni A321LR bu yöntemle teslim alınan ilk uçaklar oldu. Her iki uçak da Hamburg’dan Kanada Montreal şehrine yaptığı uçuşlarda, yüzde 10 oranında sürdürülebilir havacılık yakıt karışımı kullandı. Air Transat’ın Hamburg’da teslim aldığı A321LR uçaklarının yakıtı Air bp tarafından tedarik edildi ve Neste tarafından üretildi.

Airbus, Aralık 2019’dan bu yana Beluga nakliye uçağı ile Hamburg’dan sürdürülebilir havacılık yakıtlı uçuşlarını başarıyla gerçekleştiriyor. Hava taşımacılığının çevresel etkilerini en aza indirme konusunda önemli bir kilometre taşı olan bu teslimatlar ile birlikte Airbus, müşterilerine sürdürülebilir yakıtlı uçak seçeneği sunan ilk uçak üreticisi ünvanını da ele geçirdi. Bu tür teslimat uçuşları, 2016’da Toulouse’daki Airbus Genel Merkezi üretim tesisinden başlamış ve ardından da ABD’deki Mobile tesisinde de gerçekleştirilmeye devam edildi. Hamburg’dan bu teslimatların başlamasıyla, Airbus’ın bu konudaki etkinliği genişletilmiş oldu.

Sürdürülebilir havacılık yakıtı konusunda yaşanan gelişmeler, havacılık endüstrisinin çevresel ayak izini azaltmada önemli bir rol oynuyor. Bu girişim, havayolu endüstrisinin daha yeşil olması ve olumsuz çevresel etkilerinin azaltılması hedeflerine ulaşmak konusunda katkı sağlarken, havayollarının kendi karbon ayak izimizi azaltma taahhütlerini gerçekleştirebilmelerine önemli bir katkı sağlıyor.

BOEING 787’LER TESLİM EDİLEMİYOR!

ABD’li imalatçı Boeing, yılın ikinci çeyreğinde sadece 20 uçağı müşterilerine teslim ederken; yılın ilk 6 aylık diliminde toplam sipariş sayısı 70’de kaldı. Yılın ilk yarısında teslim edilen uçakların 36 adedi 787 olurken; 9 adedi 737 olarak kayıtlara geçti. 2020’nin ilk 6 ayında 59 sipariş alabilen imalatçı, ilk 6 ayda toplam 784 sipariş iptali yaşadı. İptaller en fazla 737 MAX uçaklarına geliyor. Temmuz ayı içinde yeniden sertifikalandırılması için test uçuşlarına başlayan 737 MAX için Haziran ayında 60 adet sipariş iptal edildi. Böylece yılın ilk yarısında 737 MAX uçakları için gerçekleşen sipariş iptali sayısı 323’e ulaştı. Kısa sürede aldığı 5000’in üzerinde siparişle, Boeing tarihinin en çok ve en hızlı satılan uçağı ünvanını elinde bulunduran 737 MAX için Haziran sonu itibariyle toplam sipariş sayısı 4552’ye düşmüş oldu.

Mart 2019’dan beri uçamayan 737 MAX uçaklarının üretimini uzun süre boyunca devam ettiren Boeing, üretilen uçakların park edilmesi konusunda yaşadığı sorunlarla gündeme gelmişti. Boeing’in 737 MAX ile yaşadığı finansal kaybın 20 milyar doları aştığı tahmin edilirken; bu zararın 787 Dreamliner’a olan ilgiyle hafifletilmesi amaçlanıyordu. Ancak pandemi nedeniyle havayolu seyahatlerine talebin düşmesi, havayollarının geniş gövde uçak teslimatlarını iptal etmek ya da ertelemek istemesiyle Boeing için şimdi de teslim edilemeyen 787 uçakları bir sorun haline geldi.

787’nin müşterileri Mayıs ve Haziran aylarında sadece üç adet uçağı teslim alırken; yılın ilk altı ayında toplam teslim edilen 787 36 adette kaldı. Geçen yılın aynı döneminde 78 adet 787 teslim edilmişti.

Boeing, önümüzdeki iki yılda yaşanacak potansiyel problemleri öngörerek 787’nin aylık üretim adedini 10’a düşürmüş olsa da uzmanlar, Boeing’in bu yıl üreteceği 100’den fazla Dreamliner’ın üçte birinin elinde kalacağını öngörüyor.

KISA HABER TURU

EMBRAER’İN İLK YARI KARNESİ

Brezilyalı Embraer, 2020’nin ikinci çeyreğinde 17 uçağı müşterilerine teslim etti. Bunların 4’ü ticari yolcu uçağı olurken 13 iş jeti teslimatı yapıldı. Teslim edilen jetlerinin de 9’u hafif sınıfa; 4’ü geniş sınıftaki modeller oldu. Yılın ilk çeyreğindeki 5 adet ticari yolcu uçağı teslimatı da düşünüldüğünde; Embraer 2020’nin 6 aylık süresince toplam 9 ticari yolcu uçağı teslimatı yapmış oldu. Şirketin 30 haziran itibariyle birikmiş siparişlerinin liste fiyatı 15.4 milyar dolar. Yılın 2’nci çeyreğinde en önemli gelişmelerden biri E-Jet Ailesi uçaklarının 1600’üncü üyesinin İsviçreli Helvetic Havayolları’na teslimatı oldu. Savunma tarafında ise Brazilya Hava Kuvvetleri’ne üçünü KC-390 Milenyum’un teslimatı yapıldı. Havada yakıt ikmali başta olmak üzere çoklu görev yeteneğine sahip KC-390’ın ilk ikisi 2019’da teslim edilmişti. Haziran’da ayrıca ilk geliştirilmiş Phenom 300E iş jeti de ilk sahibi Texaslı hukuk şirketi Dunham & Jones’e teslim edildi.

QANTAS’IN SON 747 UÇUŞU

Avustralyalı Qantas renklerine boyalı bir Boeing 747, son uçuşunu gerçekleştirdi. Yaklaşık 50 yıldır filosunda gökyüzünün kraliçesini bulunduran Qantas için böylece bir devir kapanmış oldu. İlk jumbo jet 1971’de Qantas filosuna girdi. 1979’da Qantas, tüm Boeing 747 filosuyla operasyon yapan ilk havayolu ünvanını ele geçirdi. Son uçuşta, uçağın pilotları rotalarıyla, hem havayolunun hem Avustralya kıtasının sembolü kanguru şeklini gökyüzünde çizerek bu vedayı ölümsüzleştirdi.

Yaklaşık elli yıl boyunca, havayolu altı farklı 747 tipiyle operasyon yaptı. Bu uçaklar sadece milyonlarca insanın seyahat etmesi için değil aynı zamanda birçok önemli görev ve kurtarma uçuşunda da hizmet verdi.

747’nin son uçuşu yolcusuz ve 6 pilotla gerçekleştirildi. Uçak Sydney’den California’daki Mojave Çölü’nde yer alan uçak mezarlığına uçtu. Kısa süre sonra burada parçalanacak.

Normalde son 747’nin filodan çıkışı için 2024 tarihi belirlenmişti. Ancak pandemi ve yıkıcı etkileri nedeniyle uçaklar için erken emeklilik kararı alındı. 747’lerin yerine yeni nesil ve çok daha verimli olan A350 ve 787 Dreamliner uçakları görev yapacak. Geçtiğimiz hafta, Avustralyalı havayolu, COVID-19 nedeniyle Mart 2021’e kadar tüm uluslararası rotalarını kapattığını açıklamıştı.

KARGO UÇAĞI YANDI!

Etiyopya Havayolları’na ait Boeing 777 Kargo uçağı, Şangay Pudong Havalimanı’nda yükleme sırasında alev aldı. Sao Paolo ve Santiago’ya tarifeli bir uçuş gerçekleştirmeye hazırlanan uçağın, arka gövde kısmında yangının çıktığı ve uçağın kullanılamaz hale geldiği görülüyor. Yangının nedeni henüz bilinmiyor. Yerel yetkililer ile birlikte konunun aydınlığa kavuşturulması için soruşturma başlatıldı. Afrikalı havayolunun filosunda ortalama yaşı 4,3 olan 10 adet Boeing 777 kargo uçağı bulunuyor

KANADA’DA YENİ HAVAYOLU: OWG

Yakında Kanada’da Quebec merkezli yeni bir havayolu faaliyetlerine başlayacak. Nolinor’un yan kuruluşu olarak kurulan, Tarifeli uluslararası uçuş yapabilme yetkisini Temmuz başında alan OWG, 1 Kasım 2020 itibariyle bir tur operatörü adına Küba’ya uçuşlara başlayacak. Kanada’daki havaalanlarını Varadero, Cayo Coco, Holguin ve Santa Clara de Cuba gibi noktalara bağlayacak olan havayolunun uçacağı diğer destinasyonlar da kısa süre içinde duyurulacak.

27 yıldır, 10 adet 737 ile charter uçuşlar düzenleyen Nolinor, 2018’den bu yana yeni bir havayolu kurmak için çalışmalarını gizli bir şekilde yürütüyor. Şirket, sektörde işlerin nasıl yapıldığını öğrenmek için bir düşünce kuruluşuna 1 milyon dolardan fazla yatırım yaptı. Yeni OWG markasının arkasındaki değerleri ve misyonu belirlemek için dünyanın en iyi havayolları analiz edildi. OWG, operasyonları için 3 adet 158 koltuk kapasiteli Boeing 737-400 uçağının en uygun seçenek olduğuna karar verildi.

AEROFLOT İSTANBUL UÇUŞLARINA BAŞLIYOR!

1980’de Ilyushin tarafından üretilen uçağının geliştirilmiş yeni nesil versiyonu olan IL-114-300 turboprop yolcu uçağının ilk uçuşunu Eylül 2020’de gerçekleştireceği açıklandı. IL-114-300’ün seri üretimi ise 2023’te yılda on iki uçak üretilecek şekilde başlaması bekleniyor. Uçağın eski versiyonu 2012 yılına kadar toplam 17 adet üretildikten sonra üretimine son verildi.

Başlangıçta uçağın imalatçısı United Aircraft Corporation, 2018’de ilk uçuş ve 2022’de hizmete girecek şekilde programı başlatmayı planladı. Ancak bu program ciddi şekilde sarktı.

Öte yandan Rusya’nın milli havayolu Aeroflot, yaklaşık 4 aylık bir aranın ardından, Ağustos itibariyle Türkiye uçuşlarının yeniden başlayacağını açıkladı. Aeroflot, 1 Ağustos tarihinden itibaren Moskova’dan İstanbul’a günde 2 ve St. Petersburg’tan İstanbul’a günde 1 sefer karşılıklı uçmaya başlayacak.

QATAR AIRWAYS 1 MİLYON TON YARDIM TAŞIYACAK!

Qatar Airways Cargo, pandemi nedeniyle, sürdürülebilirliğin dört temel ilkesi olan ekonomi, çevre, toplum ve kültür temeline dayanan ‘1 Milyon Kilo’ We Qare adını verdiği iddialı bir projeyi hayata geçirdi. Bu kapsamda şirket, Temmuz ayından Aralık ayının sonuna kadar, hayır kurumları adına tüm dünyaya ücretsiz insani yardım, tıbbi malzeme ve temel gıda taşıyacak. Bu ölçekte bir yardım kampanyası daha önce hiç görülmedi. Kampanya kapsamında 1 milyon kilogram yükün ücretsiz olarak taşınacağını taahhüt eden Qatar Airways Cargo, sosyal sorumluluk anlamında öncülük etmeyi amaçlıyor.

PAKİSTAN HAVAYOLLARI’NA ABD’DEN VETO!

Amerikan Federal Havacılık İdaresi FAA, Pakistanlı havayollarının ABD’ye mevcut operasyonlarını kısıtladı ve yeni hizmet ve operasyon başvurularını reddetti. ABD’li havayollarının uçuş kodları ile operasyon yapmalarını da yasakladı. Kararın gerekçesi ise Pakistan’da havacılık güvenlik standartlarının düşük olması ICAO güvenlik standartlarını karşılamaması olarak açıklandı. Mayıs ayında yaşanan uçak kazasının ardından EASA’da Pakistan Havayolları’nın AB sahasında uçuşunu yasaklamıştı.

AMERICAN AIRLINES’TEN RADİKAL KARARLAR!

Pandemi, dünyanın dört bir yanındaki havayollarını, tüm gelecek planları ve filo yapılarını yeniden gözden geçirmeye, maliyetlerden tasarruf etmeye ve verimliliğini artırmaya zorladı. American Airlines da aldığı bir dizi önlem ile 2020’de toplam işletme ve sermaye harcamalarını 15 milyar dolardan fazla azaltmayı başardı. Bu tasarrufun temelinde daha az uçuştan kaynaklanan maliyet azalışı yer alırken; filo yapısında da önemli değişimler yaşandı.

American Airlines, birkaç eski bölgesel uçağın yanı sıra 20 adet Embraer 190, 34 adet Boeing 757, 17 adet Boeing 767 ve 9 adet Airbus A330-300’den oluşan dört uçak tipini emekliye ayırdı. Ayrıca Airbus A330-200’ler ve bazı eski Boeing 737’ler geçici bir storage programı kapsamında yere indirildi. Böylece, filodaki 150’den fazla uçak azaltılmış olurken; daha az uçak tipi ile operasyona dönülerek maliyet tasarrufları ve verimlilikler ortaya konuldu. Ayrıca, Amerikan Airlines, 2021 yaz sezonunda uluslararası uzun uçuşlardaki kapasitesinin 2019’a göre yüzde 25 daha az olacağı beklentisiyle; altı hub’dan yaptığı 19 uluslararası rotayı kapatmayı planlıyor.

ALASKA HAVAYOLLARI ONEWORLD İTTİFAKI’NA GİRİYOR!

Seattle merkezli Alaska Havayolları, oneworld ittifakının 14. Üyesi olacak. Uzun zamandır oneworld üyesi olmaya sıcak bakan havayolunun, 2021 yaz sezonunda üyelik sürecinin tamamlanması planlanıyor.

Yolcuları için “ABD genelinde daha fazla bağlantıya ek olarak” uluslararası yeni ağlar açılacağı için bu ittifaka üye olmak istediklerini açıklayan Alaska yetkilileri, tamamına sahip oldukları bölgesel iştiraki şirketleri Horizon Air ve bölgesel ortakları SkyWest Airlines’ın aynı anda oneworld ittifakına üye olmasını istiyor. Üyelik ile birlikte Alaska yolcuları, oneworld’e ait dünya genelindeki 650 adet özel yolcu salonuna erişim hakkı da elde etmiş olacak.

(Visited 22 times, 2 visits today)
Close
error: © Copyright Boarding Info